Отидете към основна версия

3 125 11

"Радецки" останал без разрешително за плаване

  • радецки-
  • христо ботев-
  • министерство на културата-
  • словеса

Параходът се нуждае от спешен ремонт, твърдят от гражданското сдружение "Словеса"

Снимка: НИМ

Министерството на културата трябва да отпусне 220 хил. лева за неотложен ремонт на историческия параход „Радецки”, за да може единственият плаващ музей у нас и на Балканите да продължи да прави едночасови круизи в акваторията на Козлодуйското пристанище и да приема посетители, твърдят от Сдружение „Словеса“.

Разрешителното за плаване на кораба – музей „Радецки“ е изтекло през април 2019 година и оттогава той вече няма право да извършва кратки плавания. За задължителния технически преглед (така наречено доково освидетелстване) и за неотложния ремонт на кораба, свързван с подвига на Ботев и четата му, са необходими поне 220 хиляди лева, напомнят от „Словеса“.

Ангажиментът да финансира ремонта и да спаси националната светиня е преди всичко на Министерство на културата – от 2004 г. Музеят „Параход „Радецки“ е филиал на Националния исторически музей (НИМ). Нещо повече - от 1982 г. корабът „Радецки“ е и със статут на национален музей, допълват от гражданското сдружение.

Само след броени дни – на 2 юни, предстои да отбележим 143 години от величавия подвиг на Христо Ботев и неговата чета. От "Словеса" се надяват Министерството на културата да отдели нужните средства за ремонт на кораба.

Те са убедени, че от бюджета на МК безпроблемно могат да се заделят пари за ремонта на легендарния „Радецки“, след като само преди дни, например, цяла делегация от чиновници на културното ни министерство бяха командировани в Италия за сметка на българския данъкоплатец за коктейла в чест на откриването на българския павилион на 58-то международно Биенале във Венеция, в двореца „Джустиниан Лолин“.

Австрийският параход „Радецки“ е построен през 1851 г. в корабостроителницата „Обуда“ в Будапеща. На 29 май 1876 г. четата на Христо Ботев завладява парахода и го принуждава да спре на българския бряг при с. Козлодуй, откъдето се насочва към Врачанския Балкан, за да се бие за свободата на България.

Оригиналният „Радецки“ е нарязан на скрап през 1924 г., а за съжаление България по различни причини е пропуснала историческия шанс да се сдобие с него. През 1966 г. е построено точно копие на легендарния параход със средства, събрани от 1 200 000 български деца. Той е пуснат на вода през 1966 г. в памет на 90-годишнината от гибелта на Ботев. От 1982 г. корабът е със статут на национален музей. Намира се на вечен пристан в гр. Козлодуй в специално изградено за него място.

Музеят „Параход „Радецки“ е изцяло свързан с живота и делото на Ботев, с трагичната му гибел, както и с неговата чета. С годините се е превърнал и в национална светиня.

„Радецки“ е и единственият пътуващ параход - музей на Балканския полуостров и в България. На борда му могат да се качват до 100 пасажери, те имат възможност да разгледат и музейната експозиция, в която са ценни реликви като знамето на Ботевата чета, униформи на Ботеви четници, последните писма, писани от войводата Христо Ботев от борда на парахода и интересни експонати от епохата.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини