На 15 юли беше дадено началото на строителството на най-дългия тунел не само в България, но и на Балканите. Той е част от модернизирането на 20 км участък от жп линията Елин Пелин-Вакарел. Дължината му е 6.8 км, а инвестицията на целия участък, който е най-труден от линията Елин Пелин-Костенец, е 500 млн. млн. без ДДС.
По предварителна информация тунелът трябва да е готов през 2030 г. Но е напълно вероятно срокът да бъде удължен.
Особеното при тунела е, че влаковете в него ще могат да се движат със скорост от 160 км/ч, а за товарните влакове тя ще е 120 км/ч. Това на практика означава, че в него ще могат да се движат и машини от по-ново поколение.
Към момента за строителни дейности са наети 200 работници. Още при „при първата копка“ на тунела министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров коментира, че бъде най-големият на Балканите тунел, като подобен не е строен от 50-те години на миналия век.
В рамките на 20-километровата отсечка ще бъдат изградени нова гара Елин Пелин, спирка Побит камък, разделен пост Вакарел и връзката му с гара Вакарел. Ще бъдат изградени и два двутръбни тунела с приблизителна обща дължина oт ĸилoмeтъp и пoлoвинa, пътен надлез и пътен подлез, 8 моста и естакади, 11 водостоци, шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина от 700 мeтpa, отводнителни съоръжения, нови системи за сигнализация и телекомуникация в гарите и изграждане на нови системи за видеонаблюдение, oтгoвapящи нa пocлeднитe eвpoпeйcĸи изиcĸвaния.