Отидете към основна версия

9 713 7

Юристи: Новият шеф на АПИ е назначен в разрез със закона

  • стефан чайков-
  • назначение-
  • апи-
  • обществени поръчки

Това становище ще бъде изпратено на Главна прокуратура и на европейските институции

Инж. Стефан Чайков

Журналисти от антиправителствената пресслужба потърсиха мнението на експерт-юристи относно назначението на инж. Стефан Чайков за шеф на Агенция „Пътна инфраструктура”, съобщи Агенция КРОСС. Според тях проверката е трябвало да изясни участва ли Чайков в конфликт на интереси, като провери участия му във фирми и как това отговаря на българското законодателство.

Фактите: Управляваното и към момента от Стефан Чайков, заемащ тази длъжност, дружество „Три-Ес" ООД не само, че е активен участник в обявяваните от агенцията обществени поръчки, но и е печелил обществени поръчки всяка година, а и понастоящем е изпълнител на такива обществени поръчки и получава плащания от агенцията.

Съгласно Закона за пътищата, който е специален спрямо Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (т.е. прилага се с предимство), описаните факти са абсолютна пречка за заемането на длъжността. За да я заема, той трябва изрично да декларира липса на свързаност с търговски дружества, които участват (дори без да са печелили) в процедури по обществени поръчки, обявявани от агенцията. В този смисъл независимо дали в непубликуваната досега декларация на Чайков тези данни са декларирани или не, законът вече е нарушен. Според юристите решението е само едно - освобождаване на длъжността, на основание или по аналогия с чл. 21б, ал. 3 от Закона за пътищата.

Това юридическо становище ще бъде изпратено от Антиправителствената информационна служба на Главна прокуратура, както и след превеждане на английски език на чуждестранни медии и европейските институции за проверка.

Ето и фактите:

В Търговския регистър името на Стефан Георгиев Чайков се свърза с общо 7 фирми:

„Пътперфект Груп Холдинг" АД, в което е член на Съвета на директорите и представитела, а най-вероятно и акционер чрез свързани лица;
„Пътперфект" АД, в което е член на Съвета на директорите и представител, а най-вероятно и акционер;
„Праймперфект" ЕООД, в което е управител
„Силистра Перфект" ООД, в което е управител;
„Екбар" ООД, в което е управител;
„Абак ДС" ООД, в което е управител;
„Три-Ес" ООД, в което е управител.
Предметът на дейност на първите четири фирми е проектиране, ремонт и поддържане на пътища. Фирмите „Абак ДС" ООД (хидроинженерно строителство) и „Екбар" ООД (шумоизолиращи системи и съоръжения) са дъщерни на „Пътперфект Груп Холдинг" АД, съответно - „Пътперфект" АД. Най-интересна и явно обогатила бизнес опита на Чайков обаче е фирма „Три-Ес" ООД, която е с предмет на дейност - независим технически надзор. Справка в крайно несъвършения сайт на Агенция „Пътна инфраструктура" показва, че фирмата има дейно участие в обществените поръчки, обявявани от агенцията, дори ако погледнем само последните няколко години. Представляваното от новоназначения шеф на агенцията се е състезавало за следните обществени поръчки през 2011 г., 2012 г. и 2013 г.:

1. За избор на консултант на Лот 4 за автомагистрала Струма, като участник в ДЗЗД „Рафаилов-Три -Ес-Инженеринг-ПВД" през август 2011 г.;

2. За избор на надзор на рехабилитацията на 16 км от третокласната пътна мрежа на област Ямбол, като участник в ДЗЗД „Консулт-Три-Ес", през юли 2013 г.

3. За избор строителен надзор върху изграждането на участък I от Западната дъга на Софийския Околовръстен Път, като участник в ДЗЗД „Сдружение Пътконсулт 2000 - Три-Ес", през 2012 г.;

4. За избор на консултант във връзка със строителството на два проекта от Оперативна програма „Регионално развитие" 2007-2013 г., през юни 2013 г.;

5. За избор на изпълнител на консултант във връзка със строителството на лот 47 „Рехабилитация и реконструкция на път ІІ-13 Граница Монтана - Криводол - Девене - Борован", като участник в ДЗЗД „Консулт-Три-Ес", през юли 2013 г.;

6. За избор на консултант във връзка със строителството на три обекта от пети етап на Оперативна програма „Регионално развитие" 2007-2013 г., през април 2013 г.;

7. За определяне на изпълнител на консултантска услуга във връзка с изпълнението на допълнително проектиране и строителството на обект: „Автомагистрала /А2/ "ХЕМУС" „СОП - ПЪТЕН ВЪЗЕЛ ЯНА" от км 0+000 до км 8+460, през 2011 г.;

8. За определяне на изпълнител на консултантска услуга във връзка със строителството на обект „Обходен път - гр. Враца", като участник в ДЗЗД „Сдружение Пътконсулт 2000 - Три-Ес", през април 2012 г.;

9. За Избор на изпълнител на консултантска услуга във връзка проект "Рехабилитация на път II-86 Чепеларе - Соколовци, през март 2013 г.

Още по-интересен а фактът, че през 2012 г. ДЗЗД „Сдружение Пътконсулт 2000 - Три-Ес" печели обществената поръчка за строителен надзор върху изграждането на участък I от Западната дъга на Софийския Околовръстен Път, въпреки че офертата на това дружество е една от най-високите и близо два пъти по-скъпа от офертите на други трима участника - 976 500 лв. без ДДС.

Изпълнението на тази поръчка е действащо към момента. От справка за извършените плащания по този проект, публикувана на сайта на агенцията, е видно, че в периода 18.06.2013 г. - 27.06.2013 г. сдружението, в което „Три-Ес" ООД участва, е получило общо 375 027,4 лева.

Търсенето в хаотичната и несистематизирана информационна база на агенция „Пътна инфраструктура" изкарва данни и за други обществени поръчки, печелени и изпълнявани от „Три-Ес" ООД, самостоятелно или в съдружие като горното, а именно:

Строителен надзор върху рехабилитацията на 11 км от път III-3402 Славяново-Продим, изпълняван от ДЗЗД „Сдружение Пътконсулт 2000 - Три-Ес", съгласно Договор от 08.06.2012 г. на стойност 120 000 лв. без ДДС. Надзорът е осъществен в периода 19.06.2012 - 18.06.2013 г.;
Консултант по проект „Транзитни пътища V" - лот 18, с период на изпълнение 21.09.2011 - 21.09.2013 г., Договор от 2011 г. на стойност 130 050 лв. без ДДС;
Консултант по рехабилитацията на ЛОТ № 3 от Проект „ТРАНЗИТНИ ПЪТИЩА V", изпълнена от ДЗЗД „Сдружение Пътконсулт 2000 - Три-Ес", съгласно Договор от 29.07.2008 г. на стойност 1 021 900 лв. без ДДС;
Строителен надзор върху строително-монтажните дейности на лот 34, област Плевен от ІV етап на Оперативна програма „Регионално развитие" 2007, съгласно Договор от 2012 г. на стойност 384 132 лв.
А сега да припомним някои досадни законови подробности:

Закон за пътищата:
Чл. 21б, (1) Председател и член на управителния съвет на агенцията не може да бъде лице, което:
...
4. е свързано лице по смисъла на Търговския закон с търговец или съдружник или акционер в търговец, който участва в процедури за обществени поръчки или за концесии, провеждани от агенцията;
(2) Председателят и членовете на управителния съвет подават декларация за липса на обстоятелствата по ал. 1 при встъпване в длъжност и текущо на всеки 6 месеца. В тридневен срок от промяна на декларираните обстоятелства лицето подава декларация за това.
(3) При възникване на обстоятелство, което е несъвместимо с изискванията за заемане на длъжността по ал. 1, договорът на съответното лице се прекратява.

Търговски закон:

§ 1. (1) „Свързани лица" по смисъла на този закон са:
3. лицата, едното от които участва в управлението на дружеството на другото;
4. съдружниците;
5. дружество и лице, което притежава повече от 5 на сто от дяловете и акциите, издадени с право на глас в дружеството;
6. лицата, чиято дейност се контролира пряко или косвено от трето лице;
7. лицата, които съвместно контролират пряко или косвено трето лице;
8. лицата, едното от които е търговски представител на другото;

Закон за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси:
Чл. 5. Лице, заемащо публична длъжност, не може да заема друга длъжност или да извършва дейност, която съгласно Конституцията или специален закон е несъвместима с неговото положение.
Чл. 12. Лице, заемащо публична длъжност, подава:
1. декларация за несъвместимост по смисъла на чл. 5;
2. декларация за частни интереси; декларацията е по образец съгласно приложението;
3. декларация за настъпила промяна в обстоятелствата по т. 1 или 2;
4. декларация за частен интерес по конкретен повод.

Чл. 13. (1) Лице, заемащо публична длъжност, подава декларацията по чл. 12, т. 1 в 7-дневен срок от избирането или назначаването му.
(2) Когато лицето е декларирало наличие на несъвместимост, то е длъжно в едномесечен срок от подаване на декларацията по ал. 1 да предприеме необходимите действия за отстраняване на несъвместимостта.
(3) Разпоредбите на ал. 1 и 2 се прилагат, доколкото в специален закон не е предвидено друго.

Къде са нарушенията:

Агенция „Пътна инфраструктура" не е изпълнила задължението си по чл. 17, ал. 3 ЗПУКИ да публикува на страницата си декларациите на новоназначения шеф, поради което не можем да установим какви декларации и с какво съдържание е попълнил Чайков. Факт е, че конфликт на интереси има, не само формален, но и практически.

По закон агенция „Пътна инфраструктура" провежда обществените поръчки за проектиране, строителство, ремонт и поддържане на републиканските пътища, а договорите за възлагане на обществени поръчки се сключват от Председателя на Управителния съвет на агенцията. Управляваното и към момента от Стефан Чайков, заемащ тази длъжност, дружество „Три-Ес" ООД не само, че е активен участник в обявяваните от агенцията обществени поръчки, но и е печелил обществени поръчки всяка година, а и понастоящем е изпълнител на такива обществени поръчки и получава плащания от агенцията.

Съгласно Закона за пътищата, който е специален спрямо Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (т.е. прилага се с предимство), описаните факти са абсолютна пречка за заемането на длъжността Председател на Управителния съвет на агенцията. За да заеме тази длъжност, той трябва изрично да декларира липса на свързаност с търговски дружества, които участват (дори без да са печелили) в процедури по обществени поръчки, обявявани от агенцията.

В този смисъл често използвания похват по чл. 13, ал. 2 ЗПУКИ за избягване на отговорността - предприемане на действия за отстраняване на несъвместимостта, е напълно неприложим в случая, както изрично предвижда и чл. 13, ал. 3 от закона. Или с други думи, дори не е важно какво е записал в апокрифната си Декларация г-н Чайков относно наличието или липсата на конфликт на интереси - законът вече е нарушен, а решението е само едно - освобождаване на длъжността, на основание или по аналогия с чл. 21б, ал. 3 от Закона за пътищата.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове