След близо две десетилетия работа, в Швейцария беше открит най-дългия тунел в света. Gotthard Base Tunnel е с дължина 57 км. Минава през Алпите и свързва северна с южна Европа. Швейцарците окачествяват съоръжението като „революционно” в инфраструктурната област. Тунелът свързва кантоните Ури и Тичино и разстоянието между тях ще може да се преминава за 20 минути.
С реализирането на Gotthard Base Tunnel тунелът в област Сейкап (Япония), чиято дължина е 53.9 км., остава на второ място. Третата позиция е за тунела под Ла Манш с дължина 50.5 км., който свързва Великобритания с Франция.
Решението за строителството на тунела е взето на референдум още през 1992 г. На места дълбочината му достига 2.3 км. На строителите им се е наложило да разбиват 73 вида скали – някои твърди като гранит, а други меки като захар. Изкопани са близо 28 млн. тона скална маса. Специалисти са изчислили, че с нея могат да бъдат построени пет хеопсови пирамиди. Строителството е продължило 17 години. В него са участвали 2600 работници, от които 9 са загинали.
Gotthard Base Tunnel ще създаде бърза железопътна връзка между Ротердам в Холандия и Генуа в Италия. От днес до ноември тунелът ще бъде в тестови период, а когато в началото на декември бъде пуснат в експлоатация от Цюрих до Милано ще се стига да 2.40 ч., което е с един час по-малко в сравнение със сега.
Съществена част от новия тунел е икономическата и екологична изгода от неговото реализиране. Прогнозите са, че количеството им ще се увеличава с всяка изминала година. Така че наличието на съоръжение като Gotthard Base Tunnel ще пести не само време, но и ще спомогне за опазване на околната среда. Очаква се през новия тунел на ден да преминават 260 товарни и 65 пътнически влака. Първите ще развиват максимална скорост от 160 км/ч, а вторите – 200 км/ч. Благодарение на факта, че тунелът в по-голямата си част е прав, някои от влаковете ще могат да развият скорост от 250 км/ч.
Инвестицията в Gotthard Base Tunnel възлиза на 8.3 млрд. EUR. Очаква се тя да се възвърне в рамките на 10 години от горивни такси, пътна такса за тежкотоварните превозни средства и държавни заеми.
На официалното откриване на Gotthard Base Tunnel присъстваха германският канцлер Ангела Меркел, френският президент Франсоа Оланд, италианският премиер Матео Ренци и австрийският канцлер Кристиан Керн.