Отидете към основна версия

6 520 25

Румен Петков: Животът на пилотите ни е в опасност

  • румен петков-
  • пилоти-
  • опасност-
  • прокуратура-
  • парламент

Настоявам българската прокуратура да вземе незабавни мерки, заяви лидерът на АБВ в предаването "Студио Хъ" на "7/8 ТВ"

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

"Животът на нашите пилоти е в опасност, а Парламентът мълчи". Това заяви лидерът на АБВ и бивш вътрешен министър Румен Петков в предаването "Студио Хъ" по "7/8 ТВ". Предлагаме ви резюме на споделеното от Петков по време на предаването.

"Не става дума само за самолетите Л39, а преди всичко за качеството на подготовка на нашите пилоти и техния живот, защото технологията, която е възприела Министерство на отбраната всъщност се явява заплаха за нашите пилоти. И поставя под въпрос въобще способността те да бъдат обучавани. Воден от този интерес се обърнах към производителите на тези самолети в Чехия и от тях имам цялата кореспонденция, с България, с Министерство на отбраната и с определения от МО изпълнител българската компания „Йотов и сие“.

Проблемите са няколко. Първо МО възлага на „Йотов и син“, които възлагат на една украинска фирма извършването на ремонта. Украинската фирма не е лицензирана и чешката фирма производител са информирали Министъра на отбраната, че фирмата не е регистрирана.

Какво имаме? От една страна кандидатства заводът производител на самолета, а от другата - кандидатства една фирма българска, която няма ресурс, но тогава мотивацията за вземане на решение е друга. И аз казвам веднага - договорът трябваше да приключи на 19-ти септември тази година. Към този момент не са ремонтирани 5 от агрегатите и повече от 17% от доставките не са извършени.

В кореспонденцията чешката компания се е обърнала към министъра на отбраната, Каракачанов, и са му казали, че фирмата лъже пред комисията и министърът много добре зае, че фирмата лъже и няма капацитета за този ремонт, защото изрично изискване е предоставяне на техническата документация, необходима за осигуряване летателната годност. Фирмата я няма. И тука има серия писма на българската фирма „Йотов и син“ до завода производител, с която те молят за предоставяне на тази техническа документация. В едно от писмата те признават, че нямат тази документация, признават, че са излъгали. Успоредно с това пък министърът подписва писмо и показва че знае, че те не могат да изпълнят изискванията, че нямат документацията. И прокурорът като го прочете това писмо, трябва да го отстрани от длъжност на часа. Сега има скептични типове, които казват „абе седмица след подписване на договора МО е превело 8 милиона на „Йотов и син.“

Трудно се връщат. Аз не мога да кажа такова нещо. Но казвам, че това е една мошенгия, в най-грубия смисъл на думата.

И аз настоявам българската прокуратура да вземе незабавни мерки, защото съучастник на министъра е председателят на комисията по отбрана в Народното събрание. Аз имам неговата кореспнденция с чехите. Те са го информирали за всички проблеми, той командваше ВВС и той знае, че такъв самолет може да падне. Имаме два дефектирали вече двигателя, които не са и ремонтирани. Имаме случаи, в които самолет от 7 хиляди метра пада много рязко на 5-6 хиляди метра, защото губи тяга. Не разбирам материята, но знам, че животът на нашите пилоти е в опасност. И аз не знам защо НС мълчи. Пак казвам, Константин Попов като председател на комисията по отбрана има пълната документация. Той има пълната информация и вместо НС да спре това безумие, ние си плащаме, за да може министърът на отбраната да създаде условия нашите пилоти да се избиват. Аз това не го разбирам. Аз очаквам, че чешката страна ще потърси защита и в съвета на НАТО, защото ние сме две натовски държави. Възлагаме ремонта на завод, който въобще не е лицензиран.

Правим неща, които са абсолютно необясними, но те са пряка заплаха за живота и здравето на нашите пилоти. Фактът, че не се прекратява този договор е според мен изключително притеснителен. Защото 2021-ва година ще изтече срокът за ремонта, чехите са предупредили, че няма да ремонтират нито един от тези самолети, тоест те са казали, че тези самолети трябва да са на земя и въпреки това ние продължаваме да плащаме за…, недай боже, смъртта на нашите пилоти".

Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 16 гласа.

Свързани новини