Експерти виждат плана за модернизиране на Националния археологически музей в центъра на Атина като значителен тласък за пазара на недвижими имоти в района, където цените са се повишили с 99% за последните няколко години.
Изграждането и модернизирането на музеи и културни обекти е тактика, възприета от правителствата по света, за да повишат стойността на местните икономики. Аналогичен е и случаят в Атина. През 2009 г. в гръцката столица беше открит Новият музей на Акропола, а през 2016 г. отвори врати Културният център на Фондация Ставрос Ниархос (SNFCC).
Този подем, причинен от пристигането на културни и исторически обекти в района, е известен като "ефекта на Билбао" - термин, кръстен на бившия индустриален град Билбао в Испания. През 1997 г. Билбао се превърна в международен център за изкуство и луксозни недвижими имоти с появата на музея Гугенхайм.
Преобразуването на най-големия археологически музей в Гърция се очаква да доведе до промяна в използването на имоти в близките райони, включително Exarchia, Vathis Square, Victoria Square и Kypseli.
Тасос Коцанастасис, управляващ директор на 8G Capital Partners, казва, че „един успешен музей привлича туристи, а това от своя страна увеличава нуждата от свързани бизнеси като хотели и ресторанти“.
„Въпреки това, ако музейните пространства се комбинират с обществени пространства или места за събития (като концерти), тогава те могат да привлекат по-балансирана комбинация от местни жители и чужденци“, казва Коцанастасис.
„Можем да очакваме увеличение на стойността на недвижимите имоти, търговски и жилищни, както и възможна трансформация на стари офиси в хотели (въпреки че предлагането в Атина се е увеличило драстично), както и жилища за краткосрочни наеми. Като цяло модернизацията на музеите е положителен фактор за местната икономика. Предизвикателството е да разпространим създадената стойност сред възможно най-много местни общности“, обяснява експертът.
Подробна статистика за средните цени на имоти в България по градове и квартали може да видите ТУК