Собственикът на марката Alfa Romeo се забърка в грандиозен скандал с италианското правителство, след като обяви плановете си за производство на автомобили Alfa Romeo извън страната. Решението на Stellantis да произвежда новата Alfa Romeo Milano в Тихи, Полша, бе последвано от остър упрек от министъра на индустрията на Италия Адолфо Урсо.
Урсо, цитиран от The Telegraph, каза веднага след представянето на модела: „Кола, наречена Milano, не може да бъде произвеждана в Полша . Това е забранено от италианския закон“, като се позовава на закон от 2003 година, който предотвратява продажбата на продукти с „италианско звучене“, които не са произведени в страната.
Министърът продължи: „Този закон постановява, че не можете да давате означения, които подвеждат потребителите. Така че кола, наречена Milano, трябва да бъде произведена в Италия. В противен случай това дава подвеждаща индикация, която не е позволена от италианското законодателство.
Решението за производство на новото превозно средство в Полша е прецедент. За първи път от основаването на марката през 1910 година в Милано, модел на Alfa Romeo е изцяло сглобяван извън страната.
Спорът около производството на новата Alfa Romeo Milano бележи нова ескалация на отношенията между Stellantis, която също притежава марките Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Jeep и др. и правителството на Джорджа Мелони.
Италианският министър-председател също критикува компанията, че не подкрепя нейната страна, като каза: „Ако искате да продадете кола, като я рекламирате като италианско бижу, тази кола трябва да е произведена в Италия.“
Освен новата Alfa Romeo, два други модела, Fiat 600 и Jeep Avenger, също ще се произвеждат в Полша, обяви Stellantis. Главният изпълнителен директор на Stelantis Карлос Тавареш защити решението на концерна още в сряда преди критиките на Урсо, като каза, че производството на колата в Италия би я направило по-скъпа.
Той каза пред Automotive News Europe: „Ако се произвеждаше в Италия, Milano щеше да започне от около 40 000 евро вместо от 30 000 евро, ограничавайки потенциала му на пазара“
Тавареш разкри също, че купувачи наскоро са се обърнали към Stellantis за закупуване на марката Alfa Romeo. Той каза, че китайските производители на автомобили са искали да купят една от френските марки на групата – Citroen, DS и Peugeot – но предложенията са били отхвърлени.
Stellantis - една от най-големите автомобилни компания в света, която се гордее с 14 марки е създадена е през 2021 г. от сливането на италианската Fiat Chrysler и френската Peugeot Group. Въпреки европейските си корени, акциите на групата са регистрирани на борсата в Ню Йорк. След тези сериозни обвинения от страна на италианското правителство се очаква отговорът на Stelantis.
Критики, относно дизайна и моторизацията на новата Alfa Romeo Milano се появиха и в интернет пространството от много от хардкорфеновете на марката. Мнозина са на мнение, че това не е истинска Alfa, не само защото няма да се произвежда във Италия, а защото на практика това е преоблечено Peogeot с трицилиндров мотор, който абсолютно не кореспондира с традициите на Alfa Romeo.