Отидете към основна версия

4 505 30

Русия не може да избяга от отговорност

  • mh17-
  • mh-17-
  • русия-
  • украйна-
  • самолет-
  • военни-
  • сваляне

Шест години от трагедията над Донбас

Снимки: ЕРА/БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Русия не може да избяга от отговорност заради сваления малайзийски самолет от полет MH-17 над Донбас – трагедия, която се случи точно преди 6 години. Тя представлява държава-убиец от световен мащаб, пишат украинските медии. Нидерландия и Австралия вече започнаха международна юридическа процедура, с която да привлекат под отговорност Руската федерация, като подадоха съответния иск в Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ), сочи анализ на Международната разследваща група Bellingcat.

В ЕСПЧ е ответник в ролята си на държава, явяваща се субект на международното право. През март 2020 г. следователи предадоха на Международния съд в Хага 40 000 страници материали по делото за сваления самолет. В холандския процес задочно се съдят 4 обвиняеми: Игор Гиркин, Сергей Дубинског, Олег Пулатов и Леонид Харченко. Тоест, от формална гл.т. Русия като държава не носи отговорност. Подаването на иск от правителството на Нидерландия в ЕСПЧ има за цел да засили позицията на индивидуалните искове към Русия от страна на роднините на загиналите в полет MH-17. Този иск означава, че цялата събрана информация може да се използва в процеса в Страсбург. Ако присъдите  Нидерландия бъдат издадени по-рано, то това ще е основен аргумент в ЕСПЧ.

След обявяване на резултатите от разследването на международната следствена група (JIT) през 2018 г. Русия започна дипломатически преговори с Нидерландия и Австралия за фаталния полет. Подробностите около тези преговори не са известни. Единствено се знае, че такива преговори е имало. И ако Нидерландия се е опитвала за принуди Русия да признае отговорност за сваления самолет, то целта на Кремъл е била да излезе „суха от водата”, изплащайки компенсации, но при условие, че към Русия няма да бъдат предявени претенции от международния съд.

Искът на нидерландското правителство в ЕСПЧ свидетелства, че преговорите между Москва и Амстердам не са дали резултат. Изслушванията по углавното дело за MH-17 в Хагския съд ще започнат в началото на 2021 г. В момента чрез един от адвокатите на заподозрените Русия се опитва да проточи процеса с много ходатайстване. Решението на ЕСПЧ може да бъде и след година. Между другото, решенията и на двете съдилища така или иначе ще разкрият не само ролята на Русия в свалянето на MH-17 и убийството на 298 души на борда на самолета, но и несъмнено ще демонстрират и много факти за руската военна интервенция в Донбас.

В иска на Нидерландия се говори за нарушение от страна на Русия на три члена на Европейската конвенция за правата на човека:

Член 2 от Конвенцията гласи, че правото на живот на всеки е защитено от закона. На никого не може умишлено да му бъде отнет живота, освен чрез изпълнение на смъртна присъда.

Член 3 от Конвенцията гласи, че никой не може да бъде подлаган на изтезания или унижаван.

Член 13 от Конвенцията: на всеки, чийто права и свободи, признати в Конвенцията, са нарушени, има право на ефективно средство на юридическа защита пред държавен орган, дори ако нарушението е извършено от лица на служебното им място.

Юридическата оценка на руската агресия по делото за MH-17 може да доведе до верижна реакция под формата на нови искове срещу Русия в ролята му на агресор и нарушител на международното право в други международни съдилища.

През всичките тези 6 години, откакто самолетът беше свален, Русия провежда целенасочена кампания по дискредитиране на международното разследване на катастрофата и продължава да го прави. Руските пропагандисти в унисон с Кремъл разпространяват т.нар. „алтернативни версии”, за да прекратят разследването по делото за MH-17, като изместят фокуса на внимание от агресора на това ужасно престъпление. Русия пречеше на разследващата група JIT, водейки заблуждаващо разследване, провеждаше операция по дезинформация и се занимаваше със сплашване на свидетели и физическото им отстраняване, фалшифицираше доказателства.

Действията на Руската федерация по дезинформация по делото за MH-17 е класически пример за лъжи от държавен мащаб. Веднага след свалянето на самолета държавната пропаганда на Кремъл с радост съобщи за свалянето на самолет на „опълченците”. Когато стана ясно какво се е случило, материалите в интернет започнаха бързо да изчезват. От 2014 г. до 2015 г. Русия изрече редица лъжи, все едно малайзийският самолет е бил свален от украински Су-25. Впоследствие този мит беше развенчан и Кремъл премина на друга лъжлива информация все едно „Бук”, с който свалиха Boeing-а, е украински, а не руски. Москва обаче не предостави никакви доказателства за това.

Руската федерация е на прага на провал относно разследването на полет MH-17. Дори „бившите сътрудници” на руските спецслужби не вярват в успеха на руската пропаганда. Така например, бившият офицер от руското разузнаване, бившият министър на отбраната на ДНР, който е обвиняем по делото за свалянето на самолета, Игор Гиркин в интервю за списание Times заявява, че носи морална отговорност за гибелта на 298-те пътници от полет MH-17. Той смята, че военните формирования на ДНР са виновни за свалянето на лайнера, като по такъв начин недвусмислено намеква, че за катастрофата е виновно руското командване.

Международната разследваща група Bellingcat, изданието The Insider и ВВС успяха да идентифицират една от ключовите фигури по делото за свалянето на самолета, който по-рано беше известен като „Владимир Иванович”. Това е заместник-ръководителят на пограничната служба на ФСБ – генерал-полковник Андрей Бурлак, който отговаря за пренасянето на тежкото въоръжение от Русия в Донбас.

Путин и военнополитическото ръководство на Руската федерация носи лична отговорност за решението да бъде изпратен комплекс „Бук-М1”. Участието на Русия в атакуването на самолета е доказана: руското ръководство трябва да носи отговорност за разполагането в окупираните територии на Донбас на ракетна установка „Бук”, която е използвана за свалянето на малайзийския самолет.

Поставете оценка:
Оценка 2.1 от 14 гласа.

Свързани новини