1 Февруари, 2020 20:30 3 876 21

Защо колите минават на преглед на всеки две години, а шофьорите - не?

  • германия-
  • шофьори-
  • шофьорска книжка

Зад волана нерядко седят хора с крайно отслабнало зрение или епилептици, които прикриват болестта си

Защо колите минават на преглед на всеки две години, а шофьорите - не? - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Зад волана нерядко седят хора с крайно отслабнало зрение или епилептици, които прикриват болестта си - в Германия това съвсем не са единични случаи. Лекари апелират за задължителен преглед на шофьорите на всеки 5 години.

Най-големият рисков фактор в движението по пътищата не са автомобилите. Най-голямата опасност създават хората зад волана. В това е категоричен Матиас Бибербах - лекар, който от близо 20 години провежда медицинските прегледи на шофьори. След навършване на 50-годишна възраст повечето от водачите на автобуси, таксиметрови и товарни автомобили в Германия са длъжни на всеки 5 години да се явяват на медицински преглед за пригодност за шофиране, а болните от диабет - на всеки 3 години.

Бибербах е провел стотици хиляди подобни прегледи, равносметката от които е изключително тревожна: "При всеки осми проверен установяваме здравословни проблеми, които поставят под въпрос годността му да управлява МПС - например високо кръвно налягане, проблеми със зрението или диабет", казва експертът пред вестник "Ди Цайт".

И понеже Бибербах не вярва, че шофьорите на таксита, автобуси или камиони са по-болни от средностатистическия водач на личен автомобил, експертът призовава за въвеждането на редовни прегледи за всички шофьори след навършване на 50 години.

"Това не е дискриминация на по-възрастните шофьори"

„Всеки автомобил в Германия е длъжен да минава на технически преглед на всеки две години - т.нар. ТÜV. Защо това не се отнася също и за шофьорите?“, пита риторично Бибербах. Пред „Ди Цайт“ той уточнява, че това не трябва да се разглежда като дискриминация на по-възрастните шофьори. По-скоро става въпрос за това как да бъде намален броят на пътно-транспортните произшествия. Според германския лекар, човешкият фактор си остава най-големият риск на пътя, особено ако шофьорът има сериозни заболявания. А както е известно, този риск нараства с напредването на възрастта, припомня Бибербах.

Така ли е наистина? Представляват ли по-възрастните шофьори и по-висок риск на пътя? - пита в своя онлайн-публикация германската обществена телевизия ARD. Изданието припомня, че правото за управление на МПС в Германия е безсрочно валидно, а законът не изисква повторна на шофьорите с напредването на възрастта. Хората над 65-годишна възраст днес са значително по-подвижни от едно време и карат автомобил или колело до дълбока старост. А заради демографското развитие тяхната роля в уличното движение постоянно нараства. Над 40 милиона души в днешна Германия имат шофьорски книжки, от които 20% са на хора над 65 години.

Според официалната статистика, през 2017 година близо 75 000 по-възрастни участници в движението по пътищата са били замесени в пътно-транспортни произшествия с причинени наранявания. Но те представляват едва 13% от всички участници в катастрофи. В тази връзка се посочва, че най-големият риск на пътя продължават да представляват начинаещите шофьори, а не възрастните водачи.

Но друга информация на Статистическата служба сочи недвусмислено, че последните все пак представляват голям рисков фактор: в 74% от катастрофите, в които са замесени и шофьори над 75 години, основни причинители са именно възрастните водачи. Застрахователните компании също виждат у по-възрастните шофьори по-висок риск. Затова и техните автомобилни застраховки излизат по-скъпо - понякога те са двойно по-високи.

„Много от шофьорите, които минават при мен на преглед, са с високо кръвно налягане“, казва Матиас Бибербах и допълва, че това увеличава риска от инсулти или инфаркти по време на шофиране. Всеки десети пък страда от захарна болест, а всеки осми проверен е с нарушено зрение. „При мен идват професионални шофьори, които знаят, че вече не виждат така добре, както преди, и въпреки това не носят очила“, казва експертът. Затова той задава следния въпрос: как е възможно хора, чието зрение е било проверено преди да вземат шофьорския изпит, впоследствие да карат в продължение на десетилетия без никакъв последващ контрол? Има и шофьори, които от 50 години притежават шофьорска книжка, без нито веднъж да са се явявали на повторна проверка.

Задължителен преглед за всички, навършили 50 години

Затова Бибербах предлага всички шофьори от 50-годишна възраст нагоре да минават на медицински преглед, започвайки с над 70-годишните. Всеки от по-възрастните шофьори би трябвало да бъде проверяван поне веднъж на 10 години, казва още експертът пред „Ди Цайт“.

От началото на тази година в една германска община стартира пилотен проект, който може да се окаже добро решение: от 1 януари 2020 в окръг Оденвалд, провинция Хесен, всеки водач на МПС, навършил 65-годишна възраст, който доброволно върне шофьорската си книжка, получава 3-годишна пенсионерска карта за обществения транспорт за цялата провинция. По информация на местното радио FFH, до този момент от предложението са се възползвали 90 шофьори.


Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 8 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Някой си

    31 1 Отговор
    Защо всички забравят, че някога и те ще остареят и тези камъни ще рикошират и по техните глави?
  • 3 Порно

    29 1 Отговор
    То ако високо кръвно налягане е пречка за шофиране , две трети от мъжете трябва да спрат да карат на 40. Сред тираджиите процента е по висок.
  • 4 гост

    15 2 Отговор
    Хаха тия открили топлата вода че аз и сега на всеки 5г. минавам преглед поне хората с ”С” кат.
  • 5 Петър

    11 0 Отговор
    В България е още по голям хаос.Едни МПСта минават на ГТП през 6 месеца,други през 1 година,а има доста дето минават на ГТП през 2 години.
  • 6 А ВЕ ФАК ТИ

    20 1 Отговор
    ЩО НЕ СЕ ПРЕГЛЕДАТЕ ВИЕ.
  • 7 хахааха

    33 0 Отговор
    А защо политиците не минават на прегледи?

    Ало, Дойчланд?! Вашата трепереща бабичка Меркел иска да управлява целия ЕС, а видимо не е добре със здравето.

    Коментиран от #9, #16

  • 8 1х2х3х8

    16 0 Отговор
    Германец професионален шофьор взема 5000 €, а ако на негово място вземат някой от Източна Европа ще му плащат 3000€ това е целта. И после реват, че туземците от БГ, РуМ и др. страни от Източния Блок им вземат работните места. А щом нещо стане там тук се насираме да го повторим като хлапе по голямото дете или тате и мама. Другата цел е да ограничат чужденците да карат в Германия както навремето в някои страни качват те на платформа и така преминаваш през страната.
  • 9 1х2х3х8

    5 0 Отговор

    До коментар #7 от "хахааха":

    Европа винаги е управлявана от Германия и Франция и от време на време Англичаните подскачат като зайци да управляват и диктуват.
    Но като се о***** се крият като лалугери в дупките си.
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Шпек Салам Народен

    0 0 Отговор

    До коментар #10 от "Тези прегледи трябва да започнат от":

    За Германия става въпрос,пич.
  • 12 Турист

    8 0 Отговор
    Защо на две години? Всяка седмица трябва... И на всеки 20 години - пак в първи клас... Идиоти!
  • 13 дядо ти

    6 0 Отговор
    Мафията и трябват още пари,не наядохте се,ей....
  • 14 Тъпия си остава тъп

    3 6 Отговор
    Хората казват, че трябва преглед, оназ си мисли за старата...! След 50 г започва обикновено човек да боледува..! Очите или. нещо ако не муе наред, той създава предпоставка за ПТП..! Едва държи волана старец, не става, може да е бил бивш шофьор, но всичко. е до време...!
  • 15 Гост

    5 1 Отговор
    Защото това е стимулиране на корупцията...поне по нашата територия...
  • 16 ХХХ

    6 0 Отговор

    До коментар #7 от "хахааха":

    Болезнено прав си човек.Политиците управляват цяла
    държава и тяхната простотия алчност и некомпетентност
    може да причинят смъртта на хиляди или обезлюдяване
    на цяла държава, както става с България, а един недъгав
    шофьор най-много да се прасне в някое дърво и да убие
    себе си.Да не говорим, че вече ни дойде до гуша от
    какви ли не прегледи опашки и т.н.т.У нас човек губи
    средно по 20 работни дни в годината за тех. прегледи
    медицински,лични карти,изваждане на различни видове
    документи и какви ли не административни разправии.
    20 дни по 2милиона работещи това прави 40 милиона
    работни дни загуби за икономиката.Та ще искаме подо-
    бряване на живота, да ама друг път висенето пред кабине-
    ти няма да ни оправи държавата а ще я забатачи още
    повече защото това носи мизерия а тя на свой ред носи
    нерви, болести омраза завист и ,каквито се сетиш злини.
    Не искам никой да ме защитава от недъгави водачи неиз-
    правни МПС и да ми надзирава строежа на моята къща.
    Нека държавата си върши своята работа-да ме пази от
    разбойници, да прави пътища да се грижи за здравето и
    образованието на хората за другото и ние сами можем
    да се грижим.
  • 17 Гост

    1 1 Отговор
    Защото коли ще има ,, ама шофьори няма да има.... Нали се сещате че ако минат преглед и изпит едновременно ко правим с тия дето книжките им са купени.... Дето не може да чете и да различи два талона,,,, на бмв и мерцедес.... 🤔🤔🤔🤔🤔
  • 18 оня с коня

    3 7 Отговор
    ТОЧНО ОТ ТАКИВА "Неделни шофьори" на Снимката ме е страх на пътя и причината НЕ Е възрастта им,а Стила им на Управление и Начина им Мислене.И карам примерно по Права и Дълга отсечка,но Тревожно се взирам В ГЪСТОТАТА на Насрещноидващите на поне Километър напред,защото ако са близко един до друг КАТО НИЩО им идва Идеята да се Изпреварят НЕЗАВИСИМО ЧЕ МИ ВИЖДАТ Суперярките Дневни светлини/специална поръчка/.А защо го правят ли?Ами защото съм "далеко" и "Вероятно" се движа с 90-100/поне така е по Правилник/,което няма НИЩО ОБЩО с Реалността,защото съм със 180-200.И когато след секунди вече съм пред тях,...започват НЕИСТОВО да мигат с Фарове че ще се блъснем! След което следва интензивна Намеса на Отличната ми Спирачна система ДО 60КМ/Ч ,ПРИДРУЖЕНА с Искрените ми "Благословии".
  • 19 Пурко

    4 0 Отговор
    ИдИоТ!!!!!!!!!!
  • 20 Матей

    3 0 Отговор
    Пак ли хранилка,бе,нямате спирачки,ей,утре и пешеходците с книжки.Всяка година на преглед и заверка.Германците през две години на ГТП,а тук всяка година,почвайте и велосипеди ,мотопеди и всичко под ножа,яко скубане и начесто.Тъпня и мерудия на всяка манджа и тъй ще е до щурма на Бастилията.
  • 21 Мдаа

    0 0 Отговор
    Аз пък защо съм се заблудил, че колите минават преглед всяка година? От кога станаха на две години? Само нова кола, първите две или три години не минава преглед.