Няколко думи за ромите и образованието. Преди 10 години с Георги Ангелов опитахме да представим ефектите от евентуални „умни“ реформи, подпомагащи интеграцията на ромите. В тази своеобразна оценка на „Цената на ромската не-интеграция“ показахме какво би загубила страната, измерено в пропуснат икономически растеж и доход, ако статуквото се запази. Това коментира в профила си във Фейсбук икономистът Лъчезар Богданов.
Връзката между образование, заетост и икономическо развитие уж изглежда очевидна, но като че ли малцина правят опит да й дадат количествен израз. Според онзи, макар и изготвен в друго време анализ и при всички условности на подобни оценки, ако:
- Ромските деца прекарват средно с 3 години повече в училище, или
- Поне 40% от ромските деца завършат средно образование, или
- Поне половината от децата, попадащи в най-ниската група по ниво на функционална грамотност (според изследванията на PISA), се изкачат дори една група нагоре,
То, след 20 години:
- Ромите (средно за цялата общност) на пазара на труда ще имат по-висока производителност (и доход) с между 5 и 10 % – питайте работодателите какво означава това за бизнеса им;
- Икономическият растеж на България ще е с между 0.8 и 1.9% по-висок, а натрупване за целия период икономиката ще създаде с 10 до 27% по-голям БВП
От по-доброто образование на ромите печели цялата икономика и всички участници в нея. Колко точно – може би е време за нова оценка.