„Учителите ми в политическия театър ме учиха да работя с реалността, а ако не мога – да я изобразя. Театърът фактически вече се превръща в медия, в медия на войната“. Това каза авторката на пиесата „Хага“ Саша Денисова след премиерата на постановката в Народния театър „Иван Вазов“.
По думите ѝ, ако хората са вече уморени от новините, то театърът би могъл като червей в ябълка да стига до сърцевината на дадена ситуация и да продължи да работи. На дискусията, заедно с режисьора на постановката Галин Стоев, Денисова коментира, че е много важно този спектакъл да се случва „точно сега, точно в България, точно на тази сцена“. Изкуството не може да чака събитията да приключат, да види какви са резултатите и тогава да отрази болката, допълни украинската авторка.
Саша Денисова оцени спектакъла, режисиран от Галин Стоев, като „невероятен“. „Самата аз написах текста и плаках на постановката“, каза тя.
„Хага“ е фантазия, родена в главата на момиченце, което си играе в руините на познатото си ежедневие, унищожено от войната. В нея се преплитат елементи от политическата и идеологическа реалност, фрагменти от документални военни истории и семейни трагедии.
Пред публиката в Народния театър Денисова коментира, че героинята на момичето се е появила по-късно в пиесата, като идеята се е родила по време на творческа лаборатория с деца, пострадали от войната. Това е събирателен образ на децата на Украйна, каза тя.
„Имах изключително силна реакция на 24 февруари 2022 г., когато Путин нахлу в Украйна. И тя беше на такава непримиримост, че самият аз се изплаших от тази реакция и реших, че мога да полудея, ако продължа така. Оттогава, повече от година и половина, аз следя всевъзможни канали в Ютуб и Телеграм, и всъщност започнах да изследвам как украинската и руската страна конструират наратива за случващото се“, каза Галин Стоев.
Той посочи, че събитията в Украйна рефлектират с неговата лична биография, тъй като той е израснал в късния социализъм. „Другото, което много ме шокира, беше извадка, показваща процента български граждани, които са пропутински настроени“, каза режисьорът.
По думите му текстът на „Хага“ успява по много интелигентен начин да направи разрез и да деконструира всички щампи за руската култура, с които е закърмено и израснало част от българското общество, и пред които то губи критическата си мисъл.
Модератор на дискусията бе главният драматург на Народния театър и драматург на спектакъла „Хага“ – Мира Тодорова.