Шефът на ДАИ продава книжки, полицаи продават наркотици, граничари прекарват бежанци, професори изнудват студентки за секс, кметове станаха наркопласьори... и все едно е 1 април, ама цяла година, ама вече четвърт век. Така изглежда картината от миналата седмица, погледната от тъмната й страна. Не бихме пропуснали и светлите моменти, разбира се, като например един от тях е посещението на директора на Европол Роб Уейнрайт, който идвал само при управлението на ГЕРБ. Пред него категорично бяха заявени усилията ни да борим корупцията по високите етажи, да опазваме границата от имигрантите и да воюваме с тероризма.
Събитията - и лошите, и добрите новини ни заливат ежедневно и като че ли всеки път с това наслагване се разчита на късата памет и стигането до по-ниските етажи на разнищване и поемане на отговорността от чиновници и служители - бушони, но никога в България не стигаме докрай и да разплетем схемата до финала й. Така се случва и с постепенното затихване на темата за обществените поръчки на Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ / НКСИП/ и поемането на отговорността за тази структура и нейните безобразия.
Скандалът около НКСПИ избухна около спечелените обществени поръчки за лотовете на „Хемус” и разкритията около фирма „Агромах”. Премиерът Бойко Борисов се ядоса и заяви, че ще бъде закрита Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти”. Миналата седмица стана ясно, че депутатите от регионалната комисия в парламента одобриха сливането на НКСИП и АПИ на второ гласуване. Забележете сливане, а не закриване, тъй като, ако бъде закрита структурата, ще паднат някои от европроектите, защото отново трябва да бъде избран възложител. Без дебати протече второто гласуване на ЗИД на Закона за пътищата, чрез който се сливат Национална компания „Стратегически и инфраструктурни проекти“ и Агенция „Пътна инфраструктура“. Предложенията бяха внесени от Ирена Коцева и група народни представители в началото на март, след скандала с обществените поръчки за „Хемус”. Предстои измененията да бъдат гласувани окончателно и в пленарна зала.
Дотук добре, закриването или сливането явно трябва да стане с плавни движения, без да губи държавата, но по-важно е кой ще поеме отговорността. Със сигурност ръководството на НКСПИ ще си тръгне, но по стар български обичай истинските виновници на по-високи нива ще останат пак непокътнати. Над тази структура, да припомним, стои шефът на АПИ Лазар Лазаров, а над него е регионалният министър Лиляна Павлова. Самата Лиляна Павлова призна, че за Хемус и двата лота, зад които, заговори се, стоят фирми на Делян Пеевски и Вальо Златев и офертите им надхвърлиха два пъти прогнозните цени, грешката е на НКСИП. Павлова обясни, че предоставените прогнозни стойности на проекта не са включили в сметките сложните съоръжения като виадуктите и тунелите. Странно оправдание, предвид, че в идейните проекти от 2013 – 2014 г. на магистралата мостовете и тунелите присъстват.
Става ясно също, че повечето от досегашните служителите на НКСПИ, едва ли ще искат да постъпят на работа в АПИ след „сливането”, защото досега вземаха доста високи заплати, а с влизането им в АПИ възнагражденията им щели да паднат. Очаква ни поредния цирк, а новите служители със сигурност няма да имат магическа пръчка, за да наваксат с материала и със сигурност ще има затлачване на поръчки. Но това, като че ли, е най-малкият проблем.
И двата кабинета на Борисов се прочуха с рязането на лентички и строителството на магистрали, добри или лоши, те са факт. Започнаха добре – отпуснаха се парите от Европа за пътища по отделните оперативни програми, особено по ОП „Регионално развитие”, дострои се цялата магистрала „Тракия”, с което много правителства не бяха успели да се справят, намери се решение и за АМ „Люлин”, строи се и АМ „Струма”, завърши се и АМ „Марица”. Но тук не трябва да пропускаме съществения въпрос - как и колко качествено? Следва и логичния въпрос, въпреки направеното, провали ли се политиката на правителството в „Пътния сектор” и в частта за провала й, наказани ли са виновните?! Не е ли провал закриването на НКСПИ?!
Началото бе добро, но впоследствие се назначиха кадрите на Веселин Георгиев, известен като Батко, който все още обикаля съдебните зали, па макар и по делата, които се водят срещу него, да е оправдаван. Създаде се и НКСИП. Резултатът е лоши процедури и лоши пътища – известни са повторните ремонти и в момента тече такъв на АМ „Тракия”, на АМ „Марица”, която пропадна месеци след пускането й, на „Струма”, където забравиха отбивка и т.н. Видите ли, гражданите не били ощетявани, това било за сметка на фирмите, които са ги строили. Но и лаиците си задават въпроса – къде е надзора, нали за това му плащат? Въртят се едни и същи надзорници, въртят се едни и същи грешки при строителството, но виновни няма!
А иначе със сигурност закриването или сливането, както и да искат да го нарекат, на НКСПИ е правилно, тъй като бе създадена изкуствена структура, която единствено и само гълташе още повече пари на данъкоплатеца. Да припомним пак, че създаването на това изкуствено звено бе "гениална" идея на бившия министър на регионалното развитие в момента президент Росен Плевнелиев, въпреки сериозния протест на бранша. И тук пак ще припомним, че Плевнелиев пое отговорността за тази структура и назначи за председател на НКСИП Асен Антов, който година преди това Борисов изгони от АПИ, тъй като обвини него и колегите му Янко Янков и Христо Славчев, че са довели Пътната агенция до фалит? Имаше и сигнали, че тримата изнасят и унищожават документи при отстраняването си. Какъв парадокс? Но кой е Антов? Кадър на Батко и Братко, както междувпрочем и Лазар Лазаров - шефът на АПИ. Лазаров пък вече два мандата е начело на АПИ. По-известен е като Лаборанта, или Новия Батко. За него се говори, че веднага е уредил 4 годишен договор за поддръжка, както и материалите за магистрала „Тракия” да се взимат от кариерата на Веселин Георгиев. Логичен е въпросът - след като е работил в Лабораторията, как допуска да се приемат пътища със съмнително качество – само след месеци или години, коловозите по магистралите са факт?!
И ако някъде е допусната грешка, то изводът от нея не е изваден. Пример за това е и как една агро фирма поема строителството на пътищата – прочулата се „Агромах”. И за нея ли няма виновни, след като в последните години тя е получила обществени поръчки за стотици милиони. Да, последва гръмката операция в офисите й, откриването само в един от офисите на сак със сумата от около 1 000 000 евро, които пари били за заплати, пък се оказва, че възнагражденията на шофьорите й не били изплащани от три месеца. Чудиш се, да се смееш ли или да плачеш на видната наглост от страна на собственици на фирмата и поемане на отговорност от страна на управляващите?! А иначе борим корупцията, но всички си остават на постовете безнаказани. И пак ще попитаме, кой ще поеме отговорността за провалите в строителството на пътищата?