Отидете към основна версия

11 580 63

Новото летище в Истанбул: защо вече го отбягват

  • истанбул-
  • летище-
  • турция-
  • реджеп ердоган

Медии съобщават, че мястото е опасно за самолетите поради редица причини

Снимка: БГНЕС/ЕРА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Новото летище в Истанбул, което е сред най-престижните проекти на президента Ердоган, тръгна блестящо. Но вече се множат недоволствата. Медии съобщават, че мястото е опасно за самолетите поради редица причини.

Най-голямото летище в Европа, на 40 километра северно от 15-милионния Истанбул, бе построено в рекорден срок - за по-малко от шест години. Стартът на престижния за президента Ердоган проект премина без проблеми, което е рядкост за толкова комплексни логистични обекти, отбеляза швейцарският "Нойе Цюрихер Цайтунг".

Напоследък в Турция се чуват обаче все повече гласове, че мястото на летището не е подбрано правилно. Само четири месеца след като то бе въведено в редовна експлоатация, нараства броят на опасните инциденти. Една от причините за това е природна: В края на август в небето над Босфора може да се наблюдава впечатляващо красива картина: стотици хиляди щъркели се събират на ята, за да отлетят на юг.

Птици и други проблеми

През тази година обаче истанбулци очакват ятата с недобро чувство. И сега има сблъсъци между по-малки ята и отлитащите или кацащи самолети, защото новото летище в северната част на града бе построено на място, над което преминават милиони прелетни птици.

Както експерти, така и природозащитници обръщаха внимание на този факт, критикувайки мястото, избрано за строежа на новото летище. Един самолет на турските авиолинии, извършващ кацане в Истанбул, наскоро бе толкова силно повреден от ято птици, че нямаше как да продължи полета си.

Птиците не са единственият проблем, отбелязва още „Щутгартер Нахрихтен“. Неблагоприятни са и опасните странични ветрове, които затрудняват пилотите. Дори турският министър на транспорта трябваше да признае, че през първите месеци от функционирането на новото летище самолетите са били принудени да извършват голям брой повторни маневри за излитане и кацане заради опасните странични ветрове. "Щутгартер Нахрихтен" посочва, че в 180 случая пилотите е трябвало да прекъснат планираното кацане и да се издигнат отново във въздуха.

А през есента в крайбрежната област започва и сезонът на мъглите. Има и други оплаквания. Бетонът на пистите се пропуквал, защото не били вкопани достатъчно дълбоко в скалите. "Щутгартер Нахрихтен" цитира и турския министър на транспорта Джахит Турхан, който признава, че пистите нямат отоплителна система. Според експерти, това може да създаде проблеми през зимата.

Огромните разстояния в терминала

Пътниците пък се оплакват и от невероятно дългите разстояния в терминала. Между 20 и 25 минути пеш се изминават обикновено от гейта на самолета до паспортните проверки, митниците и получаването на багажа. В новия терминал няма никакъв транспорт за пътниците, а броят на движещите се пътеки е крайно ограничен. Все пак гигантският терминал с площ от 1,4 милиона квадратни метра се намира под един покрив. В него човек се чувства още по-малък, отколкото под гигантския купол на прочутата Истанбулска джамия „Света София“, пише „Нойе Цюрихер Цайтунг“.

И макар през новото истанбулско летище в първите четири месеца след откриването му да са преминали по-малко пътници, отколкото през старото летище за същия период на миналата година, намеренията за бъдещето са много амбициозни. Строителните работи ще продължат още доста години, докато Истанбул заеме мястото си сред най-големите летища в света. По своята площ от 7 640 хектара то вече е най-голямото в Европа, само Денвър, Колорадо и Дамам в Саудитска Арабия са разположени на по-голяма площ.

Проблеми с имиджа

Независимо от всички суперлативи, имиджът на новото истанбулско летище, което иска да стане най-голямото в света и да превозва по 200 милиона пътници в година, не е от най-добрите, констатира „Щутгартер Нахрихтен“. Достигането до летището е трудно, поради това, че е доста отдалечено от Истанбул, а липсва метро или влак, които да го свързват с центъра на града. Тъй като летището бе построено извънредно бързо, сега започват да излизат на бял свят различни дефекти.

Множат се оплакванията на пътниците от изпадали плочки по подовете, замърсени тоалетни и всевъзможни други нередности. Това стряска много от хората. Според съобщения в медиите, летището „Сабиха Гьокчен“ в азиатската част на Истанбул междувременно се радва на растяща популярност. Проектът за мега-летище се провали тотално, написа в Туитър опозиционният депутат Илхами Озджан Айгун.

Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 12 гласа.

Свързани новини

  • Самолет се разцепи на части в Истанбул

    Самолет излезе от пистата на летище и се разцепи на три части, съобщи ТАСС. Това е станало в Истанбул. Летището е „Сабиха Гьокчен“. ...
    05.02.2020
    3 307
    29
  • Тревога на летището в Мюнхен

    Полетите от част от Терминал 1 на летището в Мюнхен бяха отложени, след като пътник влезе в зона за сигурност, без да премине през съответните проверк ...
    13.09.2019
    1 958
    3
  • Компютър хвърли Франция в паника

    Компютърен срив разстрои за кратко въздушния трафик днес над Франция, но полетите постепенно се възобновяват, предаде АП. Говорител на националната ...
    01.09.2019
    2 763
    3
  • Кметовете на Ердоган: разхищения и шуробаджанащина

    1600 кг кадаиф за кметството? Нов офис за 330 000 евро? Кметове в кюрдските региони на Турция твърдят, че предшествениците им от ПСР са оставили " ...
    29.08.2019
    4 767
    18
  • Ердоган иска Volkswagen. На всяка цена

    Турският президент Ердоган е убеден, че новият завод на Volkswagen​ ще бъде построен именно в Турция. Той иска тази инвестиция на всяка цена. Защото о ...
    22.08.2019
    10 540
    60