България е богата на минерални и изворни води, а бутилиращите компании се насочват към износ в страни с недостиг на питейна вода, породен от климатичните промени. Ние вече изнасяме за Румъния и Украйна, а преди няколко седмици сключихме първия си договор за износ на вода в Обединените арабски емирства (ОАЕ). Това съобщи Димитър Стойков, собственик на предприятието за бутилирана вода „Рилана“, в предаването „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.
В предишни години български фирми проучваха външните пазари, но се отказваха заради ниската цена на продукта (водата) и транспортните разходи, което обезмисляше експорта. "При настоящата ситуация обаче България може да се възползва от факта, че тук се добива качествена вода на приемлива цена."
Димитър Стойков гостува в предаването по повод поредната знакова сделка за българския сектор на минерални и изворни води. "Куадрант Бевъриджис", официалният производител и разпространител на продуктите на PepsiCo в България (част от чешката група Mattoni 1873), поема дистрибуцията на изворна вода "Рилана" с лицензионен договор за срок от 3 години. Българската компания запазва добива и бутилирането. След изтичане на трите години обаче се очаква да се водят и преговори за допълнително сътрудничество, което може да включва частично или пълно придобиване на бутилиращото предприятие и марката "Рилана". По думите на госта досега "Куадрант Бевъриджис“ не са имали в портфолиото си марка вода и тепърва опознават пазара.
Още през 2005 г. „Кока-Кола хеленик ботълинг къмпани“ купи бутилиращото предприятие и марката „Банкя“. „Горна Баня“ беше придобита през 2009 г. от арменски бизнесмени. А през 2017 г. белгийската компания Spadel придоби за 120 млн. евро „Девин“, като продавач беше американският инвестиционен фонд „Адвент“.
Предприятието „Рилана“ през ковид пандемията увеличава капацитета си с близо 15 пъти, защото установява, че търсенето далеч надхвърля предлагането. Обединявайки сили с третата по големина компания в България за безалкохолни напитки, по думите на госта, им дава шанс да стигнат до по-голям брой клиенти.
Димитър Стойков споделя, че в техния сектор по-трудно се пробива в големите вериги, за разлика от малките магазини. Причините са големите маркетинг бюджети във веригите, както и големите играчи, които плащат повече. Докато при дистрибуцията в малки магазини се влиза по-лесно, когато бива предлагано добро качество и цена, за която потребителят е готов да плати.
Макар и потребителите да се притесняват, че в пластмасовите бутилки има микропластмаса, гостът сподели, че всички бутилиращи предприятия използват PET първична пластмаса, а не вторичен материал. Тя трябва да се нагрее над 50-60 градуса, за да може да отделя "нещо".
Алтернативата, която ще замени пластмасовата бутилка за вода, е алуминиевият кен, заяви Димитър Стойков. Свързаното с "Рилана" дружество "Кен съплай" вече бутилира вино, бира, безалкохолни напитки и скоро и вода в кен. В Европа вече виждаме на пазара вода в кен и съвсем скоро ще видим и българския пазар как реагира на подобно предизвикателство.