Преди половин век FIAT 124 се превръща във ВАЗ-2101 и става един от най-масовите съветски автомобили. Конструкцията на италианския модел се оказва толкова сполучлива, че се задържа на конвейерите в Толиати чак до 2012 г.
Още в средата на 60-те години в СССР обаче активно се обсъжда дали набиращото все по-голяма популярност предно предаване не е по-подходящо за тамошните условия. За да оцени предимствата и недостатъците му, Централният научноизследователски автомобилен и автомоторен институт (НАМИ) разработва няколко прототипа с предни задвижващи колела на базата на "Запорожец", "Волга" и бъдещото "Жигули".
Така през 1969-а, година преди ВАЗ-2101 да влезе в серийно производство, се пръква НАМИ-0132. В Толиати разполагат с предостатъчно "фиатове" за ресурсни изпитания и един от тях е снабден с преден задвижващ мост.
За проектиране на нужните възли и агрегати от нулата не може да става и дума. Нужните компоненти са взети наготово от Peugeot 204. Френският модел има 1 130-кубиков четирицилиндров двигател с мощност 53 к.с.при 5 800 об/мин. Също като в "пежото" напречният мотор е килнат напред под ъгъл 20 градуса, за да се побере в коша.
С отпадането на нуждата от трансмисионен тунел, в който да бъде разположен карданният вал, в салона на експерименталната "жигула" се освобождава доста място. Скоростният лост е изместен на волана.
От февруари до септември 1970 г. НАМИ-0132 е подложен на сравнителни изпитания. За опоненти са избрани ВАЗ-2101 с класическото задно предаване, ВАЗ-2103 и... самото Peugeot 204. "Жигулата" с предно задвижване се оказва с 14 кг по-лека от ВАЗ-2101 и демонстрира по-добра управляемост на черни пътища, но на асфалт се справя по-зле.
В тестовете на сняг всички сравнявани автомобили показват еднаква проходимост. При изкачване обаче "пежото" изпреварва всички благодарение на по-ниското със 100 кг тегло, радиалните гуми Michelin 135R14 и по-доброто разпределение на масата. В тази дисциплина НАМИ-0132 отстъпва дори на ВАЗ-2101.
Резултатите от изпитанията слагат край на проекта за "Жигули" с предно предаване. НАМИ-0132 обаче изиграва своята роля и дава на инженерите на ВАЗ ценен опит в конструирането на автомобили с предно предаване, който по-късно ще бъде използван при разработката на "Спутник"/Samara.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Петър
Коментиран от #22, #24, #51
17:47 25.03.2020
2 реалиста
Коментиран от #6, #12
17:55 25.03.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Иво
Коментиран от #5, #7, #10, #21, #35, #53, #64, #81, #96
18:00 25.03.2020
5 стоян
До коментар #4 от "Иво":
До 4 ком-другарю на теб известно ли ти е че Жигулито е копие на Фиат както и другите руски колиКоментиран от #8, #15, #30, #61, #88
18:09 25.03.2020
6 Цако
До коментар #2 от "реалиста":
А ти какво можеш и правиш по добре? Чекий ли?Коментиран от #17, #32
18:13 25.03.2020
7 Anadolu Manafesi
До коментар #4 от "Иво":
през 1970-та , когато започва производството на ВАЗ 2101 , ФИАТ124 вече лекичко започва да остарява , иначе все пак съветският автомобил си е напълно в духа на времето . За сравнение може да вземете въпросното Пежо 204 , което се произвежда от 1965-та , колата е с прогресивното предно предаване и напречно разположен двигател, което освобождава място в купето и багажника , междуосието е с повече от 15 см по-голямо , при малко по-малка дължина на купето , а масата е със 100 кг по-малка . Изоставането става очевидно 7-8 години по-късно , когато Пежо вече са преминали през няследника на 204 , модела 304 , а през 1977-а се повява модела 305 , който вече е на съвсем различно технологично ниво , а в СССР най-доброто , което продължава да се произвежда е ЖигулиКоментиран от #11, #20, #42
18:19 25.03.2020
8 Иво
До коментар #5 от "стоян":
да известно ми е и затова се чудя защо има хора които тежко критикуват тези модели които реално не са руски.Коментиран от #44, #67
18:24 25.03.2020
9 Borislav Popov
18:45 25.03.2020
10 Hellraiser
До коментар #4 от "Иво":
Пич, за времето ок 1970 г, когато започват да се правят въпросните Жигули, може и да си прав донякъде. Проблемът е, че първо това е почти 100% изкопирана технология от запад , и второ моделите на запад аналогични на Жигула се правят по 4, 5 г, а не в продължение на 20, 30 г почти без имемнение както е в Русия...18:57 25.03.2020
11 Hellraiser
До коментар #7 от "Anadolu Manafesi":
+++Точно така е, това и аз се опитвам да обясня..: )
18:59 25.03.2020
12 Случаен
До коментар #2 от "реалиста":
Леле, всичките имат 4 гуми, ужааас19:21 25.03.2020
13 Бай Стою касапина
Коментиран от #28
19:22 25.03.2020
14 Някой
Коментиран от #33, #83
19:24 25.03.2020
15 куку руку ку
До коментар #5 от "стоян":
Не е копие, а е същото. Казва му се лиценз. На първите Жигулита на главите на болтовете пишеше Фиат. А и сега масово се използва практиката различни марки да имат еднакви модели.Нисан Терано и Форд Маверик 1... Форд Маверик 2 и Мазда Трибют.
Сеат Алхамбра, VW Шаран и Форд Галакси само емблемите им са различни. Само че за тях никой не реве, аууу как крадат технологии, аууу колко не могат една кола да направят.
Само че руснаците са в Италия да помагат при нуждата. Чехите откраднаха маските от Китай, които бяха за италианците, а поляците не пуснаха руските самолети с помощта за Италия.
Коментиран от #16
19:34 25.03.2020
16 Random
До коментар #15 от "куку руку ку":
Няма една част която да е същата. Двигателя е изцяло нов, купето е от по-дебела стомана, окачването е променено, ск. кутия е друга, евентуално вратите може да са еднакви. Иначе да, лиценз е и борислав е т*п та дрънкаКоментиран от #18, #19, #68, #70
19:49 25.03.2020
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Borislav Popov
До коментар #16 от "Random":
Хе. хе, видя ли бе пундек, предното предаване на "Спутник"/Samara, фактически е откраднато от древното Пежо 204. \Резултатитe oт изпитaниятa cлaгaт крaй нa прoeктa зa "Жигули" c прeднo прeдaвaнe. НAМИ-0132 oбaчe изигрaвa cвoятa рoля и дaвa нa инжeнeритe нa ВAЗ цeнeн oпит в кoнcтруирaнeтo нa aвтoмoбили c прeднo прeдaвaнe, кoйтo пo-къcнo щe бъдe изпoлзвaн при рaзрaбoткaтa нa "Cпутник"/Sаmаrа.\\ Тоест, твоите казмуристанци без чужда помощ, дори и една права лопата не могат да разработят.Коментиран от #29, #31
20:19 25.03.2020
19 Като гост
До коментар #16 от "Random":
Не ти ли омръзна като развален грамофон едно и също да повтаряш. И какво, руснака е направил подобрен Фиат(жигулата) така ли? Това е смешно. Може да има разлики, обаче са разработени от инженерите на фиат. Руснака не може да измисли нищо, не че хората там са глупави, системата им е счупена. Същата система ги прави алкохолици и идиоти с имперско самочувствие. 30 години и у нас още не може да се отмие оная тяхната зараза.Коментиран от #55
20:20 25.03.2020
20 2020г
До коментар #7 от "Anadolu Manafesi":
Напаните продължават20:27 25.03.2020
21 Марто
До коментар #4 от "Иво":
Приятелю, имам Опел Манта от 1970 година. Карал съм и 2101 от 1974. Еми нямат база за сравнение :)Коментиран от #26
20:37 25.03.2020
22 asdf
До коментар #1 от "Петър":
Тоя па я по-спокойно бе червен американците не ги харесвам ама грам като за начало са рядко тъпи ама и от комунистите чеп за зеле не става добре че тоя ваш миличък режим умря20:43 25.03.2020
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Петко
До коментар #1 от "Петър":
Защо трябва някакъв чекиджия да ми казва какво трябва да започна да викам аз???Коментиран от #49
20:54 25.03.2020
25 Геро
Як сеир. Цял институт от “парашутисти” и партийни членове, които имат за задача да изследват Фиат 124:))
И така половин век.
21:00 25.03.2020
26 Иво
До коментар #21 от "Марто":
Еквивалента на Жигули-то е Кадет.Манта е по висок клас и е спортна кола.Коментиран от #54, #89
21:05 25.03.2020
27 РУСНАЦИТЕ ТЕСТВАТ FIAT124 ПО ТЯХНИТЕ
21:18 25.03.2020
28 Бай Стоиьо
До коментар #13 от "Бай Стою касапина":
Ти го каза кристално ясно. Точно така беше. Първите Жигули изминаваха по 300.000км.без проблем и след това станаха дараци.Коментиран от #65, #84
21:41 25.03.2020
29 нули и единици
До коментар #18 от "Borislav Popov":
за последно четох статия тук преди около две години, сега гледам - пак същите мишки продължават да драскат глупости, смяхбакшиши коментират статии за изтребители, политика и какво ли още не Х))
добре, че кризата ще ви "е*е майката", и ще започнете да мислите какво да правите, а не да пишете глупости в нета...
21:41 25.03.2020
30 Stoich
До коментар #5 от "стоян":
Адаш, карал съм и 124, и 2101 и двете доста дълго. Разликите са огромни. Руснаците са доработили FIAT-а според особеностите на пътните и МТО условия в тяхната държава. Окачването е различно /подсилено/, двигателят на "копейката" не е с долен вал, като на оригинала, парното е съвсем различно, дръжките на вратите и куп други разлики. Едно време имаше лаф, че си купуваш кола за 100 лв. и парно за 6000 лв. Не бяха чак толкова лоши коли за онова време.Коментиран от #78
22:00 25.03.2020
31 Random
До коментар #18 от "Borislav Popov":
Ти какво твърдиш? Че всички други са казали един ден на инженерите си - направете автомобил на предно и след месец вече са имали такъв готов за производство? Та нали ФВ бяха взели теслъ да я видят как работи. То даже има цял бизнес в reverse-engineering-а на коли, до там че се изчислява всяка част колко е струвала, не само като материал ами и за изработка и т.н. Взели били Пежо 204 и разбираш ли са го копирали 1:1. Айде сега посочи какво са копирали от това пежо. Само не ми казвай предното предаване щото има хиляди коли с предно, и не са експериментирали само с това пежо.Коментиран от #43
22:10 25.03.2020
32 Нормален
До коментар #6 от "Цако":
Човече, дай малко стил! Стига с тази простащината! Мислиш ли, че с простащината ще изпъкнеш? Никой не се кефи на тъпири!22:34 25.03.2020
33 Нормален
До коментар #14 от "Някой":
Явно си тъпо парче. Много си личи!Коментиран от #37
22:44 25.03.2020
34 уточнение
Коментиран от #41
23:42 25.03.2020
35 Франко
До коментар #4 от "Иво":
Като казваш “по същото време” нали си спомняш, че в статията пише, че руснаците произвеждат тая.... конструкция близо половин век.Кое точно е “същото време”??
23:43 25.03.2020
36 1ьььььььььььь
00:27 26.03.2020
37 Някой
До коментар #33 от "Нормален":
Джендъра се обиди03:52 26.03.2020
38 GTE
Коментиран от #63
06:44 26.03.2020
39 Алексей
Коментиран от #97
06:48 26.03.2020
40 Garrincha
Стойте, вкъщи, говеда !!!
07:43 26.03.2020
41 Прав си
До коментар #34 от "уточнение":
също така Фиат-а е с дискови спирачки и на задния мост.07:47 26.03.2020
42 пенсионер
До коментар #7 от "Anadolu Manafesi":
пежо 309 - един от непопулярните и неудачни модели на марката. засенчен силно от 205 !08:53 26.03.2020
43 Borislav Popov
До коментар #31 от "Random":
Какъв пример искаш да ти давам бе ? Те хората са ти го дали, при всяка една нова за руснаците разработква, те просто вземат някаква звпадна кола и тъпо копират 1 към 1 всичко от нея. После, каккто е в случая с предното на "Спутник"/Samara, внасят 2-3 изменения, които пак са откраднати от западен автомобил и тогава вече го представят за своя разработка. Тази схема тук хората са ти я описали от А до Я, но ти, както винаги, пак се правиш на халосан и на неразбрал и продължаваш да доказваш, че сестра ти не е ковра. Ето ти чети : Зa ПРОЕКТИРАНЕ НА НУЖНИТЕ ВРЪЗКИ И АГРЕГАТИ ОТ НУЛАТА НЕ МОЖЕ ДА СТАВА И ДУМА. Нужнитe кoмпoнeнти ca ВЗЕТИ НАГОТОВО oт Pеugеоt 204. А после следва продължение : Резулиатите от изпитaниятa cлaгaт крaй нa прoeктa зa "Жигули" c прeднo прeдaвaнe. НAМИ-0132 oбaчe изигрaвa cвoятa рoля и дaвa нa инжeнeритe нa ВAЗ цeнeн oпит в кoнcтруирaнeтo нa aвтoмoбили c прeднo прeдaвaнe, кoйтo пo-къcнo щe бъдe изпoлзвaн при рaзрaбoткaтa нa "Cпутник"/Sаmаrа. Кражбата е на лице, предното на Самара\Спътник, фактически е прекопирано от древното Пежо 204. Шах и мат с пешката.Коментиран от #72
08:58 26.03.2020
44 Генчо
До коментар #8 от "Иво":
Защото от начало до края на производство което е 3 десетилетия няма 1 положителна промяна.Коментиран от #47
10:00 26.03.2020
45 Дърт Трол
Кой купува руски кенеф ??
10:17 26.03.2020
46 Vato
10:27 26.03.2020
47 Алфист
До коментар #44 от "Генчо":
Защото съвършенството няма нужда от промяна :D11:16 26.03.2020
48 Цветослав
11:33 26.03.2020
49 Петър
До коментар #24 от "Петко":
Викай бе,кой те спира?Ако искаш си раздери задника от викане.11:33 26.03.2020
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Много ясно
До коментар #1 от "Петър":
ушанки,червени боклуци,комунисти… няма по-големи мъже от САЩКоментиран от #56, #62
12:16 26.03.2020
52 До 5
12:24 26.03.2020
53 до Иво
До коментар #4 от "Иво":
Да само че това е твоята истина … ;) Иначе реалността е друга а истината е че си особено заблуден и говориш пълни глупости .12:27 26.03.2020
54 ГостЪ
До коментар #26 от "Иво":
А кадета е ветефан от ралитата . Пък спортната ти манта е чиста аскона .Но това няма никакво значение .Всичко руско е боклук . Всеки твърдящ друго е напълно луд .
12:34 26.03.2020
55 анонимен
До коментар #19 от "Като гост":
Аз имах Фиат 124 двигателят е корено различен от жигулският!12:36 26.03.2020
56 зоро
До коментар #51 от "Много ясно":
Прав си няма по големи мъжаги от американците, но от холивудските филми. Там са ненадминати. Иначе виетнамците въпреки че са 6 на 35 им разказаха играта.12:38 26.03.2020
57 Николенко 🇺🇦
Коментиран от #59
12:44 26.03.2020
58 Николенко 🇺🇦
12:47 26.03.2020
59 чичо
До коментар #57 от "Николенко 🇺🇦":
Николенко, Жигули 2101 беше точно 5100 леваКоментиран от #77
13:00 26.03.2020
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Жалката соросня
До коментар #5 от "стоян":
А ти смешнико какво си произвел ? Какво е произвела смешната България във автомобилостроенето ?Имахме едно рено алпин което също беше копие. И не можахме да задържим повече от две години.
Коментиран от #74
13:54 26.03.2020
62 asdf
До коментар #51 от "Много ясно":
Че американците са глупаци да така е пълни глупаци са няма спор ама червените дето не пускат бутилката да не би да ги прави големи мъже бе14:08 26.03.2020
63 Steff
До коментар #38 от "GTE":
Двигателите ги килват на пред по няколко причини. Всумакателния тракт е по обемист от испускателния, изпускателния е отпред с цел охлаждане. При килнат на пред двигател се използва и инерционния момент на буталата. И т.н. Разбира се има и изключения.14:50 26.03.2020
64 Budinov
До коментар #4 от "Иво":
Задай си въпроса с какво не ги превъзхождат,външен вид,окачване,проходимост,удобство при шофиране и изобщо има ли смисъл човек да спори с бетонна комунистическа кратуна.Заработвай копеечки и мечтай за "прекрасната съветска кочина" и не забравяй да си пиеш бояршника че е най новото путинско лекарство за ковид.Няма свършване тази комунистическа измет15:29 26.03.2020
65 еди кой си
До коментар #28 от "Бай Стоиьо":
Ако случайно някоя изкара тези километри, кажи колко килограма шарнирни болтове и накрайници си сменил.15:33 26.03.2020
66 Аман Заман
15:36 26.03.2020
67 Димчо Несторов
До коментар #8 от "Иво":
Ние не критикуваме ФИАТ 124 ,даже не и тази Жигула , а всички посъветчени модели и модификации. Така ,че нещо си сбъркал товарищ.15:38 26.03.2020
68 Легнум
До коментар #16 от "Random":
Ха така, кажи им на тия баламурници! Жигулата е толкова доработен Фиат, че само лиценза е останал от фичката. Над 800 доработки, които правят Копейката все още налична по пътищата, а фичът отдавна забравен.15:54 26.03.2020
69 Руский
16:05 26.03.2020
70 0000
До коментар #16 от "Random":
Лично съм отварял стари жигулита навремето и на първите серии от началото на 70-те наистина на болтовете на главата пише фиат.проверено16:15 26.03.2020
71 Хи хи хи
16:17 26.03.2020
72 0000
До коментар #43 от "Borislav Popov":
Кво окачване от пежо бе?ти Самара отдолу виждал ли си?или само да си полаеш тука16:19 26.03.2020
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 гнуслив чичо
До коментар #61 от "Жалката соросня":
Не беше само Булгаралпин но и още два други модела на рено. Освен тях, в Ловеч се сглобяваха 3 модела фиат (850, 850 Берлинета и 124).Но на руснаците това не им хареса и в крайна сметка остана да се сглобява само москвич в Ловеч. По-голямата част от живота ми мина в онова гадно време и много ме дразнят разни тъпанари, които продължават да хвалят великите рашки.
Коментиран от #90
16:38 26.03.2020
75 меги
17:20 26.03.2020
76 бензино наполони
Същото е само купето с различни дръжки на вратите.
Двигателя ,скоростната кутия и диференциала са на пълно различни.
Нямат нищо общо един друг.
17:20 26.03.2020
77 и кво ся
До коментар #59 от "чичо":
6100! Първо ги пуснаха 5500 за 3 месеца и след това 6100 с опция на изплащане.Първото със сив цвят беше на баща ми.Коментиран от #95
17:54 26.03.2020
78 Тъпчо
До коментар #30 от "Stoich":
Рашките ги оставете.Те имат други достойнства и то не малко.Ние кво произвеждаме?19:07 26.03.2020
79 ВаГ
Първо-жигуловият двигател си е руски и не е с 4 основни пети на коляновия вал а с 5,а не като скапаните фитски греещи боклучиви двигатели в случая с 3.
Второ-Лада 1500 е много по-елегантно направена от изгорелата Манта на по горния коментатор,да не говориме колко по здрава е ! Опела си е Опел демек болкук, който има единствената и неповторима на света екстра в автомобилостроенето-самоизчезва(изгнива).
Аа и да не забравяме,че Опел нямат мотори ползват тези на GM.
Не знам после кой краде...
Коментиран от #85
22:25 26.03.2020
80 Е к с п е р т
23:18 26.03.2020
81 Хелиос
До коментар #4 от "Иво":
Фиат 124 е бил кола на годината за патента Русия плаща с нефт и газ близо 900 мил.долара,ние сме произвеждали в малки серии фиат подобен на запорожецаКоментиран от #82
09:08 27.03.2020
82 Тисъна
До коментар #81 от "Хелиос":
Произвеждахме/сглобявахме/ПИРИН-ФИАТ 124, ПИРИН ФИАТ 850 и ПИРИН ФИАТ 850 купе11:32 27.03.2020
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Баща ти
До коментар #28 от "Бай Стоиьо":
Какви глупости говориш. Жигула на 300000 километра не е без проблем. За тези километри е с два основни ремонта. То като пишете тъпотии, поне да е в допустими норми.12:07 27.03.2020
85 Нехравобувадабър
До коментар #79 от "ВаГ":
Да кажеш че Опел крадът двигатели от GM е несериозно. Все едно Шкода и Сеат да крадът двигатели от вагините. Че те ги притежават и могат да си им слагат каквито си пойскат двигатели.12:37 27.03.2020
86 бай Стоян
15:09 27.03.2020
87 Рори
15:34 27.03.2020
88 Ами
До коментар #5 от "стоян":
Всичко е така въпрос е изпълнението масово се появява компа в субару мисля други хора искали вебер. Сега ги има колко сполучливо е само препапатили знаят. Особено новите да кихнеш и куп пари да пали не да върви. Да направи бръъм😆05:50 28.03.2020
89 Борис
До коментар #26 от "Иво":
Прав си. Руснаците са купили лиценза и правят оказа се доста сполучлив модел. Освен това следващите модели на ВАЗ се продават много добре в скандинавските страни, Англия.. Тогава руснаците са направили, това което днес румънците правят с дачията!12:48 28.03.2020
90 Иван
До коментар #74 от "гнуслив чичо":
Мухл-- не са ти виновни руснаците. А нашите са започнали да продават на трети страни без това да договорено с французите....12:55 28.03.2020
91 Yuriy
19:45 28.03.2020
92 Шофьор
12:12 29.03.2020
93 Този коментар е премахнат от модератор.
94 Този коментар е премахнат от модератор.
95 Именно 6100
До коментар #77 от "и кво ся":
И лафа беше... Купуваш за 6000 лева парно и за 100 лева кола! Щот парното зимата наистина беше трепач!!!21:37 28.11.2021
96 Мада, ама
До коментар #4 от "Иво":
То Жигулито си е Фиат, даже по-зле от оригинала.21:39 28.11.2021
97 Перо
До коментар #39 от "Алексей":
Турците купиха лиценза за производство на fiat 131 и го прекръстиха на Мурат или Абарт /не си спомням точно/17:55 29.11.2021