Отидете към основна версия

14 810 20

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

  • летище-
  • софия-
  • концесия-
  • мюнхен

Авиационните услуги далеч не са единственият канал, който формира приходите и печалбата на един аеропорт

.

Несъмнено развитието на авиационния пазар през последното десетилетие претърпя историческа революция. Голяма част от наземния трафик се прехвърли във въздушния. Появиха се нискотарифните авиокомпании, разраснаха се ключови летища на всички континенти. Появиха се нови хъбове. Плановете са този процес да продължи. Може ли обаче търговско предприятие каквото в действителност е едно летище да печели само от авиационни услуги? Отговорът е не. Тогава възниква логичният въпрос как могат да се набавят допълнителни приходи. В момента на едно от най-големите европейски летища 55% от приходите са от авиационна дейност, а останалите 45% от неавиационна. Става дума за летище Мюнхен, чийто оператор – Munich Airport International, се подготвя да поеме концесията на столичния аеропорт. До три седмици се очаква да приключи процедурата по обжалване на избора на концесионер.

Операторът на летището на баварската столица залага на голям микс от услуги, видя репортер на ФАКТИ. Най-важното обаче е, че районът, където е позициониран

аеропортът се разглежда като част от града

В него спокойно може да прекарате половин почивен ден, независимо че няма да летите. На разположение на малчуганите е кът, в който може да ги оставите да лудуват с часове. През това време отивате в супермаркета, за да напазарувате за идната седмица. Важно е да се отбележи, че става дума за супермаркет, в който цените са стоките са като тези в града. След това взимате детето си и се отправяте към един от многобройните ресторанти. Порциите са големи, а цените идентични с тези в българските заведения от среден клас. Това, с което привлича клиенти в един от ресторантите, са няколко марки бира собствено производство. Тя се прави на място. На година се продават по 1 милион халби от половин литър. 85% от продукцията се реализира в ресторанта, 10% отива на Терминал 2, а 5% - извън летището.

Забавленията и събитията на летището обаче не приключва дотук. На площада между Терминал 1 и Терминал 2 пространството рядко остава празно. Там се провеждат редица мероприятия, които са планирани за месеци, а дори за година напред. През лятото има басейн, в който се практикуват различни водни спортове. Първите дни на ноември там се изгражда Коледния базар, който продължава почти до средата на януари. Изгражда се мини футболно игрище. За мачовете се продават билети. Целта на продажбата не е толкова да се печелят пари, колкото фактът, че пространството е ограничено, а интересът голям и по някакъв начин трябва да се ограничи броят на зрителите. Има и още много, много други забавления, които привличат предимно местното население, а не само пътниците.

История

Летище Мюнхен беше открито през месец май 1992 г. с един терминал. Днес разполага с още един, чиято площ е двойно по-голяма от тази на първия, както и със сателитен терминал. Построиха се карго центрове, както и халета за ремонт на самолети. Развива се и обучителния център. Днес това е второ най-натоварено летище в Германия, след франкфуртското и седмото в Европа, обслужвайки близо 40 милиона пътници на година. 27 години след появата си това вече не е летище, а квартал на баварската столица, макар да е разположен на 29 км от центъра на Мюнхен.

Плановете за София

„Няма да съкращаваме персонал. Естествено ще направим ревизия на финансите, мениджмънта и управлението“, каза пред ФАКТИ Лоренцо Ди Лорето заместник-директорът по „Продажби и маркетинг“ на Munich Airport International. Естествено първата задача е увеличаване на трафика, а оттам и приходите на летището. Също така ще се работи в насока засилване на позициите на българския национален превозвач. „Това е много важно, тъй като един силен национален превозвач, е гръбнакът на летището“, обясни Ди Лорето.

Мит е, че нискотарифните авиокомпании са за бедни хора. „Аз пътувам с такива авиолинии. Този тип превозвачи генерират добър трафик, а съответно и добри приходи. Това може да стане на първо време с увеличаване честотата на полетите от София до традиционни дестинации в Германия, Австрия, Франция“, обяснява Ди Лорето.

Как ще се промени обликът на летището? На първо място ще бъдат реновирани и двата терминала и едва след това ще се строи трети. На този етап няма планове за изграждане на нова полоса. Това зависи от натовареността. „На всеки 5 години се прави оценка на броя пътници и ако се прецени, че е необходимо, то ще бъде предложено за изпълнение“, допълни Ди Лорето.

Консорциума SOF Connect определено смята, че столичният аеропорт може да бъде превърнат в един печеливш обект, от който полза ще имат не само пътниците, но и жителите на София. Необходимо е обаче време, значителни средства и най-вече модел на управление, който да генерира значителни приходи, за да може плановете да бъдат реализирани и най-после София да разполага с европейско летище.

Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 7 гласа.

Свързани новини