Парламентът прие на второ четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, с който закри държавното предприятие Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“.
В мотивите на законопроекта е записано, че предложението за закриване е на базата на вътрешен анализ на дейността на предприятието и на анализ, представен от Световната банка.
В тях е отчетено, че съществуването на компанията не е оправдано от гледна точка на нейната ефективност, тъй като тя няма достатъчно добавена стойност за цялостния процес по изграждане, поддържане и управление на пътната инфраструктура, а отделните дейности по разработване на проектите и провеждане на отчуждителни процедури, се възлагат на външни изпълнители. С направените промени дейностите, осъществявани от компанията, се поемат от Агенция „Пътна инфраструктура“.
Уредени са въпросите на правоприемство по отношение на проектите, изпълнявани по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020“, както и всички имуществени, финансови и други взаимоотношения, произтичащи от прекратяването на дейността на Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“.
Със закриването на Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ сигурно ще си замине автоматично и ръководството й. Мнозина от служителите в нея пък не желаели да се преместят на работа в АПИ, тъй като възнагражденията им щели да бъдат по-ниски отколкото досега. Това със сигурност ще позабави някои от проектите, тъй като други служители ще им се наложи да влязат „в час” с тях.
Структурата се закри по искане на група депутати от ГЕРБ и правилно, но тя бе създадена при предишното правителство на ГЕРБ, когато министър на регионалното развитие бе сегашният президент Росен Плевнелиев. Припомняме, че тази структура бе създадена въпреки сериозните протести на бранша. Тогава Плевнелиев назначи за председател на НКСИП - Асен Антов, който година преди това Борисов изгони от АПИ, тъй като обвини него и колегите му Янко Янков и Христо Славчев, че са довели Пътната агенция до фалит. Известно бе и че Антов е кадър на Батко и Братко. Назначенията и в тази структура бяха на принципа на „шурата – шуранайката”, а заплатите в нея бяха доста по-високи от тези в Агенция „Пътна инфраструктура”. Де факто двете структури АПИ и Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ имаха от части дублиране на дейността, което единствено и само може да доведе до колективна безотговорност. Така и НКСИП и АПИ, конкурирайки се си пречеха, което бе видно, но никой като, че ли не забелязваше докато не избухнаха скандали с „Агромах” и обществените поръчки за лотовете на „Хемус”, зад които се заговори, че стоят Делян Пеевски и Валентин Златев. Тогава премиерът Бойко Борисов реши, че ще закрие тази структура заради скандалите, които имали широк отглас в обществото. Едва след това политиците прозряха, че структурата е нерентабилна. Така ама години наред през нея минаха милиони левове и пак няма виновни. Велико прозрение след четири години нерентабилно съществуване на структурата управляващите откриха "топлата вода" и решиха проблема в правилната посока. Факти.бг пак ще попита кой ще поеме отговорността за безумието, което позволи съществуването на подобна структура с дублиращи функции, която в крайна сметка се оказа нерентабилна?!
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Уни
12:13 07.04.2016
2 народът
12:16 07.04.2016
3 Мила
15:35 07.04.2016
4 Поли
Коментиран от #5
19:08 07.04.2016
5 Гьобелс
До коментар #4 от "Поли":
НЕМЕДЛЕНО19:42 07.04.2016
6 Ани
22:29 07.04.2016