Отидете към основна версия

3 878 21

Защо колите минават на преглед на всеки две години, а шофьорите - не?

  • германия-
  • шофьори-
  • шофьорска книжка

Зад волана нерядко седят хора с крайно отслабнало зрение или епилептици, които прикриват болестта си

Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Зад волана нерядко седят хора с крайно отслабнало зрение или епилептици, които прикриват болестта си - в Германия това съвсем не са единични случаи. Лекари апелират за задължителен преглед на шофьорите на всеки 5 години.

Най-големият рисков фактор в движението по пътищата не са автомобилите. Най-голямата опасност създават хората зад волана. В това е категоричен Матиас Бибербах - лекар, който от близо 20 години провежда медицинските прегледи на шофьори. След навършване на 50-годишна възраст повечето от водачите на автобуси, таксиметрови и товарни автомобили в Германия са длъжни на всеки 5 години да се явяват на медицински преглед за пригодност за шофиране, а болните от диабет - на всеки 3 години.

Бибербах е провел стотици хиляди подобни прегледи, равносметката от които е изключително тревожна: "При всеки осми проверен установяваме здравословни проблеми, които поставят под въпрос годността му да управлява МПС - например високо кръвно налягане, проблеми със зрението или диабет", казва експертът пред вестник "Ди Цайт".

И понеже Бибербах не вярва, че шофьорите на таксита, автобуси или камиони са по-болни от средностатистическия водач на личен автомобил, експертът призовава за въвеждането на редовни прегледи за всички шофьори след навършване на 50 години.

"Това не е дискриминация на по-възрастните шофьори"

„Всеки автомобил в Германия е длъжен да минава на технически преглед на всеки две години - т.нар. ТÜV. Защо това не се отнася също и за шофьорите?“, пита риторично Бибербах. Пред „Ди Цайт“ той уточнява, че това не трябва да се разглежда като дискриминация на по-възрастните шофьори. По-скоро става въпрос за това как да бъде намален броят на пътно-транспортните произшествия. Според германския лекар, човешкият фактор си остава най-големият риск на пътя, особено ако шофьорът има сериозни заболявания. А както е известно, този риск нараства с напредването на възрастта, припомня Бибербах.

Така ли е наистина? Представляват ли по-възрастните шофьори и по-висок риск на пътя? - пита в своя онлайн-публикация германската обществена телевизия ARD. Изданието припомня, че правото за управление на МПС в Германия е безсрочно валидно, а законът не изисква повторна на шофьорите с напредването на възрастта. Хората над 65-годишна възраст днес са значително по-подвижни от едно време и карат автомобил или колело до дълбока старост. А заради демографското развитие тяхната роля в уличното движение постоянно нараства. Над 40 милиона души в днешна Германия имат шофьорски книжки, от които 20% са на хора над 65 години.

Според официалната статистика, през 2017 година близо 75 000 по-възрастни участници в движението по пътищата са били замесени в пътно-транспортни произшествия с причинени наранявания. Но те представляват едва 13% от всички участници в катастрофи. В тази връзка се посочва, че най-големият риск на пътя продължават да представляват начинаещите шофьори, а не възрастните водачи.

Но друга информация на Статистическата служба сочи недвусмислено, че последните все пак представляват голям рисков фактор: в 74% от катастрофите, в които са замесени и шофьори над 75 години, основни причинители са именно възрастните водачи. Застрахователните компании също виждат у по-възрастните шофьори по-висок риск. Затова и техните автомобилни застраховки излизат по-скъпо - понякога те са двойно по-високи.

„Много от шофьорите, които минават при мен на преглед, са с високо кръвно налягане“, казва Матиас Бибербах и допълва, че това увеличава риска от инсулти или инфаркти по време на шофиране. Всеки десети пък страда от захарна болест, а всеки осми проверен е с нарушено зрение. „При мен идват професионални шофьори, които знаят, че вече не виждат така добре, както преди, и въпреки това не носят очила“, казва експертът. Затова той задава следния въпрос: как е възможно хора, чието зрение е било проверено преди да вземат шофьорския изпит, впоследствие да карат в продължение на десетилетия без никакъв последващ контрол? Има и шофьори, които от 50 години притежават шофьорска книжка, без нито веднъж да са се явявали на повторна проверка.

Задължителен преглед за всички, навършили 50 години

Затова Бибербах предлага всички шофьори от 50-годишна възраст нагоре да минават на медицински преглед, започвайки с над 70-годишните. Всеки от по-възрастните шофьори би трябвало да бъде проверяван поне веднъж на 10 години, казва още експертът пред „Ди Цайт“.

От началото на тази година в една германска община стартира пилотен проект, който може да се окаже добро решение: от 1 януари 2020 в окръг Оденвалд, провинция Хесен, всеки водач на МПС, навършил 65-годишна възраст, който доброволно върне шофьорската си книжка, получава 3-годишна пенсионерска карта за обществения транспорт за цялата провинция. По информация на местното радио FFH, до този момент от предложението са се възползвали 90 шофьори.

Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 8 гласа.

Свързани новини