Президентът на Беларус Александър Лукашенко много често и по различни поводи посочва, че Минск няма намерение да обръща гръб на Москва и да прави завой към Запада. От тази ситуация прекрасно се възползва Кремъл, за да лиши ръководителя на съюзната държава от възможността самостоятелно да взема решения. А пък това вече прилича на пореден проект на руската Федерална служба за сигурност (ФСБ), който вече сме виждали и в други „сиви зони“ на територията на Молдова, Грузия и Украйна.
Фактически независимостта на Беларус е продадена по същия начин и за същите пари, както и по време на Виктор Янукович, когато Русия определи 15 милиарда долара за неговия режим в Киев, но успя да изплати само три от тях.
Лукашенко знае за финансовите затруднения на Руската федерация и очаква, че след изборите през 2018 г., Путин няма как да изпълни финансовите си обещания, и така се надява да използва този факт за поредната промяна във външната политика на Беларус към Запада. На свой ред Путин и ФСБ на Русия имат други планове за този период - отстраняването на Лукашенко от власт, включително и по насилствен начин.
Беларуският Комитет за Държавна сигурност (КДС) отдавна се превърна в един вид отдел на ФСБ, и вече не е независима специална служба на една независима държава (ФСБ си чувства в Беларус като у дома си, а КДС е негов филиал).
В редиците на КДС на Беларус назрява разцепване на поддръжниците и противниците на т.н. "руски свят".
За да запази контрола над глава на държавата, преди няколко години ФСБ създаде изкуствено в Беларус друга вътрешна спецслужба – Оперативно-аналитическия център, който от една страна служи като един лост за влияние върху беларуския лидер, от друга, ще създаде основа, обясняваща причините за отстраняването на президента на страната във връзка с вътрешната конкуренция и борбата за властта на старшия му син Виктор, който в същност контролира споменатия център, припомня сайтът "Харта 97".
В случай, че Беларус се оттегли от наложения върху нея извън курс за пълна загуба на независимост, спецслужбите на Русия заедно с новосъздадената структура и подчинените звена в специалните служби на Република Беларус вече са готови да въведат в действие сценария «Вейшнория» (изкуствено дестабилизиране на вътрешната ситуация, посредством имитация на дейностите на незаконни въоръжени формирования с последващото прилагане на радикални средства за потискане на остатъци на правата и свободите в Беларус). Не трябва да се забравя, че през септември миналата година този сценарий беше тестван в рамките на съвместни военни учения на Беларус и Русия «Запад 2017».
От друга страна беларуските спецслужби по задание на своите руски куратори систематично и постоянно са унищожавали икономиката на страната, изкуствено създавали поводи за изостряне на недоволство на беларуския народ от водената на Лукашенко икономическа и социална политика («бунтове на чорбаджии» и други) и така отслабиха конкурентоспособността на беларуските стоки.
"Разделявай и властвай" - стар имперски прием, който Путин постоянно използва, за да прекъсне връзката между Беларус и Украйна.
Нежеланието на беларуското ръководство да тръгне във фарватера на традиционно приятелските отношения между Украйна и Беларус, постоянно прислушване към руските спецслужби, които дефакто осъществяват както стратегическо, така и оперативно управление на дейността на беларуските специални служби, принуждават Украйна да инициира преместване на «Минския процес» към друга международна платформа, тъй като официалният Минск не може да бъде неутрален посредник, а застъпва на страна на Москва, отбелязва в. "Новая газета".
И така се получава, че систематично неприязнените действия на ръководството на Беларус и снизхождението и зависимостта му от повлияни отвън собствените спецслужби създават обективни предпоставки за използването на асиметрични стъпки от страна на Украйна, включително във външноикономическата сфера. Преди всичко това се касае критичния сегмент, свързан с износа от Беларус на петролни продукти за Украйна, а също така и осъществяване на транзит през украинската територията и през нейните пристанищата продукция, насочена към трети страни.
От тук нататък може да се направи извод, че макар от Минск и са били направени някои стъпки, за да се отърве от влиянието на Кремъл посредством предоставяне на посредническите услуги във важен за безопасността на Европа преговорен процес в Минск, но уви това не стана.