Отидете към основна версия

2 690 4

За какво да внимават потребителите по време на пандемията?

  • пандемия-
  • коронавирус-
  • covid-19
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коронавирусът, новините, извънредното положение, изгубването на работа и намаляването на доходи – всичко това поставя обществото под сериозен психологически стрес. В такива времена човек инстинктивно се концентрира върху оцеляването си, като започва по-слабо да се вълнува от някои свои права. Също така новини и статистики сочат нарастване броя на престъпленията, свързани с коронавируса – нещо, за което Факти предупреди още преди месец - https://fakti.bg/mnenia/455173-izmami-svarzani-s-koronavirusa.

В целия този хаос и медийно наводнение, все пак е добре да си припомняме, че и тази ситуация ще отмине, извънредното положение ще бъде отменено и в един момент ще се върнем към нормален ритъм на живот. Ето защо е добре да имаме предвид някои факти като потребители, каквито сме ежедневно – не сме спрели да пазаруваме, да ползваме услуги, да имаме кредити и т.н. В тази статия правим бърз преглед на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, в това число и приетите в него промени, които ще бъдат обнародвани днес, от потребителска гледна точка.

Може би най-важната разпоредба на Закона касае неизпълнението на задължения по кредити. Първоначалната редакция на закона предвиждаше неприлагане на „последиците от забава за плащане на задължения на частноправни субекти, включително лихви и неустойки за забава, както и непаричните последици като предсрочна изискуемост, разваляне на договор и изземване на вещи“. Този текст беше твърде широк и включваше много голям кръг частноправни субекти, които не биха претърпели последици от забава на плащане на техни задължения по време на извънредното положение. Разбира се, в това число попадат и задължения по редица потребителски договори – потребителски кредити, продажби на изплащане, договори за доставка на комунални услуги и др.

Новата редакция на закона значително стеснява приложното поле на чл. 6, който се променя и конкретизира така: „До отмяната на извънредното положение при забава за плащане на задължения на частноправни субекти, длъжници по договори за кредит и други форми на финансиране (факторинг, форфетинг и други), предоставени от банки и финансови институции по чл. 3 от Закона за кредитните институции, включително когато вземанията са придобити от други банки, финансови институции или трети лица, и по договори за лизинг, не се начисляват лихви за забава и неустойки, задължението не може да бъде обявено за предсрочно изискуемо и договорът не може да бъде развален поради неизпълнение, както и не може да бъдат изземвани вещи.“. Какви изводи можем да направим относно задълженията на потребителите? Последици от забава няма да се прилагат за периода на извънредното положение относно: потребителски кредити, кредити по Закона за кредитите за недвижими имоти на потребители, договори за лизинг и др. В това число влизат и т.нар. бързи кредити.

За какво трябва да внимават потребителите? За всички останали задължения текат негативните последици на забавеното плащане. Тук влизат доста задължения по потребителски договори: за доставка на ток, вода, парно, мобилни услуги, интернет, наем(но не лизинг), продажба на изплащане(но не такава, финансирана чрез кредит) и др. Т.е. за тези групи задължения потребителите следва да внимават и да имат предвид, че спрямо тях могат да бъдат приложени предсрочно прекратяване, начисляване на неустойки и др.

Друга новост в Закона касае дейността на туроператорите. Чл. 25 от с.з. конкретизира последици от забавата за туроператорите, като целта на държавата е била този силно засегнат сектор да не бъде подложен на допълнителен натиск от страна на потребители, които не могат да ползват вече платените или резервирани услуги. Настоящата редакция гласи, че „Туроператор, който трябва да възстанови заплатена сума от пътуващ за туристическо пътуване, когато е било отменено поради обявеното извънредно положение, може да предложи на пътуващия ваучер за заплатената сума. Ако пътуващият не приеме ваучера и при липса на друго споразумение за туристически пакет – заместител между туроператора и пътуващия, туроператорът възстановява не по-късно от един месец, считано от датата на отмяната на извънредното положение всички плащания, които е получил от пътуващия или от негово име“. На първо място следва да се има предвид, че текстът урежда отношения между потребител и туроператор при отменено пътуване поради извънредното положение. Т.е., пътувания, неосъществили се преди 13.03.2020, не попадат в обхвата на тази разпоредба. Законът дава гратисен период от 1 месец след датата на отмяна на извънредното положение, за да възстанови на потребителите направените плащания, в случай, че те не приемат ваучер за пътуване като компенсация.

Следва да се има предвид, че настоящата статия има изцяло и само информативен характер относно потребителските аспекти на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение. При всяко съмнение относно Ваши права и задължения, следва да потърсите компетентна правна помощ.

Призоваваме Ви и да бъдете бдителни относно измами, свързани с коронавируса. На пазара се появяват търговци, предлагащи тестове за COVID-19, ваксини, лекарства и други подобни, за които не е сигурно дали работят. МВР вече отчете активност и на телефонни измамници, така че е дълг на всеки човек да информира близките си(особено по-възрастните) да не се поддават на заплахи, искания за предаване на пари и пр.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 4 гласа.

Свързани новини