Всеки юли икономисти, бизнес лидери, неправителствени организации, както и политици от цял свят се събират в Екс ан Прованс, Франция, за тридневен икономически форум. Тази година той се фокусира върху променящия се характер на работата. Времето на срещата, което съвпадна с разгорещения дебат във Франция за иновативната транспортна услуга Uber, не би могло да бъде по-подходящо, пише Кемал Дервиш, бивш министър на икономиката на Турция в своя анализ за project-syndicate.org.
Темата на форума бе избрана отчасти в отговор на опасенията, че технологичният напредък ще доведат до широко разпространена безработица. Машините стават все по-напреднали, и могат да заменят хората при изпълнение на все по-голям брой задачи. Както Андрю МакАфи от Масачузетския технологичен институт посочва, историческите, технологични революции "в крайна сметка ще доведат до повече, макар и различни, работни места". Сега, когато машините стават все по-интелигентни, нещата могат да бъдат различни.
Давайки тази възможност МакАфи подсказва, че може би да се наложи да изградим нашето общество отново. Когато интелигентните машини увеличават производителността си, а търсенето на човешката работна ръка намалява, то хорта трябва да преразпределят работата, за да може да нараснат приходите и свободното време пропорционално. Джон Мейнард Кейнс също прогнозира тази възможност преди 85 години.
Uber, която позволява на хората да се свържат с наличните шофьори чрез приложение за смартфон, е точно вида услуга, която може да разруши компании. Таксиметровите шофьори във Франция и по света са особено разгневени заради услугата UberPOP (наречена UberX извън Европа).
Но иновациите, които Uber пример, няма да бъдат спрени толкова лесно. Софтуерът на Uber в известен смисъл работи на мястото на хиляди хора на местно и глобално ниво, което е и причината за конкурентните цени.
Авиокомпаниите отдавна използват подобна практика, която предлага множество атрактивни цени за същото прелетяно разстояние в зависимост от датата и часа на резервация. Но цените на Uber са уникални заради използването на всички предимства на съвременните комуникационни технологии.
По отношение на работата, Uber създава повече работни места, отколкото разрушава. Това води до по-ясно повишаване на ефективността и осигурява цялостно нарастване на доходите. Дори ако губещите бяха напълно компенсирани, спечелените пари - споделени между фирмата, нейните работници (най-вече на непълно работно време) и нейните клиенти - далеч щяха да надхвърлят загубите.
Съществуват обаче и реални проблеми, които трябва да бъдат разгледани. Има и губещи страни: традиционните таксиметрови шофьори, които често се налага да плащат големи лицензионни такси, не могат да се конкурират с ниските цени на Uber. Докато този проблем възниква винаги, когато се появят разрушителните нови технологии, иновациите и приемането им стават по-бързо от всякога.
Друг проблем е, регулацията. Таксита плащат не само данък общ доход, но също така и данъци върху продажбите. Софтуерът Uber обаче, поне до момента, прави невъзможно събирането на ДДС. За да създадат равни условия, местните или националните власти трябва да изискат от дружеството да интегрира в софтуера опция за събиране на данък. Фактът, че шофьорите на Uber, за разлика от таксиметровите шофьори, не покриват застраховка на пътниците също е част от нелоялната конкуренция.
Освен това (поне във Франция) таксиметровите шофьори подлежат на редовна здравни и професионални тестове, каквито шофьорите на Uber не подлежат. Както всички Uber шофьори, те са "следени" от потребителите, които ги оценяват чрез приложението след всяко возене. Това може да бъде полезно, но не е наистина валиден заместител на един очен преглед например.
Последният проблем с иновативните компании като Uber е, че финансовите постъпления са предимно за ръководството на компанията, а не за доставчиците на услугата. Дали е оправдано или не, приносът на тези компании за растящото неравенство на доходите не може да бъде игнориран.
Uber е само един пример за смущаваща иновация, която носи огромни увеличения на ефективност, както и реални социални и регулаторни предизвикателства.
Всъщност, Uber е едно от най-малко проблематичните нововъведения, тъй като е нетен създател на работни места; появата на компютри, способни да заменят работниците от кол-центровете от друга страна, води до големи нетни загуби на работни места. В една демократична система предизвикателствата, които идват с такива технологии, трябва да бъдат посрещнати по начин, който гарантира справедливост, без да се пречи на напредъка.
Творческото унищожение на така наречената "втора ера на машините" не може и не трябва да бъде спирано. Но да се мисли, че сами по себе си пазарите могат да управляват своята трансфорация е чиста глупост.
Това, което е необходимо сега, са нови социални и регулаторни политики, често глобални по своя характер, които да въплъщават нов социален договор за двадесет и първи век.