До 5000 могат да стигнат служителите, които трябва да бъдат съкратени в железниците, ако стачката продължи десетина дни. Това стана ясно на пресконференция на ръководството на БДЖ. За всички служители пък стои опасността да останат без заплати следващия месец или да получат заплати частично.
Причините за тези опасения са, че от една страна кредиторите няма да търпят много дълго време, а след този период се очаква 20-30 % от клиентите на „Пътнически превози“ да ползват алтернативен автобусен транспорт и да не се върнат обратно.
„Всички заплати в железниците ще бъдат изплатени днес, но не е сигурно какво ще се случи с възнагражденията на служителите следващия месец“, съобщи Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ”. „Ако паднат приходите, ако кредиторите ни натиснат, не мога да дам такива гаранции. Досега съм бил един от стожерите на тези плащания“, каза той.
13 млн. лева месечно са заплатите в железниците. По думите на Владимиров ако те се разпределят между кредиторите, те ще бъдат много доволни. Йордан Недев заяви, че „няма такова животно” – дружество, притиснато от кредитори, да изплаща приоритетно възнаграждения.
Облигационерите са поискали списък с всички заложени активи и актуално състояние. Следващата седмица министърът на транспорта ще преговаря с KFW в Германия.
До края на работния ден днес или най-късно в понеделник вечерта ще бъде внесена исковата молба за незаконност на стачката в железниците. При положително решение на съда в тази посока, всички загуби ще бъдат отнесени към стачкуващите.
Владимир Владимиров заяви, че стачката трябва да приключи възможно най-скоро и да се реализират петте мерки за реформи. „Ще продължим с реформите, с тези пет мерки, и всички останали, които са необходими да спасим дружеството. Тази стачка за мен не е стачка на работниците, не е провокирана и предизвикана от тях и няма никаква кауза. Отпред са мерките, отзад е пропастта. За нас важното е, ще проведем ли реформите или не, защото от това зависи ще го има ли БДЖ или не. Няма да отстъпим от петте точки“, бе категоричен той.
От ръководството на БДЖ заявиха, че са готови да разговарят със синдикатите, ако те предлагат други адекватни мерки, които да извадят дружеството от тоталната криза, в което е изпаднало и ги обосноват. Единственият отговор на предложенията за мерки обаче досега от синдикатите бил – това няма да стане.