Отидете към основна версия

4 344 12

Пламен Мирчев, автоинструктор пред ФАКТИ: Предлагаме да преминем към Министерство на образованието

  • автомобили-
  • кандидат-шофьорите-
  • пламен мирчев

"Искаме спиране на наредба 37 и 41 и искаме дискусия", категоричен е Мирчев

Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Недоволството на автоинструкторите към готвените промени в Наредба 37 и Наредба 41 продължава, а автоинструкторите заплашват с пореден протест в утрешния ден. От ФАКТИ се свързахме с инж. Пламен Мирчев - член на Управителния съвет на Националното сдружение на преподавателите, автоинструкторите и учебните центрове, за да разберем повече за исканията на обучителите на кандидат-водачите. Разговора ни четете в следващите редове:

- Инж. Мирчев, в началото на годината имаше работна група, която обсъждаше промените в шофьорските курсове – какво се случи от тогава досега?

- В тази среща участвахме ние и други браншови организации. Нашата браншова организацията се казва Национално сдружение на преподавателите, автоинструктурите и учебните центрове. Участваха също и колеги от университети – от Русе, от Технически университет, както и представители на органите на министерството на вътрешните работи.

След протеста на 14 януари се направи работна среща, организирана от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" с председател Малина Крумова, за която благодарим. След това дойде пандемията, не успяхме да направим други такива срещи. По-късно разбрахме за Наредба 37 и 41, които касаят нашия бранш – Наредба 37 касае преподаването на кандидат-водачите на МПС по теория и практика, а Наредба 41 е за взривоопасни товари, т.нар. ADR-и за по-високите категории. Не бяхме поканени на обсъждане и разбрахме от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ към Министерството на транспорта, че такова обществено обсъждане е направено от 14 септември до 14 октомври, което обсъждане е коментирало електронния контрол и часовете, които трябваше да станат 42 часа.

Министърът на образованието издаде една заповед, с което да се въведе електронен контрол и часовете да станат 42 часа, а Министерството на транспорта и в частност Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и г-н Рановски трябваше да направят така, че да влезе в сила тази наредба и затова тя беше подложена на обсъждане.

Протестът беше предизвикан от ел. контрола и тези 42 часа. В момента това е проблемът – не можем да се разберем болшинството браншови организации и останалите организации, които казват, че също са браншови организации, но аз мога да подчертая, че ние знаем много добре какво искаме и по какъв начин да го направим. Съвместно с Министерството на транспорта, съвместно с Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Малина Крумова смятаме, че можем да седнем, наново да разгледаме тези наредби 37 и 41, естествено, с по-широк кръг хора от браншови организации.

- Какво трябва да се промени в тези наредби?

- Едно от нещата е спиране на заповедта на министъра на образованието – тоест да не се въвежда ел. контрол и 42 часа. Ще дам пример с Германия. Там е строго регламентирано и е казано кой има право да изпитва, как се изпитват самите кандидат-водачи на МПС, колко часове трябва да се дадат. Искам да подчертая, че там минималният час кормилни часове е 15 часа, оттам нататък се дава възможност на преподаватели и инструктора да надгражда часовете и да прецени колко допълнителни часове трябва да се дадат на кандидат-водача на МПС, независимо в каква категория. При нас се налагат 42 часа максимум и вкарване на ел. контрол по Наредба 37 и по заповед на на министъра на образованието.

Ние предлагаме варианти. Днес разговарях с екипа към министерството на транспорта и казахме, че сме склонни на компромиси. Вчера се проведе една пресконференция, която се наложи след като някои колеги дадоха протестно писмо до министър-председателя Борисов, до министерството на транспорта, до Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. Те искат среща с министър-председателя Бойко Борисов, за да може да се реши този въпрос. Ние също отправяме подобна молба към министър-председателя и искаме среща, за да може този казус да бъде решен. Явно няма да се стигне до някакъв сериозен консенсус, много от колегите – болшинството, са против този ел. контрол.

- Какъв е проблемът с този ел. контрол, защо сте против него?

- Не е лошо да има ел. контрол, нямаме нищо против. Ние и сега имаме електронни регистри, когато преподаваме ADR – взривоопасни товари. Нямаме нищо против електронните регистри, нямаме нищо против облекчаване на нашата работа. В момента, за да станеш преподавател-инструктор и да мине колата на преглед в Министерството на транспорта – тоест в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, ти издават удостоверение за годност на автомобила, удостоверение за преподавател, а в момента някои колеги предлагат да станем търговски дружества, предлагат трудови договори и да не сме на граждански договори, предлагат утежняване на нашата работа с още 3-4 институции, въпреки че и в момента имаме институции, които ни контролират.

Искаме спиране на наредба 37 и 41 и искаме дискусия. След вчерашната пресконференция аз съм скептично настроен, но трябва има някаква дипломатичност и трябва да се стигне до някакъв консенсус с този ел. контрол.

Държавна сигурност отдавна вече е отминала - не искаме да ни контролира и да наблюдават нашата работа. Няма смисъл от наблюдение. Могат да ни облекчат работата – да си вкараме лицензията по електронен път, да ни издадат удостоверение по електронен път, разрешително по електронен път, прехвърляне от една школа в друга на курсист също може да става по електронен път с разрешението на школите, но да ни наблюдават как работим и да ни контролират го няма никъде в Европа. Аз съм учуден кой ги е дал тези предложение, въпреки че те се показаха – няколко организации, които нямат нищо общо с обучението на кандидат-водачите на МПС. Ние знаем кои сме браншовиците, въпреки че сме доста браншови организации.

Смятам, че може да се стигне до консенсус и сериозно преразглеждане на тези наредби 37 и 41 и със съдействието на председателя на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова можем да го осъществим това нещо и да преминем към нов дебат.

- Какво предлагате вие?

- Подхвърлихме го още след 14 януари. Предлагаме щом не можем с Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и министерството на транспорта да се разберем, да преминем към министерство на образованието, то да осъществява сериозен контрол върху нашата дейност, а Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" да вземе държавния изпит.

- И други Ваши колеги са ми казвали за това искане и звучи логично, от гледна точна на това, че вие сте обучителни центрове.

- Разбира се, ние няма да ставаме търговски дружества, няма да правим хотели. Другият проблем е с трудовите договори. И тук ще се разберем, но трябва да се говори, а дебатът като че ли приключи. Утре ще има протест, доста колеги ще присъстват. Ние трябва да седнем дипломатично и да се разберем, няма да стане с такива конфузни и показни ситуации, защото рано или късно държавата си е държава и ние, колкото и да протестираме, държавата е взела решение и нищо чудно да осъществи това нещо.

Нямам нищо против другите браншови организации, но не може браншови организации, които не са в нашия ресор да вземат отношение по нашето обучение. Ние сме преподаватели-автоинструктори и знаем какво искаме. Ще се разберем за този ел. контрол. Сигурен съм, че ще се стигне до някакво споразумение. Не се ли разберем, тогава Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" да поеме изпита, а министерството на образованието да контролира нашата дейност.

Имам и още една забележка – виждам, че някои превозвачи от по-високите категории също взимат отношение и се бъркат в нашето обучение. Не съм съгласен, че нашите кандидат-водачи и вече водачи на МПС в по-високите категории не могат да управляват товарни автомобили. Не съм съгласен, че не могат да влизат в товарния автомобил. Все пак държавният изпит се провежда от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. Това означава, че агенцията не си върши работата, а не ми се вярва агенцията да пуска и изпитващите да пускат кандидат-водачи на МПС, които не са обучени. Все пак агенцията контролира този държавен изпит. И тук е проблемът - Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ едновременно извършва държавния изпит, едновременно и контролира държавния изпит, което е малко странно.

Имаме предложение и тези ADR товари да минат към автошколите. Периодичната проверка за професионална компетентност се извършва в момента и от автошколи, и от превозвачески фирми. Ние сме против това нещо. Това трябва да мине към автошколите и ние да извършваме на 5 години проверка на професионалната компетентност на всички водачи в по-високите категории.

Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 2 гласа.

Свързани новини