Отидете към основна версия

3 521 0

Милен Христов: Вместо да се концентрираме в оптимизиране на мрежата, се превръщаме в "пътищари"

  • милен христовелектрохолд

Координирането на комуналните проекти ще намали разходите на компаниите и дискомфорта на гражданите, подчерта управителят на Електрохолд ИПС

Снимка: Електрохолд

Милен Христов e директор на Eastern European Electric Company (EEEC) B.V., част от Еврохолд България АД, и собственик на една от водещите електроенергийни групи в България - Електрохолд. Управител е на дъщерната –компания Електрохолд ИПС ЕООД, която е специализирана в инженеринг, инвестиционни проекти, строително-монтажни дейности и покупка на стоки и материали.

Г-н Христов, какви инвестиции прави Електрохолд за подобряване електрозахранването и качеството на услугата?

Електрохолд инвестира около 100 млн. лв. годишно в модернизация и развитие на електроразпределителната мрежа в Западна България, с което се ангажираме с постоянното подобряване на електрозахранването и качеството на услугите. За целта ocвeн paзвитиe на физическата eлeĸтpoразпределителна мpeжa, залагаме и на нейната дигитализация и автоматизация.

Един от текущите мащабни проекти на ЕРМ Запад, който стартирахме в средата на юни, е подмяната на кабел 110 kV „Тотлебен“, който е част от критичната инфраструктура на София. Този кабел осигурява електрозахранването на 150 000 домакинства и стопански клиенти от 12 столични квартала, в това число държавни институции, болници, производствени и офис сгради, трамвайната и тролейбусна мрежа на градския транспорт и др. Този проект е от ключова важност за електроенергийната сигурност на града и в него ще бъдат вложени близо 4 млн. лв. Това ще намали риска от възникване на аварии, а отстраняването им ще се случва в много по-кратки срокове.

На кого възложихте големия инвестиционен проект в София?

Подмяната на кабела е възложена на ръководената от мен Електрохолд ИПС, която е част от групата на Електрохолд, и чиято основна дейност е изготвяне на инвестиционни проекти и извършване на строително-монтажни работи. През последните години работим усилено, за да докажем, че има и добър пример в т.нар. „инхаус“, с което успяваме да интегрираме всички дейности, от доставката до монтажа, свързани с изграждането и модернизирането на мрежата и респективно да оптимизираме разходите, което е от полза за всички наши клиенти и партньори.

Оптимизацията на нашите разходи няма да намали средствата, които влагаме в инвестиции в мрежата, а напротив - ще концентрира по-голям ресурс в конкретни дейности, свързани с подобряването ѝ. Разговорно казано, вместо да харчим пари за плочки и бордюри, ще можем да сменим повече кабели, да изграждаме нови трафопостове, подстанции и т.н.

В Електрохолд ИПС за по-малко от три години успяхме да наберем над 200 специалисти, като 120 от тях са пряко ангажирани с ремонтни дейности на енергийни обекти. Амбицията ни е Електрохолд ИПС да се превърне в една от най-конкурентоспособните фирми на пазара в своя бранш и да бъде сред лидерите в строително-ремонтните дейности в енергийния сектор. По този начин ще докажем, че инхаус дейността може да носи положително развитие за бизнеса и обществото, като основният ѝ принос е не само спестяване на разходи, но и оптимизация на време. Това означава, че осигуряваме по-бърз достъп до захранване на нашите клиенти, а не чакаме с месеци процедури за избор на подизпълнители, обжалвания и т.н, които бавят изпълнението на услугата за крайния потребител.

Да очакваме ли прекъсвания на електрозахранването по време на ремонтните дейности, свързани с този проект?

По план проектът трябва да бъде финализиран до края на септември 2024 г., но това няма да засегне по никакъв начин комфорта на гражданите по отношение на електрозахранването. ЕРМ Запад и подизпълнителят Електрохолд ИПС са взели всички необходими мерки да сведат до минимум неудобствата. За тази цел трасето е разделено на части и ремонтът ще протече на няколко етапа. По време на ремонтните дейности не очакваме смущения в електрозахранването. Моментът за извършване на ключовия ремонт е подбран така, че да се работи през активния ваканционен период. Съгласували сме всички дейности и със Столична община, Софийска вода, Топлофикация-София и други доставчици на комунални услуги.

Като споменахте съгласуване на дейностите, наскоро беше организирана кръгла маса между представители на електроразпределителните дружества и Национално сдружение на общините в Република България (НСОРБ), на която бяха обсъдени възможностите за сътрудничество. Каква е целта на тази инициатива и какъв ще е ефектът от нея за гражданите?

Тази кръгла маса беше по инициатива точно на Електрохолд и се радвам, че останалите колеги в сектора и градоначалниците откликнаха. Това е стъпка в правилната посока, тъй като подобен форум не е организиран от 90-те години на миналия век. Сътрудничеството с общините и институциите е ключово, тъй като единствено чрез общи действия, можем бързо и качествено да отговорим на нуждите на клиентите и да оптимизираме по най-целесъобразен начин разходите, които енергийният регулатор ни одобрява. Когато няма такова съгласуване, се стига до ситуация постоянно да се прави „ремонт на ремонта“, тъй като днес разкопаваме ние, а утре същото прави някоя друга ютилити компания. Това води до неудобства за гражданите и до рязко увеличаване на разходите за дейности, които не са свойствени за нас. Един такъв пример са разходите за разкопаване и възстановяване на пътна настилка.

Целта ни е да оптимизираме инвестиционната си програма така, че да влагаме много повече в развитие на мрежата, а не да се превръщаме в „пътищари“. Точно затова търсим варианти при ремонти да координираме дейностите с други доставчици на комунални услуги като Софийска вода и ВиК дружества, топлофикации, газоразпределителни дружества, телеком оператори и др. По този начин проектите ще се изпълняват своевременно, което ще намали както разходите на всички компании, така и дискомфорта на гражданите от постоянните ремонти. За тази цел е необходимо общините да уведомяват всички страни за всеки един инфраструктурен обект, за да може компаниите да имат достатъчно време да планират дейностите си.

Идеалното решение би било да създадем обща ГИС система (по чието изграждане вече се работи в Столична община) и при обсъждане и съгласуване на общинския бюджет и тези на комуналните дружества да се създават „матрици“, спрямо които да се възлагат заедно ремонтите. Практика, която преди десетки години се е случвала в България, и която е неизбежна във всеки голям град по света. В тази връзка подготвяме и меморандум за сътрудничество с НСОРБ, който ще подпишем през октомври. Вече обсъдихме рамката на този меморандум и има съгласие между всички заинтересовани лица.

Само за три месеца успяхме да организираме няколко срещи, с които да изградим конкретна рамка за действия, чийто резултат вярвам ще бъде приложен и видим до края на годината. Доказахме, че когато има желание за комуникация и градивен диалог между страните, резултатите се постигат бързо.

Има ли и други инвестиционни проекти, които компанията извършва в момента?

Работим по множество проекти в изпълнение на инвестиционната програма на ЕРМ Запад - рециклираме стотици електромерни табла във връзка с монтирането на дистанционно обслужвани електромери, които са основата за изграждането на дигитална мрежа.

Фокус в работата ни са и малките фотоволтаични електроцентрали (ФЕЦ). От миналата година една от фирмите в групата – Електрохолд Продажби, започна да предлага изграждане на малки ФЕЦ за бизнес и за битови клиенти. Услугата беше създадена, за да отговори на нарастващото търсене в условията на зеления преход и предстоящата пълна либерализация на пазара.

Тя е предназначена за потребители, които желаят да изградят фотоволтаична инсталация за собствено потребление до 15 киловата, включително присъединяване на батерии. Едно от основните ни предимства е, че я изпълняваме „до ключ“, така че клиентът си спестява време и административни дейности, комуникация с общините и електроразпределителните дружества.

В допълнение, в момента приключва изграждането и присъединяване на голяма централа 200 kW. Още няколко са в процес на проектиране и получаване на разрешителни за въвеждане в експлоатация .


Свързани новини