Европейската комисия е готова да съфинансира с 50 на сто предпроектно проучване за възможностите за изграждане на газовия хъб "Балкан", съобщи БНР.
"Булгартрансгаз“ вече обяви обществена поръчка за избор на консултант, който да оцени възможностите на държавната компания за изграждане на хъба.
От Комисията очакват документите да бъдат подадени до 8-и октомври.
Все още за създаването на газовия хъб няма модел на борса за търговия с горивото, няма изградени връзки за дистрибуцията и доставките му, няма и осигурени количества гориво. Тези моменти трябва да бъдат изчистени, за да стане ясно дали има смисъл от газовия хъб „Балкан“, категорични са европейски експерти.
Както Факти.бг писа: близо 1,5 млрд. евро ще бъде инвестицията в газовия хъб „Балкан“, ако се реализира северния маршрут, а 1,4 млн., ако се стъпи на южния - към Гърция и Италия. На енергийния форум във Варна бяха лансирани различни варианти на капацитет на хъба - от 37 млрд. куб. м на вход и изход, ако се избере южното трасе и 45 млрд. куб. м, ако стане северния маршрут, той обаче е свързан с тръбата по дъното на морето, с руския газ и с интерес от руската страна.
От своя страна Русия се опитва да заобиколи Украйна като транзитна държава. Преди месеци Москва лансира изграждането на „Северен поток -2“. В южна посока Русия търсеше алтернативи и една от тях беше „Турски поток“ след провала на „Южен поток“. В сряда Анкара даде разрешение на „Газпром“ за изграждането на трасето.
Целта на европейския Енергиен съюз е пълната свързаност на мрежите на 28-те членове на ЕС и газовият хъб е част от плановете на Комисията в тази насока.
Ако „Газпром“ успее да изгради газов хъб в Гърция, то съществуването на българския енергиен хъб „Балкан“ се обезсмисля, предупредиха преди дни експерти.
Атина вече усилено работи за терминал за втечнен газ в района на Александруполис. Това ще разнообрази енергийните доставки за балканската страна.