Отидете към основна версия

4 274 4

Трудна година за пазара на складове

  • бгсклад-
  • складове-
  • пазар-
  • сегмент-
  • недвижими имоти
Снимка: М. Богданова ©

През 2019 г. средно търсенето на складови площи до 500 кв.м. за страната е 5 пъти повече от предлагането, а през месеците февруари, май, юни и юли 2019 година близо 9 пъти. Тази тенденция е малко по-различна от 2018 г., когато най-активно са търсени складове от 500 до 1000 кв.м. През юли, август и септември търсенето на складови площи намалява, предвид летния сезон. През този период инвеститорите увеличиха предлагането и с това те се подготвиха за идващия есенен сезон, при който всяка година се увеличава търсенето. Независимо от това, предлагането през есента и зимата остава малко в сравнение с търсенето.

„За разлика от 2018 г., през 2019-а търсенето на складове от 500 до 1000 кв.м е по-слабо. Активни са месеците март и април 2019 г., когато търсенето на складове от тези параметри достига до 7 пъти повече от предлагането", казва управителят на БГСКЛАД Симеон Митев и допълва: "Подобна е тенденцията и при складовете от 500 кв.м до 1000 кв.м, при които търсенето остава по-голямо от предлагането. Ниското предлагане през месец септември го съотнасяме до това, че повечето от инвеститорите разделиха квадратурите от 1000 кв.м на по-малки части от 400 и 500 кв.м. Това е видно от повишението на предлагането през август и септември от диаграма D1 с което се повиши цената на средното предлагане на кв.м”.

Търсенето на големи складови площи над 1000 кв.м е доста циклично през 2019 г. Активни са месеците януари и април, когато търсенето е близо 8 пъти над предлагането, за разлика от месеците февруари, март и най-вече август, когато търсенето и предлагането са почти еднакви. Още през март започна да се усеща повишаване на предлагането и от месец април намаляване на търсенето. От август имаме голямо предлагане в този таргет. Търсене в този период почти няма. Причини за това са, че квадратурите от това търсене са приоритет на фирмите от среден клас, които не са активни. Те очевидно бяха заели изчаквателна позиция и само се информираха за тенденциите на пазара без да са активни. „Много се надяваме, че това не е начало на криза в търсенето на складове, а стечение на обстоятелства и фактори обуславящи това явление. В страната сега има доста добри възможности и оферти на индустриални имоти от този таргет”, допълва Митев.

Поставете оценка:
Оценка 1.8 от 4 гласа.

Свързани новини