Забавянето на модернизацията се дължи на бездействието на много политици, най-вече на политически ръководства, включително и в Министерство на отбраната. Това коментира полк. от резерва проф. Димитър Недялков, преподавател във Военна академия „Георги Раковски“, в интервю за предаването „Добър ден, България“ на Радио „Фокус“.
„Тези които са били на позиция в Министерство на отбраната, трябва да отговорят на този въпрос, защо цялата тази история се забави. Защото включително и от САЩ в миналото, от 2000 г. аз знам, имаше много изгодни предложения. Хората, които и сега се появяват в медиите, трябва да представят тези отговори“, посочи Недялков.
Той отбеляза, че освен забавянето на проектите за превъоръжаване през всичките тези години е стопирана модернизацията на съществуващата авиационна техника.
„Да припомним, че и в предприсъединителния и присъединителния период на България към НАТО, в разрез с членове от присъединителния договор, в България се унищожиха може би над 500 самолета и вертолета от състава на ВВС – изведени, продадени на безценица и унищожени. И на тия въпроси трябва да се отговаря, може би е дошло времето да се отговори. Защото голяма част от тази техника продължава да лети в различни части на света, включително и в САЩ“, припомни още полковникът.
Димитър Недялков каза още, че F-16 е самолет, който може да изпълнява голям спектър от задачи. С оборудването, което има, и въоръжението, което има, той може да бъде оценен като многофункционален самолет.
„Ние придобиваме оръжие, което е с големи способности. Но въпросът е, че придобивайки това оръжие, ние трябва да си отговаряме и на много въпроси, свързани със себестойността на цялата тази история. И когато президентът спомена тази цена от 5 млрд. лв., всъщност той имаше предвид началното усилие държавата да се сдобие с техника и с инфраструктура“.
При нас не се чува този разговор за експлоатационния период на тези самолети, плюс пазаруването, плюс инфраструктура, плюс военната техника, плюс въоръжението. Във всяка една държава, която прави подобно усилие, споменава информация на данъкоплатците и цената за експлоатационните разходи в рамките на поне 30 години, стана ясно още от думите му.
Американците, много коректно са ни го казали – че самолетът може надеждно да бъде експлоатиран, при условие че България има работеща икономика. Това е условието, за да можем да усвоим такава авиационна техника и нормално да служи в колективната и национална система за сигурност, допълни проф. Димитър Недялков.