Статистиката показва, че в Европа шофьорите сменят следно колите си на всеки 3 до 5 години. Това означава, че процесът на покупка на автомобил се случва 2 пъти на десетилетие или дори по-често, а що се касае до употребяван автомобили, то всеки път с това се повтаря и рискът от измама.
Наскоро платформата за автомобилни истории carVertical се опита да открие как е разпределено нивото на измами с пробега измежду различните държави. Компанията проведе проучване на база 900 000 проверки на автомобилна история за изминалата 2021 година. Резултатите показват колко често срещани са превъртените километражи. Някои от останалите неща в проучването могат и да ви изненадат!
Превъртените километражи са най-често срещани в Централна и Източна Европа
На база на тези данни изглежда, че манипулирането е най-разпространено в Латвия. Повече от 24 процента от превозните средства в тази страна, проверени чрез платформата, са с променени показания на километражите. Този толкова драматичен процент показва, че всеки четвърти купувач на кола втора ръка в Латвия се сдобива с екземпляр, който е бил жертва на незаконни промени.
Второто място по процент на измами с пробега отива при Румъния. Всяка пета кола, или иначе казано почти 20 процента от проверените от автомобили от Румъния са с проблеми в пробега.
Нещата не изглеждат добре и при други балтийски страни, като например Естония, която е третата държава сред тези с най-голям брой манипулирани превозни средства, а след нея се нарежда Литва. Русия и Украйна са също сред страните с най-голям процент на автомобили с преправени показания.
От друга страна, ситуацията в някои страни от Централна и Южна Европа изглежда много по-добре, но дори и в най-изчистените пазари все още могат да се открият манипулирани автомобили, при това не малко. Всяка десета употребявана кола в Чехия, Словакия, Словения и Хърватия, проверена чрез carVertical, е с превъртян километраж. Междувременно, процентът на манипулирани превозни средства в Полша и Унгария е достигнал 12 и 14 процента, съответно. С 12.34% България се нарежда в "златната среда", като пред нас е Швейцария, а зад нас - Полша. Най-малко са колите с превъртени километражи в Белгия, следвани от Финландия и забележете - Сърбия.
Съпътстващи щети за европейската икономика
Най-големите източници на употребявани автомобили за пазара в Източна Европа са Германия, Франция, Белгия, Нидерландия и Италия. Трансграничните авто сделки са най-рискови, защото именно там се случват най-големите измами с пробега. Манипулирането на автомобили е сред така наречените невидими престъпления. Според някои научни доклади, то причинява проблеми в икономиката на стойност повече от 9 милиарда евро всяка година, при това само в Европа.
Проблемът е там, че властите не могат ефективно да проследяват измамници, които са манипулирали автомобили, а оттам и въпросът за законодателство, описващо наказанията за такова престъпление. И докато някои държави от Западна Европа са известни с раздаването на не малки глоби или дори лишаване от свобода на измамниците на пробега, в други, като нашата, това не се счита за престъпление.
Ако се вземат мерки препродажбата ще е по-трудна
Превозните средства с фалшив пробег не са просто по-трудни и по-скъпи за поддръжка, но в даден момент може да бъде изключително трудно да бъдат продадени на пазарна цена или дори по-евтино. Купувачите често плащат с 25% повече за екземпляри с некоректни показания на километража. А ако държави, като нашата достигнат до по-голяма прозрачност на пазара, продажбата такива автомобили ще стане по-трудна.