Отчитайки решението на холандския парламент от 8 октомври за провеждане на повторно разследване за „ролята на Украйна” в катастрофата на МН-17, украинските средства за масова информация, използвайки материали на групата за разследване Bellingcat, отново обсъждат ситуацията със сваления с ракета пътнически самолет на Malaysia Airlines, съобщава Белингкат.
Решението на холандския парламент за допълнително разследване за обстоялствата за запазване свободното въздушно движение над Донбас през 2014 г. е политически отговор на изваждането на Украйна от Русия на един от свалилите малайзийския самолет – Владимир Цемах.
В Холандия решението на президента на Украйна за екстрадация на Цемах предизвика вълна от недоволство – и от страна на политици, и от страна на роднини на жертвите на трагедията, и от журналисти. Холандия винаги е била слабо звено по отношение на украинската проевропейска интеграция. Също така Холандия беше първата, която работи в полза на Русия по време на блокирането на споразумението за асоцииране на Украйна в Европейския съюз.
Русия се подготвя за пускането на поредните лъжи относно разследването трагедията с МН-17. От руска страна има постоянни обвинения към Украйна, че Киев „не е затворил въздушното пространство над зоната, в която са се водели бойни действия” и уж липсват необходимите в такива случаи предупреждения.
Именно на база тези „нюанси” сегашното кремълско ръководство гради своята обвинителна риторика, когато тази тема се обсъжда на международната сцена. По този начин Русия се опитва директно да влияе на резултатите от разследването, подменяйки следствени действия и доказателства.
Финансираният от Русия „Холандски комитет „Глобални права на мирните хора” активно се проявяваше още по време холандския референдум през 2016 г. по Споразумението за асоцииране на Украйна към ЕС. Тогава неговите участници водеха активна дезинформационна кампания в Украйна. Организацията е „холандска” само по име, като се има предвид, че в състава ѝ влизат „съотечественици”, бежанци от Руската федерация, които Кремъл активно използва в своята пропагандистка дейност.
Поредният опит за дискриминиране на наказателното разследване и бъдещият процес по делото за полет МН-17 е презентацията в Хага в края на октомври на поредния филм на тема „Авиация”. Основната цел е да се постави под съмнение резултатите от Международната съвместна следствена група (JIT), която разполага с достатъчно доказателства за съпричастността на Русия към инцидента. Събитието беше организирано от „Глобални права на мирните хора”
Проведената през октомври презентация на филма в Холандия, се явява част от планираните от руската пропаганда събития по дискриминиране на разследването на МН-17 и влияние на общественото мнение. Подобно събитие беше проведено на 17 август 2019 г. в Куала Лумпур по време на конференцията „МН-17: The quest for Justice". По време на нейното провеждане бяха представени поредните „алтернативни версии” от разследването на МН-17. Руската журналистка Яна Ерлашова и холандският блогър-изследовател Макс ван дер Верф събраха пари чрез Kickstarter (сайт за финансиране на културни проекти по схемата на краудфандинга). Ерлашова се определя като бивша журналистка от телевизионния канал RT (RussiaToday). Впрочем в началото на кампанията по събиране на средствата в Kickstarter тя все още е работила в RT. През октомври 2014 г. тя е била на мястото на катастрофата на МН-17. Направила е два документални филма за RT, в които твърди, че малайзийски Boeing се е разбил в следствие на атака на украински изтребител Су-25.
Макс ван дер Верф се определя като независим изследовател от Холандия. Той има блог, в който разказва своите теории причинили катастрофата на МН-17. Не признава изводите на международната следствена група. Още на следващия ден след оповестяването на резултатите от разследването той разказа неговата „истина” в студиото на „Новороссия ТВ”.
По връщането в ПАСЕ и пълното игнориране от страна на организацията относно изводите от разследването на МН-17, Москва активизира JIT. По такъв начин Кремъл напълно разрушава Международните институции, правосъдното поле и самите основи на демократичното общество. Още през 2014 г. JIT установи, че украинската страна е затворила въздушното си пространство над зоната на конфликт от 1 юли по ешалон FL260 (7900 м), а от 14 юли по ешелон FL320 (9750 м). Данните се потвърждават и от Европейската организация по безопасна въздушна навигация – самолетът се е намирал на разрешения ешалон FL330 (10050 м), което значително надвишава такава на полети на военно-транспортната авиация на Украйна, която в навечерието на инцидента понесе значителни загуби
В отчета на Съвета за сигурност на Холандия, публикуван още през октомври 2015 г. е посочено, че Руската федерация е проявила някаква „странна прозорливост” и е закрила своето въздушно пространство за полети на международната гражданска авиация от 00:00 ч. на 17 юли 2014 г. на височина над 16 км.
Фактически е била въведена пълна забрана за полети на гражданската авиация, като се има предвид, че практическия максимум на гражданските самолети не достига до въпросната височина (за Boeing тя е 13 140 м).
Ростовският диспечер, независимо от въведената от неговото ръководство забрана, е позволил в деня на трагедията в зоната за сигурност на Ростовският зонален център да влезе малайзийският Boeing, както и на близо 150 други самолета. В същия момент, в който Украйна не е забранила напълно полети над автономната административна зона.
На 1 юли 2014 г. Украйна затвори въздушното си пространство над зоната на конфликт за полети от гражданската авиация на височина до 7900 метра (ешалон FL260, или 26000 фута). На 08 юли 2014 г. Държавната авиационна служба отне сертификатите на три летища, разположени в източна Украйна, но транзита по ешелон FL260 остана.
На 4 юли, след свалянето на украинския Ан-26 на височина 6500 м, а на 16 юли – на СУ-25 ВВС на Украйна, летял на височина 6.2 км, височината на забрана на полетите беше повишена на 9800 м. Два украински самолета свалиха руски военен, използвайки ЗРК „Стрела” и „Игла” внесени от Русия, а не с ракети „Бук”. Така, че военните самолети на въздушните сили на Украйна на височина над 10 000 метра тогава не са летели.
Украинското авиационно ръководство е действало като е изхождало от фактическата обстановка и правилно е преценило зоната за безопасна за полeти на височина над 10 000 метра, особено като се има предвид, че са били налице данни, че руските наемници имат ПВО, които могат да попадат в целта само на разстояние един път и половина по-малко от указаната височина
Няколко дни преди трагедията с малайзийския лайнер в информационното пространство доста активно са се разпространявали руски неверни информации за това, че т.нар. „опълченци” са хванали в Украйна няколко „Бук”-а.
Водела се е операция по информационно затъмнение за предаване от руското военно ръководство на бойци от Донбас на подобно оръжие. Руската страна също така е била много добре осведомена за развитието на военнооперативната ситуация в зоната на бойни действия, но въпреки това взема решение да предаде на донетските бойци оръжие като ЗРК „Бук”. Максималната височина на поражение на тези ракетни установки е 22 000 метра.
Изводите за това, че Украйна не е имала основание а затваря небето над Донбас за международни полети на височина над 10 000 метра и за това, че руската страна е възнамерявала да свали там граждански самолет, остават очевидни и са неопровержимо доказателство за изключителната вина за трагедията на политическото ръководство на Руската федерация.
Генералният щаб на въоръжените сили на РФ е разработил план за унищожаването на свои собствен пътнически самолет на „Аерофлот” АРЬ2074 Москва-Ларнака, който в същото време извършва полет във въздушното пространство над Украйна. Не може да бъде поставен под съмнение и фактът, че Върховният главнокомандващ на РФ, президентът на Русия Владимир Путин санкционира, а в същото време е и поръчител на тази спецоперация, чиято цел е била свалянето на руския пътнически самолет. Поради глупостта на преките изпълнители (умишлено или не) по грешка е свален малайзийския Boeing.
Свалянето на руския самолет е трябвало да провокира в Русия масово гражданско възмущение, прилив на омраза към Украйна и да отвлече световния фокус от нея. Унищожаването на самолета от уж украинските военни е трябвало да се превърне в „основен аргумент” пред световната общност за мащабно нахлуване на руски военни в Украйна, които към онзи момент вече за приключвали оперативното си разполагане по цялата руско-украинска граница.