Учителите в Япония винаги са били крайно претоварени с извънредни часове. По този показател те са на едно от водещите места в света, сочат данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). На какво се дължи това?
Преподавателите там по традиция водят голям брой извънредни занимания – кръжоци и работни групи. Освен това те споделят разбирането, че учителят носи отговорност за цялостното развитие на учениците си, за които е длъжен да се раздават без остатък.
Най-малко по 80 часа извънреден труд месечно
Към обичайно голямата им трудова заетост, сега се добави и нова – породена от пандемията. Актуално допитване сочи, че през юли всеки втори учител в Япония е положил най-малко по 80 часа извънреден труд.
Как изглежда един нормален учебен час в сегашните условия на пандемия в Япония? Учителката стои с предпазен шлем пред класа, а всички ученици носят маски. Прозорците са отворени, а климатичната инсталация работи на максимални обороти. Учениците и учителите – също. Японските училища бяха затворени в продължение на месеци, а това допълнително увеличи сегашното натоварване на учителите и учениците:
"Трябва да ускорим учебния процес, за да успеем да наваксаме пропуснатия материал, но ако прекалено бързо вървим напред, не всички ученици ще успеят да се справят", казва Чие Сасаки, учителка на един четвърти клас в Киото. Тя полага огромни усилия да организира учебния процес по такъв начин, че да няма изоставащи, независимо от по-интензивното учене.
Началното училище, в което преподава Сасаки, увеличи часовете на учениците. Два пъти в седмицата те учат по седем часа, вместо по шест, както беше преди карантината. След края на учебния ден учителите са длъжни да дезинфекцират класните стаи, което ги задържа в училище за поне още един учебен час.
Актуално проучване на неправителствената организация „Кyoiku no Mori", проведено сред повече от 1000 учители показа, че през юли много от тях са положили по 80 часа извънреден труд, а повечето – дори по над 100 часа. Експерти се опасяват, че тази стресова ситуация може да се отрази отрицателно както на самите преподаватели, така и на учениците.
Учителят е "момче за всичко"
Експертът по проблемите на образованието Акира Сакаи от университета „София" в Токио подчертава, че японските учители се намират в много по-неблагоприятна ситуация от колегите им в други страни. „Те са нещо като момче за всичко", казва Сакаи и добавя: „Докато в други държави преподавателите могат да се концентрират над учебния процес, в Япония те са длъжни да дезинфекцират класните стаи и да изпълняват всевъзможни допълнителни задачи, произтичащи от пандемията".
Огромната натовареност на японските учители произтича и от това, че те водят различни форми на занимания, често пъти дори на уикенда. Известно е също така, че родителите в Япония имат право почти по всяко време да се обръщат към учителите с въпроси. Този стрес поболява мнозина преподаватели.
Японски експерти посочват, че психическото натоварване често предизвиква „бърнаут" и опити за самоубийства. В началото на учебната година образователното министерство на Япония издаде препоръка за максимално 45 допълнителни часа месечно и заговори за „нов стил на работа" в училищата. В сегашната ситуация на коронавирус обаче този нов стил просто няма как да си пробие път.