Разказваме за бизнеса на Луфтханза в България. От сайта на „Луфтханза Техник София” научаваме, че фирмата предоставя базово и линейно обслужване на тяснокорпусни самолети от фамилията Airbus A320 и Boeing 737. Благодарение на географското си разположение - в югоизточния край на Европа, съоръжението има капацитета да обслужва клиенти от цяла Европа, Близкия изток и Африка. Заради високото качество, бързина и професионализъм на работа, компанията бързо утвърждава своята репутация, пише още на сайта.
"В България отбелязваме мощен растеж"
На германо-българската икономическа Кръгла маса през април в София, в която участваха и президентите на двете страни Франк-Валтер Щайнмайер и Румен Радев, за успехите и проблемите на компанията говори д-р Йоханес Бусман, шеф на „Луфтханза Техник АД". В своето експозе той между другото каза:
„От 2007 година насам ние отбелязваме в България мощен растеж. В момента даваме работа на над 1000 души в София - повечето от тези работни места са за много високо квалифицирани кадри. Освен техническите познания, на тях им е необходимо и много добро владеене на английски език, защото цялата документация в нашата индустрия е на английски. Установихме сътрудничество с училища и университети и в момента сме на път да получим официален сертификат за нашата програма за професионално обучение. Целта ни е всяка година да включваме поне 50 млади хора в тази програма. Техните дипломи за завършено обучение трябва да бъдат признати на национално равнище в България, защото иначе програмата няма да е достатъчно привлекателна. Тъкмо за това преговаряме в момента с компетентните власти и се надяваме, че още тази година програмата ще бъде сертифицирана.
"Въпреки всичко: България е подходящо място за нашата дейност"
Секторът въздухоплаване предявява максимално високи изисквания към качеството - както техническото качество, така и подготовката на кадрите. Това е нашата ДНК, така да се каже. Защото ние произвеждаме не самолети, а сигурност. Ето защо за нас е особено важно да провеждаме това професионално обучение. Като марка ние сме много силни, предлагаме работни места за високо квалифицирани кадри, но и ние вече страдаме от недостиг на кандидати. Това ни тревожи, още повече, че при нас изискванията са много високи. Независимо от всичко това продължаваме да вярваме, че България е подходящо място за нашата дейност, ние продължаваме да растем. През октомври пуснахме в действие три нови производствени линии. Радваме се, че в България намерихме своя родина и искаме тук да продължи нашият икономически растеж. Надяваме се, че рамковите условия за това ще бъдат положителни."
В отговор на въпрос, зададен от германския президент Франк-Валтер Щайнмайер, Йоханес Бусман поясни, че „Луфтханза Техник София“ набира кадри както по линия на контактите си с училища и висши учебни заведения, така и чрез разпространяване на информация „от уста на уста“, защото работещите във фирмата добре познават условията и могат да я препоръчат като работодател на други потенциални кандидати.
"Един голям риск"
В разговор с журналисти Бусман каза още, че компанията има отличен опит с добре квалифицирани български кадри, които демонстрирали висока готовност да придобиват комплексни умения в сферата на въздухоплаването и притежавали както технически умения, така и знания по английски език. Той добави, че познанията по немски език не са от важно значение, затова пък членството на България в ЕС е голямо предимство, защото създава възможност за свободно придвижване на кадрите от една държава в друга.
За своята фирма Бусман вижда на българския пазар и един голям риск: демографския проблем и все по-трудното намиране на кадри. В същото време той е приятно изненадан от високия процент жени, които с успех работят в „Луфтханза Техник София" - над 50%, което е в пъти повече, отколкото в Германия, каза Бусман. Той отговори и на няколко въпроса на Дойче Веле:
"В бранш като нашия не може да има никакви компромиси"
ДВ: Българския президент Румен Радев, може би на шега, а може би не, каза, че сте му откраднали много пилоти от ВВС. Вярно ли е това?
Бусман: Да, има неколцина пилоти, които си намериха работа при нас. Но аз съм сигурен, че това беше шега. И двамата с президента заедно се посмяхме на тази шега. От друга страна той, разбира се, има интерес неговите колеги да си намерят работа в тази сфера след пенсионирането.
ДВ: Вие казахте, че работните места са атрактивни за българските кандидати и че за всяка позиция, която изисква много висока квалификация, има по няколко кандидати. Вярно ли е това и на какво се дължи? Какви са заплатите при вас?
Бусман: В бранша разполагаме с много голяма свобода, работниците трябва да взимат важни решения, да носят голяма отговорност и да извършват разнообразна работа. Това, разбира се, отличава нашите работни места от труда на поточна линия например. И то намира отражение в заплатите, които плащаме. Квалификацията, нужна за взимането на тези важни решения и за покриването на всички стандарти за сигурност, трябва да намери израз и в съответното възнаграждение.
ДВ: На германо-българската икономическа Кръгла маса много се говори за върховенството на закона в България, за ефикасната защита на правата на германските предприемачи и за борбата срещу корупцията. Сблъсквали ли сте се с този проблем в България?
Бусман: В „Луфтханза Техник София“ разполагаме с много строга регулаторна система. Особено в държави, където корупцията е проблем, ние проявяваме изключително внимание и многократно провеждаме одити, за да предотвратим нередности. Но да, това е тема, върху която работим. Досега обаче нашият бизнес не е бил засегнат от негативни прояви от какъвто и да било характер. В резултат от строгите ни мерки за сигурност всички вече добре разбират, че с това шега не бива, че в бранш като нашия не може да има никакви компромиси, защото става дума за безопасността на пътниците.