28 Март, 2022 13:10 41 867 31

В кои държави има най-голям риск от закупуването на кола с "превъртян" километраж и къде е България?

  • превъртян километраж-
  • българия-
  • употребявани автомобили
В кои държави има най-голям риск от закупуването на кола с "превъртян" километраж и къде е България? - 1
Снимка: Shutterstock

Статистиката показва, че в Европа шофьорите сменят следно колите си на всеки 3 до 5 години. Това означава, че процесът на покупка на автомобил се случва 2 пъти на десетилетие или дори по-често, а що се касае до употребяван автомобили, то всеки път с това се повтаря и рискът от измама.

Наскоро платформата за автомобилни истории carVertical се опита да открие как е разпределено нивото на измами с пробега измежду различните държави. Компанията проведе проучване на база 900 000 проверки на автомобилна история за изминалата 2021 година. Резултатите показват колко често срещани са превъртените километражи. Някои от останалите неща в проучването могат и да ви изненадат!

Превъртените километражи са най-често срещани в Централна и Източна Европа

На база на тези данни изглежда, че манипулирането е най-разпространено в Латвия. Повече от 24 процента от превозните средства в тази страна, проверени чрез платформата, са с променени показания на километражите. Този толкова драматичен процент показва, че всеки четвърти купувач на кола втора ръка в Латвия се сдобива с екземпляр, който е бил жертва на незаконни промени.

Второто място по процент на измами с пробега отива при Румъния. Всяка пета кола, или иначе казано почти 20 процента от проверените от автомобили от Румъния са с проблеми в пробега.

Нещата не изглеждат добре и при други балтийски страни, като например Естония, която е третата държава сред тези с най-голям брой манипулирани превозни средства, а след нея се нарежда Литва. Русия и Украйна са също сред страните с най-голям процент на автомобили с преправени показания.

В кои държави има най-голям риск от закупуването на кола с "превъртян" километраж и къде е България?

От друга страна, ситуацията в някои страни от Централна и Южна Европа изглежда много по-добре, но дори и в най-изчистените пазари все още могат да се открият манипулирани автомобили, при това не малко. Всяка десета употребявана кола в Чехия, Словакия, Словения и Хърватия, проверена чрез carVertical, е с превъртян километраж. Междувременно, процентът на манипулирани превозни средства в Полша и Унгария е достигнал 12 и 14 процента, съответно. С 12.34% България се нарежда в "златната среда", като пред нас е Швейцария, а зад нас - Полша. Най-малко са колите с превъртени километражи в Белгия, следвани от Финландия и забележете - Сърбия.

Съпътстващи щети за европейската икономика

Най-големите източници на употребявани автомобили за пазара в Източна Европа са Германия, Франция, Белгия, Нидерландия и Италия. Трансграничните авто сделки са най-рискови, защото именно там се случват най-големите измами с пробега. Манипулирането на автомобили е сред така наречените невидими престъпления. Според някои научни доклади, то причинява проблеми в икономиката на стойност повече от 9 милиарда евро всяка година, при това само в Европа.

Проблемът е там, че властите не могат ефективно да проследяват измамници, които са манипулирали автомобили, а оттам и въпросът за законодателство, описващо наказанията за такова престъпление. И докато някои държави от Западна Европа са известни с раздаването на не малки глоби или дори лишаване от свобода на измамниците на пробега, в други, като нашата, това не се счита за престъпление.

Ако се вземат мерки препродажбата ще е по-трудна

Превозните средства с фалшив пробег не са просто по-трудни и по-скъпи за поддръжка, но в даден момент може да бъде изключително трудно да бъдат продадени на пазарна цена или дори по-евтино. Купувачите често плащат с 25% повече за екземпляри с некоректни показания на километража. А ако държави, като нашата достигнат до по-голяма прозрачност на пазара, продажбата такива автомобили ще стане по-трудна.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 25 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 хихи

    112 3 Отговор
    У нас са 100%
    Вервайте ми.

    Коментиран от #21

  • 2 Топчо

    76 3 Отговор
    Бг е в топ 3 със сигурнос
  • 3 Авто

    47 3 Отговор
    В някои от страните (като Италия например) може да се провери пълната история на автомобила само срещу номера му. Важното е никога да не се купува автомобил, чиято история е неясна. Това най-вече важи за автомобили "нов внос" и най-вече от каквато и да е автокъща.
    Когато решиш да купуваш автомобил - плащаш си и го караш в сервиз да се огледат най-важните агрегати и да се огледа добре за замаскирани проблеми. Пробваш всяко копченце, всяка функцийка. Трябва да го видиш да запали студен и да го караш и студен и топъл. Там се разкриват много от проблемите в двигателите и в скоростните кутии (особено автоматите).
    Другия вариянт е автомобилът да има пълна сервизна история в оторизирани сервизи (за всяка една година), която да не е на някаква книжка с измислени печати, а в системите на сервиза на дадената марка.
    Не си купувайте автомобили, купени за 1000 Евро от Италия, тука идва на 4000 лв. и в следващите няколко години - още толкова, защото колата е на половин милион километра.

    Коментиран от #6

  • 4 Komapak

    38 3 Отговор
    Сърбия ли?! Да бе, да! Освен километражите и статистиката успяха да излъжат😀😀😀
  • 5 Коджа Бангиев

    76 3 Отговор
    Тази статия е много майтапчийска. Начи - България била в златна среда (по превъртян километраж). ГолЕЕЕм майтап. Па то , у нашенско - кола с НЕпревъртян километраж нЕма ,бе. Нашенеца иска да си купи 25 годишен дръгел (непременно - немски) за без пари и на (ама най много) 145 000 км. А дали ще е от бабка , дЕдко , диригент или цигулар (от едно мнооого малко селце горе у Алпите) - зависи от фантазията на продавача. ПП. Да не забравя - колата е непременно гаражна и никога (ама - никога) ни едно камъче не я е удряло (камо ли да е катастофирала).

    Коментиран от #14

  • 6 Komapak

    11 21 Отговор

    До коментар #3 от "Авто":

    Купих си автомобил от лекар в Парма. Изобщо не съм го проверявал. Шеста година, абсолютно никакъв проблем.

    Коментиран от #13

  • 7 Не мое така бе,

    33 4 Отговор
    много сте поценили наите джамбази
  • 8 Jacques Yves Moineau

    66 1 Отговор
    За България са се объркали. 12.43% НЕ СА с превъртян километраж.
  • 9 Например как става

    35 2 Отговор
    Статистиката е вярна.Тя е за нови (закупени от шоурум,магазин) автомобили, при първа препродажба.Това значи, че когато примерно Пешо си вземе Тигуан 1-во поколение, на финансов лизинг, без придобиване и и навърти 150 000 км., отиде и си вземе следващ модел Тигуан 2 и върне първият.Порше София дрън, дрън, врътва километража на 50 000 км. и я продава на Гошо за 1/4 от цената на нов.За да разбере Гошо че колата е на 150 000 км. трябва да си извади история от Порше дрън дрън, която струва цифром и словом 50 Евро или 100 лв.Гошето си вика как пък не пари ще им давам още и си взема колата, плаща нотариус, и ред такси таксички и колата става негова.Когато обаче Пешо познава Гошо става ясно откъде са 12% манипулиран километраж.
  • 10 jap

    51 2 Отговор
    Бившите собственици на повечето употребявани автомобили предлагащи се на вторичния пазар у нас са предимно немски пенсионери и италиански лекари така,че бъдете спокойни при покупка.Има редки случаи в които двигател или скоростна кутия сдават багажа още по пътя от автокъщата към КАТ но това е просто лош късмет.
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 ComfortablyNumb

    4 8 Отговор
    Изводи!? Ами Ганчо не става да превърти и един километраж па камо ли да е да е централен характер в сценката "колко сме уникално зле" ... Мда уникално зле сме по една друга причина , мрънкане. Ако питаш Ганчо изобщо кола без превъртян километраж не я пускат на границата ... Така е беше наредил Бойко , а сега виновен е Киро...
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 ComfortablyNumb

    5 26 Отговор

    До коментар #5 от "Коджа Бангиев":

    Според теб кола на 25 години с 145к км накъде и превъртян километража напред или назад!? Не си обърнал внимание на една друга статия в която ти казват че на запад карат средно по 15 км на година !? Колко прави това за 10 години? В Америка е повече - 12к мили (към 20к км ) . Никой не купува кола да стои в гаража. Тоест една част около 30% по добре експортираните коли на 5 години са с над 100к км , защо да са с превъртян километраж!? . А те са и по евтините които Ганчо търси ... зацепваш ли? И дори така 12% само. Между другото как се превърта км на 10 годишно БМВ като цифрата е в компютъра и никой няма достъп до нея осен ако не става дума за сериозни хакери не за автоджамбази, тоест няма как да е масово!? Дори производителя не виждам защо да си остави вратичка да ги манипулира , защото ако има за него има и за други, а от километража някога зависи дали колата е в гаранция или не и някой може да преметне сервиза им ... Митове и легенди са това за "масовото превъртане" и не издържа никаква критика като страха от ваксините, кемтрейлс и плоската земя....

    Коментиран от #15, #19, #20

  • 15 ComfortablyNumb

    8 21 Отговор

    До коментар #14 от "ComfortablyNumb":

    Пропуснах да добавя. Производителя има още една причина да не оставя вратичка за манипулиране на километража защото много коли първо се експлоатират като лизингови а там имаш ограничение за пробег на година, над тая граница ти струва пари, което е сериозна причина да се превъртат километражи, НО никоя лизингова кампания няма да се съгласи да дава такива коли ... Пазара го е урегулирал тоя момент и напротив производителите имат причина да направят километражите ако не невъзможни то поне трудни за манипулиране.... Ганчо да се отучи да разсъждава от положението на уникално прецакания за който всеки мисли как да прекара, прецака и извози ...
  • 16 ComfortablyNumb

    6 13 Отговор
    Знам мисленето трудно за Ганчо за това вярваме на бавачки и плоската земя . Очаквам към 80% неодобрение на коментара ми горе....
  • 17 авто джамбаз

    13 1 Отговор
    прекупил съм повече от 3500 мпс от нидерландия когато беше холандия от пазара в утрех е няма такава която съм препродал ако ще да е била на 120х.км и да не са и върнали километража ние сме номер едно на пазара на бракмите у БГ няма кола на 220х.км. ако ще да е набор на баба ми. само от сащ ук и канада са по истински но са с много щети
  • 18 оня с коня

    10 6 Отговор
    Според Дълбокото ми лично Убеждение превъртане на Километрите си е Рафинирана Глупост за Изявени Глупаци.Достатъчно е Купувачът ако има Очи и Уши да погледне колко е амортизирана тапицерията и Педалите,дали колата е Пребоядисвана/ако да- значи е имало Удари и Шасито може да е криво/ и т.н. Звукът на Двигатела пък/неравномерен ход,"тракане"/ говори недвусвислено за състоянието му,а Пушекът от Ауспуха при форсиране също е важен показател.И накрая най-важното:Сяда се в колата и се установява КАК "ДЪРПА" ,тракания и скърцания по ходовата част,виене на Диференциал или Скор. кутия,евентуално Тресене на Маховика при Гасенето му.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 то с непревъртян

    8 1 Отговор
    в българия никога не е имало и няма да има -те нали всички коли со под 200 000 км и карани от 90 год германка до магазина само
  • 24 Ван Дал

    14 1 Отговор
    Тази статистика е пълен фейк! От 100 коли нов внос на 10 години и на горе и стоте са с пипнати километражи.
  • 25 Проглеждане

    10 1 Отговор
    Никой не желае да купи кола с върнат километраж. У нас също, но по-малкото километри на дадена кола означава и по-висока цена и естествено и по-голяма печалба за джамбазина, за това се и връщат км. В световен мащаб това е бизнес за милиарди (връщането на км) , обаче тези от които зависи това да се прекрати , чрез налагане на закони/наредби и т.н., карат чисто нови коли и изобщо не им пука за обикновените хора (какво купуват, в какво ще возят семействата си, колко е безопасно). Просто едно огромно лицемерие , което виждаме на всякъде вече - нима не могат да задължат всяка кола слязла от конвейра да има паспорт и в него да бъде вписвано всичко вкл. и км. и когато се появи несъответствие някакво при препродажба на МПСто глобата да е стойността му като нов автомобил или ефективна присъда от 10год без право на обжалване (колко ли джамбаза биха се навили да манипулират км, а ?!).
    Същото е и с кражбите на коли - ако се налагат ефективни присъди без право на обжалване и се въведе мин. граница на годините както е в Румъния-4год ефективно без обжалване и няма адвокат който да може да го измъкне под какъвто и да е претекст.
    Да ама не се въвеждат поне у нас такива закони щот ще засегнат бизнеса на Застрахователните компании и т.н. и т.н.
  • 26 32322323

    3 0 Отговор
    Факт е че се продават много фирмени коли и такива с лоши удари. Това са евтените коли там.Читавите са си цифра дори и дизелите които уж щели да ги спират си държат цена.Всеки е виждал автовозите около границата които влезат какви ударени коли има. То само такива де.Въпреки това в България има доста добри тенекеджии и има хубаво направени коли които даже и не разбират собствениците че са имали интервенция. Като отвориш неското мобиле същите коли тук 8000лв там 8000 евро. Кое ще избереш.
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Селянинът с кололото

    5 1 Отговор
    Отивам в съседният град...на оглед...търся точен модел...вали ...отварям вратичката за гориво...сива каша?...отговор...От пастирането...как да съм сигурен в километража ..Трябва да ми вярваш...167000...
  • 29 Вуте

    12 1 Отговор
    Модераторът автокъща ли има или автовоз, та трие всички коментари, които не му харесват? Статията не представя истинските данни за автопазара в България. Тук няма "некръстена" кола!
  • 30 аз съм БЪЛГАРИН

    1 0 Отговор
    несамо това а кога ще продават АВТОКАЩИТЕ ЗАКОНО АВТОМОБИЛИ във момента се продават незаконо с фалшиви документи КАЛФЕН ТРАФК КОИТО СЕ ПОПАВАТ ВССЕ ЕДНО КУПУВАЧА ГО ЗАКУПУВА ОТ ЕВРОПА
  • 31 Спиро

    1 0 Отговор
    Аз па сам си го превъртам моя километражжж....Земем една игличка и го боднем пинизчийски, там дето си требе и те така. Като ми се види че много нагоре сочи....земем та го занулим регулярно...и си мислим, че вчера съм я купил пущината. И като ме напъне отвътри едно тикова щастиеее....Не е истина!