Отидете към основна версия

25 Март, 2020 17:31, обновена 25 Март, 2020 17:31 55 291 97

Непознатото "Жигули" с предно предаване

  • ваз-
  • нами-
  • fiat-
  • peugeot-
  • 2101-
  • 0132-
  • 124-
  • 204-
  • предно предаване

Преди половин век FIAT 124 се превръща във ВАЗ-2101 и става един от най-масовите съветски автомобили. Конструкцията на италианския модел се оказва толкова сполучлива, че се задържа на конвейерите в Толиати чак до 2012 г.

Още в средата на 60-те години в СССР обаче активно се обсъжда дали набиращото все по-голяма популярност предно предаване не е по-подходящо за тамошните условия. За да оцени предимствата и недостатъците му, Централният научноизследователски автомобилен и автомоторен институт (НАМИ) разработва няколко прототипа с предни задвижващи колела на базата на "Запорожец", "Волга" и бъдещото "Жигули".

Така през 1969-а, година преди ВАЗ-2101 да влезе в серийно производство, се пръква НАМИ-0132. В Толиати разполагат с предостатъчно "фиатове" за ресурсни изпитания и един от тях е снабден с преден задвижващ мост.

За проектиране на нужните възли и агрегати от нулата не може да става и дума. Нужните компоненти са взети наготово от Peugeot 204. Френският модел има 1 130-кубиков четирицилиндров двигател с мощност 53 к.с.при 5 800 об/мин. Също като в "пежото" напречният мотор е килнат напред под ъгъл 20 градуса, за да се побере в коша.

С отпадането на нуждата от трансмисионен тунел, в който да бъде разположен карданният вал, в салона на експерименталната "жигула" се освобождава доста място. Скоростният лост е изместен на волана.

От февруари до септември 1970 г. НАМИ-0132 е подложен на сравнителни изпитания. За опоненти са избрани ВАЗ-2101 с класическото задно предаване, ВАЗ-2103 и... самото Peugeot 204. "Жигулата" с предно задвижване се оказва с 14 кг по-лека от ВАЗ-2101 и демонстрира по-добра управляемост на черни пътища, но на асфалт се справя по-зле.

В тестовете на сняг всички сравнявани автомобили показват еднаква проходимост. При изкачване обаче "пежото" изпреварва всички благодарение на по-ниското със 100 кг тегло, радиалните гуми Michelin 135R14 и по-доброто разпределение на масата. В тази дисциплина НАМИ-0132 отстъпва дори на ВАЗ-2101.

Резултатите от изпитанията слагат край на проекта за "Жигули" с предно предаване. НАМИ-0132 обаче изиграва своята роля и дава на инженерите на ВАЗ ценен опит в конструирането на автомобили с предно предаване, който по-късно ще бъде използван при разработката на "Спутник"/Samara.

Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 75 гласа.

Свързани новини