Отидете към основна версия

32 159 108

Празни шезлонги – туризмът е динамичен бизнес

  • плаж-
  • шезлонги

Винаги съм смятала, че туризмът в България е ключов бранш и заедно с високите технологии и земеделието са напълно в състояние да превърнат страната в регионален икономически и финансов лидер

Туризмът е динамичен бизнес и се влияе от променливи фактори, като политическа обстановка и междудържавни отношения, например.

България имаше, да го наречем късмет, няколко години поред да приема туристи, отказали се от дестинации, определяни като несигурни в момента. Такива бяха всички страни от Северна Африка и Турция. Това коментира във „Фейсбук“ Весислава Танчева.

След период на арабски пролети, терористични заплахи, преврати и военни положения, тази година за първи път Турция, Египет и Тунис се върнаха на пазара с много активни кампании на основните си пазари в Европа.

Питате къде са германците? Ами там са.

Там са и шведите, холандците и всички други, които от 2011 насам с колеблив успех успявахме да привлечем за по един път.

Този, да го наречем бум, по нашето Черноморие създаде фалшиво убеждение у част от бранша, че постоянният ръст на туристите е поради добрите условия и високото качество на продукта.

Те забравиха, че за големите оператори България има само едно единствено маркетингово предимство - добро съотношение между качество и цена.

Казано по-просто, клиентите правят компромис с качеството, заради ниската цена. И относителната сигурност, разбира се.

Проблемът при такова "предимство" обаче, е че конкуренцията е огромна и щом на пазара в нашия географски регион се върнат Турция и Египет, то просто не работи. Вече не е предимство, защото маркетинговите ни недостатъци го побеждават. А те са много - къс сезон, малко и тесни плажове, лошо обслужване, малко забавления и т.н.

Имаме фантастични хотели и парти центрове, но те не са част от никакъв стратегически план за развитие на бранша.

Но конкретно за туризма аз съм оптимист. Ще минат още десетина години и саморегулацията ще сложи ред. И вероятно ще се превърнем в една нелоша младежка и купонджийска дестинация, с отделни местенца за семейни почивки, като говоря само за морето. Вътрешността е друга бира...

Дотогава ще сме свикнали и с факта, че Балканският полуостров е сравнително малко място и България е в средата му. Т.е. българите все повече ще пътуват до околните морета, не само Гърция.

Ето, тази година откриха и Албания, бас ловя, че до две години Дуръс ще стане все по-"български".

Време е да спрем да се впечатляваме от желанието на българите да видят нови места, да опитат нови храни и да си дадат с труд изкараните пари, на когото те решат.

Колкото дo цените по нашите плажове, припомням основен принцип на пазарната икономика: всяка стока/услуга струва толкова, колкото клиентите са склонни да платят за нея.

Ако има желаещи да плащат 70 лева за чадър и 4 шезлонга, значи те толкова си струват. Ако стоят празни, значи е време НАП да провери какво и колко точно пере наемателят на плажа, щом може да си позволи тази загуба.

Нарочно не отварям дума за министърката и нелепата ѝ намеса в бранша...

Винаги съм смятала, че туризмът в България е ключов бранш и заедно с високите технологии и земеделието са напълно в състояние да превърнат страната в регионален икономически и финансов лидер. Нужна е само политическа воля за това.

И план за постигането на тези цели, разбира се. Който да включва възстановяване на държавността и върховенството на закона. Даже да започва с тях, иначе ще си остане само добро пожелание.

Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 56 гласа.

Свързани новини