Отидете към основна версия

22 238 13

Тествахме световната кола на годината - Ioniq 6

  • hyundai-
  • ioniq 6-
  • ioniq-
  • ioniq 5

През 2020 година Hyundai показа интересен концепт наречен Prohpecy, който имаше за цел да ни покаже бъдещ електрически модел с аеродинамични форми. През юни 2022 година, този концепт се превърна в сериен автомобил с представянето на Ioniq 6 – електрически модел с интригуващ дизайн и аеродинамични форми, сравнявани често с тези на Porsche 911. Малко по-късно, през 2023-та, Ioniq 6 се превърна в световна кола на годината, а сега ние имахме възможността да тестваме корейския модел, за да видим колко добър е той наистина.

Екстериор

Започвайки с външната част, то неизменно възниква въпросът, какъв всъщност е Ioniq 6? Силуетът на колата напомня за четириврато купе или така наречения фастбек, от друга страна пък багажникът се отваря без стъклото и е отделен от останалата част на интериора. Честно казано, Ioniq 6 се разполага в своя собствена категория и тук не говорим само за дизайна на колата.

В предната част откриваме светлини с пиксел технологията, която е типична за бранда Ioniq и се наблюдава и при Ioniq 5, както и броня с агресивен дизайн и малки отвори в долната част, които се отварят при нужда. Цялостната форма на колата е изцяло в името на аеродинамиката, като това позволява и коефициент на въздушно съпротивление от 0.23, нещо за което допринасят и специално разработените за модела джанти, прибиращите се във вратите дръжки, както и опционалната замяна на традиционните огледала с камери за обратно виждане.

Задната част се отличава с интересен спойлер на две нива, който има повече функционална, отколкото дизайнерска роля, както и продължаващият мотив с пикселови светлини при стоповете. Под дългата LED лента простираща се по цялата дължина на бронята откриваме и дифузьор с вертикални слотове, които допринасят за по-агресивната визия на задницата.

Интериор

Влизайки в колата, няма как да не забележим двата сензорни екрана пред водача, нещо което вече сме виждали и в други модели на Kia и Hyundai, но при нашата версия забелязваме и още два допълнителни екрана. Те са в двата края на таблото и върху тях виждаме изображение от камерите, които заместват традиционните огледала. Разположението им е малко странно на "първо четене", но след няколко часа прекарани с колата можем да кажем, че бързо свикваме с това да поглеждаме към вътрешността на вратата, а не отвън. Воланът е със "срязана" долна част и на пръв поглед липсва емблема върху него, но при по-внимателно вглеждане можем да открием четири светещи пиксела, които скрито изписват H чрез морзовата азбука.

Седалките са изключително удобни като предлагат електрическа настройка, подгрев и обдухване, а интересна функция на предната пасажерска седалка е възможността за контрол и от мястото на водача. Задните седалки също са удобни, но поради формата на тавана може да не са предпочитани от по-високи хора. Централната конзола между шофьора и пасажера е висока, като там са разположени и контролите за стъклата, но въпреки, че заема голяма част от пространството по средата, конзолата е „отворена“ с много място за съхранение. Версията, която тествахме ние е със задно задвижване и по-голямата батерия, което означава, че освен 401-литровия багажник, предната част има малко 45-литрово пространство за съхранение. При версията с два електромотора то липсва.

Двигател и ходови характеристики

Както вече споменахме, ние тествахме версията със задно предаване и по-голямата 77-киловатчасова батерия. Мощността тук е 229 конски сили, за разлика от 151 конски сили, които се предлагат при другата версия със задно предаване и 53-киловатчасова батерия. Можем да кажем, че модификацията, която тествахме предлага най-много пробег и е най-адекватна за хората, които търсят Ioniq 6 за междуградски пътувания, но пък за тези които искат малко повече мощност се предлага и версия с два електромотора и 326 конски сили.

Макар батерията да не е най-голямата в индустрията, особено що се отнася до размерите на Ioniq 6, неговият не толкова скрит коз е дизайнът. Благодарение на аеродинамиката, корейският конкурент на Tesla може да се похвали с разход от 14.3кВтч/100 километра според производителя, който смело можем да кажем, че се постига изключително лесно и дори може да се подобри при определени условия. При нашия тест, тръгнахме от София със заряд от 91% и достигнахме до Ловеч със заряд от малко над 70% като имахме кратка спирка в Тетевен. Това са около 200 километра, част от които по магистрала. При пристигането ни в Ловеч, според компютъра имахме пробег за още около 350 километра, което при нормално шофиране са напълно достатъчно, за да се върнем до София на следващия ден. Ние не го направихме и оставихме колата да се зарежда.

По отношение на зареждането, Ioniq 6 също има голямо предимство, благодарение на своята 800-волтова архитектура, която позволява зареждане с близо 240 киловата или заряд от 10 до 80% в рамките на 20-тина минути. Всичко това звучи изключително добре, но за това са нужни и адекватни станции, които да поддържат тази мощност, нещо с което не всички градове у нас могат да се похвалят. При Ioniq 6 портът за зареждане може да се използва и за отдаване на енергия, което значи, че чрез него може да зареждате различни електроуреди или други коли, като те използват до 3.6 киловата енергия.

След като преминахме през интересната част за феновете на електромобилите, сега е ред да споменем и това как се усеща колата при шофиране. Както споменахме, нашата версия не е най-бързата и ускорението до 100 км/ч отнема 7.4 секунди в сравнение с 5.1 секунди при версията с два мотора. Въпреки това, колата съвсем не се усеща бавна или тромава, а дори обратното. Типично за електромобил приливът на въртящ момент е напълно достатъчен за спокойно изпреварване, а една идея по-твърдото окачване в комбинацията със задното предаване и ниския общ център на тежестта дават усещане за стабилност в завой, въпреки, че не успяхме да тестваме колата в мокро или заснежено време.

Няколко минуса, които бихме отбелязали са свързани със системите за подпомагане на водача, които макар, че работят добре, понякога могат да ви дразнят с допълнителните звуци, които издават. Проблем, който може да бъде решен чрез изключването им от екрана, всеки път когато се качите. Вторият минус е свързан с камерите вместо огледала, които бяха налични при нашата версия. Макар и да изглеждат готино и да дават добър образ при шофиране, то все пак оставаме верни на традиционните огледала и бихме предпочели тях, ако трябваше да конфигурираме колата.

Заключение и цени

В заключение можем да кажем, че според нас Ioniq 6 е един изключително добър вариант за преход от конвенционален автомобил към електромобил благодарение на своите характеристики и пробег, като спокойно може да се мери с пионерите в тази област от Tesla и дори ги надминава в някои аспекти. Що се отнася до цените, според актуалната ценова листа на компанията у нас, базовият модел започва от 104 900 лева, докато върховият с два електромотора се предлага за 132 900 лева. Оптималната версия за пробег, която тествахме ние започва от 112 900 лева, преди отстъпките от 6 500 лева за Exclusive и 9 500 лева за Premium ниво на оборудване.

Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 17 гласа.

Свързани новини