Статистиката показва, че в Европа шофьорите сменят следно колите си на всеки 3 до 5 години. Това означава, че процесът на покупка на автомобил се случва 2 пъти на десетилетие или дори по-често, а що се касае до употребяван автомобили, то всеки път с това се повтаря и рискът от измама.
Наскоро платформата за автомобилни истории carVertical се опита да открие как е разпределено нивото на измами с пробега измежду различните държави. Компанията проведе проучване на база 900 000 проверки на автомобилна история за изминалата 2021 година. Резултатите показват колко често срещани са превъртените километражи. Някои от останалите неща в проучването могат и да ви изненадат!
Превъртените километражи са най-често срещани в Централна и Източна Европа
На база на тези данни изглежда, че манипулирането е най-разпространено в Латвия. Повече от 24 процента от превозните средства в тази страна, проверени чрез платформата, са с променени показания на километражите. Този толкова драматичен процент показва, че всеки четвърти купувач на кола втора ръка в Латвия се сдобива с екземпляр, който е бил жертва на незаконни промени.
Второто място по процент на измами с пробега отива при Румъния. Всяка пета кола, или иначе казано почти 20 процента от проверените от автомобили от Румъния са с проблеми в пробега.
Нещата не изглеждат добре и при други балтийски страни, като например Естония, която е третата държава сред тези с най-голям брой манипулирани превозни средства, а след нея се нарежда Литва. Русия и Украйна са също сред страните с най-голям процент на автомобили с преправени показания.
От друга страна, ситуацията в някои страни от Централна и Южна Европа изглежда много по-добре, но дори и в най-изчистените пазари все още могат да се открият манипулирани автомобили, при това не малко. Всяка десета употребявана кола в Чехия, Словакия, Словения и Хърватия, проверена чрез carVertical, е с превъртян километраж. Междувременно, процентът на манипулирани превозни средства в Полша и Унгария е достигнал 12 и 14 процента, съответно. С 12.34% България се нарежда в "златната среда", като пред нас е Швейцария, а зад нас - Полша. Най-малко са колите с превъртени километражи в Белгия, следвани от Финландия и забележете - Сърбия.
Съпътстващи щети за европейската икономика
Най-големите източници на употребявани автомобили за пазара в Източна Европа са Германия, Франция, Белгия, Нидерландия и Италия. Трансграничните авто сделки са най-рискови, защото именно там се случват най-големите измами с пробега. Манипулирането на автомобили е сред така наречените невидими престъпления. Според някои научни доклади, то причинява проблеми в икономиката на стойност повече от 9 милиарда евро всяка година, при това само в Европа.
Проблемът е там, че властите не могат ефективно да проследяват измамници, които са манипулирали автомобили, а оттам и въпросът за законодателство, описващо наказанията за такова престъпление. И докато някои държави от Западна Европа са известни с раздаването на не малки глоби или дори лишаване от свобода на измамниците на пробега, в други, като нашата, това не се счита за престъпление.
Ако се вземат мерки препродажбата ще е по-трудна
Превозните средства с фалшив пробег не са просто по-трудни и по-скъпи за поддръжка, но в даден момент може да бъде изключително трудно да бъдат продадени на пазарна цена или дори по-евтино. Купувачите често плащат с 25% повече за екземпляри с некоректни показания на километража. А ако държави, като нашата достигнат до по-голяма прозрачност на пазара, продажбата такива автомобили ще стане по-трудна.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 хихи
Вервайте ми.
Коментиран от #21
13:21 28.03.2022
2 Топчо
13:23 28.03.2022
3 Авто
Когато решиш да купуваш автомобил - плащаш си и го караш в сервиз да се огледат най-важните агрегати и да се огледа добре за замаскирани проблеми. Пробваш всяко копченце, всяка функцийка. Трябва да го видиш да запали студен и да го караш и студен и топъл. Там се разкриват много от проблемите в двигателите и в скоростните кутии (особено автоматите).
Другия вариянт е автомобилът да има пълна сервизна история в оторизирани сервизи (за всяка една година), която да не е на някаква книжка с измислени печати, а в системите на сервиза на дадената марка.
Не си купувайте автомобили, купени за 1000 Евро от Италия, тука идва на 4000 лв. и в следващите няколко години - още толкова, защото колата е на половин милион километра.
Коментиран от #6
13:26 28.03.2022
4 Komapak
13:26 28.03.2022
5 Коджа Бангиев
Коментиран от #14
13:28 28.03.2022
6 Komapak
До коментар #3 от "Авто":
Купих си автомобил от лекар в Парма. Изобщо не съм го проверявал. Шеста година, абсолютно никакъв проблем.Коментиран от #13
13:28 28.03.2022
7 Не мое така бе,
13:44 28.03.2022
8 Jacques Yves Moineau
13:49 28.03.2022
9 Например как става
14:11 28.03.2022
10 jap
14:39 28.03.2022
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 ComfortablyNumb
19:04 28.03.2022
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 ComfortablyNumb
До коментар #5 от "Коджа Бангиев":
Според теб кола на 25 години с 145к км накъде и превъртян километража напред или назад!? Не си обърнал внимание на една друга статия в която ти казват че на запад карат средно по 15 км на година !? Колко прави това за 10 години? В Америка е повече - 12к мили (към 20к км ) . Никой не купува кола да стои в гаража. Тоест една част около 30% по добре експортираните коли на 5 години са с над 100к км , защо да са с превъртян километраж!? . А те са и по евтините които Ганчо търси ... зацепваш ли? И дори така 12% само. Между другото как се превърта км на 10 годишно БМВ като цифрата е в компютъра и никой няма достъп до нея осен ако не става дума за сериозни хакери не за автоджамбази, тоест няма как да е масово!? Дори производителя не виждам защо да си остави вратичка да ги манипулира , защото ако има за него има и за други, а от километража някога зависи дали колата е в гаранция или не и някой може да преметне сервиза им ... Митове и легенди са това за "масовото превъртане" и не издържа никаква критика като страха от ваксините, кемтрейлс и плоската земя....Коментиран от #15, #19, #20
19:22 28.03.2022
15 ComfortablyNumb
До коментар #14 от "ComfortablyNumb":
Пропуснах да добавя. Производителя има още една причина да не оставя вратичка за манипулиране на километража защото много коли първо се експлоатират като лизингови а там имаш ограничение за пробег на година, над тая граница ти струва пари, което е сериозна причина да се превъртат километражи, НО никоя лизингова кампания няма да се съгласи да дава такива коли ... Пазара го е урегулирал тоя момент и напротив производителите имат причина да направят километражите ако не невъзможни то поне трудни за манипулиране.... Ганчо да се отучи да разсъждава от положението на уникално прецакания за който всеки мисли как да прекара, прецака и извози ...19:32 28.03.2022
16 ComfortablyNumb
21:32 28.03.2022
17 авто джамбаз
21:34 28.03.2022
18 оня с коня
22:20 28.03.2022
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 то с непревъртян
07:32 29.03.2022
24 Ван Дал
08:02 29.03.2022
25 Проглеждане
Същото е и с кражбите на коли - ако се налагат ефективни присъди без право на обжалване и се въведе мин. граница на годините както е в Румъния-4год ефективно без обжалване и няма адвокат който да може да го измъкне под какъвто и да е претекст.
Да ама не се въвеждат поне у нас такива закони щот ще засегнат бизнеса на Застрахователните компании и т.н. и т.н.
09:08 29.03.2022
26 32322323
09:09 29.03.2022
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Селянинът с кололото
11:22 29.03.2022
29 Вуте
11:28 29.03.2022
30 аз съм БЪЛГАРИН
05:28 30.03.2022
31 Спиро
14:40 20.02.2024