Отидете към основна версия

5 906 23

Ася Георгиева пред ФАКТИ - защо протестират жителите на "Княжево"

  • княжево-
  • софия-
  • трафик-
  • тапи-
  • околовръстен път-
  • ремонт-
  • цар борис трети-
  • никола петков-
  • протест

"Нашият булевард се подготвя да поеме един огромен трафик в близките 10 години, докато се строи Околовръстен път", каза Георгиева

Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Втори протест срещу трафика се проведе вчера в столичния квартал „Княжево“. Недоволството на гражданите е породено от автомобилния трафик, който преминава през квартала. Участниците в протеста се обявиха против „планирания ляв завой с тунел от Околовръстен път към булевард „Цар Борис III“ и против „реверсивното движение в жилищен квартал, какъвто е "Княжево“.

Протестът премина под надслов „Княжево не е магистрала“ и се проведе на кръстовището на булевард „Цар Борис III“ и булевард „Никола Петков“.

От ФАКТИ се свързахме с Ася Георгиева, която е активен участник както в този протест, така и в първия протест на жителите на „Княжево“, провел се на 8 юли, за да разберем повече за исканията на протестиращите, за причините за техния протест.

Според Ася, проблемите са много и общата картина е задълбочена. „Конкретно сега в момента има един проекто-проект за включване към разширението на Околовръстен път точно на „Никола Петков“ и „Цар Борис III“. Той е етап от разширението на Околовръстен път. Махнати са старите проекти на арх. Диков, които бяха само с естакади – евтини, бързи, удобни и извеждащи трафика там, където ни бяха обещали, че ще отиде - по магистрала „Люлин“, сегашната „Струма“.

Изведнъж този проект изчезна и се появи нов, в който имаше два тунела в посока от „Младост“ към „Люлин“. Единият тунел се качва отгоре на естакадата – отново има естакада, проектът е много голям и е на две нива, и заминава към „Люлин“, а другият тунел завива и излиза на „Цар Борис III“. Тоест има една бърза връзка за всички транзитно преминаващи и тези, които са за „Цар Борис III“ могат да влизат в този тунел без да влизат в кръстовище. В един момент на това безумие в самото кръстовище са шест ленти. Унищожава се всичко в параметрите на булеварда – не се бутат къщи, нищо не се бута, но се изрязва всичко до къщите и блоковете. Първите 500 метра от кръстовището са първите шест ленти, които излизат заедно с тунела. След това тези шест ленти стават четири и на ул. „Райска градина“ вече влизат в двете ленти с трамвая. Тоест една огромната тапа“, каза тя пред ФАКТИ.

Това обаче е само част от проблема, който виждат жителите на „Княжево“. „От другата страна на булеварда от две години се опитват да въведат едно реверсивно движение, което все още е непостоянно. Тоест сутрин и вечер слагат конусчета, от двете ленти на платното са направени три – намалени са габаритите, за да може да стане реверсивно движението, а за това трябва да има трета лента. Това нещо се оказа, че е незаконно, защото реверсивно движение може да има само когато се извършват ремонтни дейности. Извадиха някакъв проект за трайно реверсивно движение, което значи, че там ще сложат светофари. Върнаха проекта, за да го разглеждат, но имаше питане на депутат от БСП от Перник към министър Аврамова кога започват ремонтът и кога ще се въведе трайното реверсивно движение и тя каза, че догодина започват.

Реално погледнато нашият булевард се подготвя да поеме един огромен трафик в близките 10 години, докато се строи Околовръстен път. След това в общия устройствен план е заложено разширението на „Цар Борис III“, превръщането му в магистрала от градски тип с непрекъснато движение, но за това никой не говори нищо. Ние от 40 години сме с една висяща червена линия, която в един момент е по 10 метра към имотите ни, по 5 метра натам - с всяко едно изменение на общия устройствен план тя варира. Не можеш нито да строиш, нито да ремонтираш, нито да продадеш, защото никой не иска да го купи“, каза още Георгиева.

„Обособеният ни център се унищожава – той просто ще бъде бутнат, защото къщите са на първа линия. Има червена линия, тя цепи и събаря къщите, които пречат, както беше и в проекта за Околовръстен път – тунелът излизаше в олтара на църквата „Свети Пантелеймон“. Когато са питали защо е така – ами, защото по проект не изглежда сякаш е църква. Значи в една къща може, в църква не – „дай сега ще скъсим тунела“, и в момента го преработват да бъде с 90 метра по-къс, за да не излезе в църквата. Някакво безумие“, добави тя.

На въпроса какво би могло да се направи, участничката в протестите каза: „Просто този тунел, който искат да служи за бърза връзка да не съществува, а защо не в този проект за Околовръстен път да няма такава бърза връзка на „Суходол“ – в края на Околовръстния път към магистрала „Люлин“, и да извежда целия този трафик без да го забива в кръговото и всички да се въртят в кръг“.

„Откакто е въведено реверсивното движение, което не е постоянно трафикът на колите се увеличава. В момента по официални данни минават 30 хиляди автомобила на денонощие. Те пъплят по всичките улички на квартала, защото задръстванията са огромни и те няма как да бъдат поети. Технически булевардът не може да ги поеме и тапата, която се получаваше преди във Владайското дефиле сега е преместена – там преминават бързо и в следващия момент вътре в самия ни квартал те се затапват. Няма къде да отидат и всичко започва да ходи по страничките улички, които няма как да ги поемат. Хората действително се възмущават, защото и по „Панорамен път“, и по „Генерал Кутузов“, и по „Войводина могила“ - те навсякъде минават. Няма уличка, която транзитно преминаващите да не знаят“, разказа Ася.

„Кварталът е запушен отвсякъде, а най-лошото е, че това ни очаква в близките десет години. Когато тръгнат да стоят Околовръстен път, тези коли ще трябва отнякъде да минат. Според нас, това удобство с тунела и реверсивното движение го правят, за да могат тези коли да минат оттук. Но нали целта беше този Околовръстен път да стане много отдавна! Преди 15 години г-н Борисов беше кмет на София и стартира магистрала „Люлин“. Обещано ни беше – на нас, княжевци, че там ще се изтегли транзитният трафик, а сега в момента правят всичко възможно да го върнат тук, да направят Околовръстен път, да направят удобства да се минава, защото този път е с 10-12 километра по-кратък от магистралата и хората го предпочитат, но нямаме обща картина, нямаме диалог. Ние не сме наясно какво се случва.

Пуснахме много жалби, становища, съответно не бяха признати. Казаха ни, че не сме собственици, че да претендираме. Има 178 становища, като има такива, които са подписани от повече от един човек – около 350-360 човека са се подписали, но понеже хората не знаят как да се изразяват юридически и са си помагали един на друг от Общинският съвет казват, че били „копи-пейст“ – начинът на вписване бил един и същ, само имената различни. Така тези жалби не са признати с някакви такива основания, че не сме засегнати собственици, че не ни засягат лично имотите“, каза още тя.

В „Княжево“ предстои и да се случат още няколко протеста, като жителите на квартала се надяват на ново обсъждане и диалог. Следващият протест ще бъде в центъра на „Княжево“, след това протестни действия ще има вероятно на „10-ти километър“. „Ние сме в Covid ситуация, не знаем какво ще се случи, все пак трябва да се пазим и ние. Още повече, че обществените обсъждания и времето, в което трябваше да се подават жалби стана по време на предната Covid карантина. По-голямата част от нас случайно разбрахме. Няма никаква прозрачност, а за диалог не може да се говори“, допълни Георгиева.

Тя отбеляза и притесненията на протестиращите относно COVID-19 и обясни, че било целенасочено решение на вчерашния протест да има стотина -по-млади хора. „В тази Covid криза трябва да се пазим“, каза тя. „След като премине Covid ще се съберем, но сега трябва да се съобразяваме с обстановката и да спазваме правилата“. Именно заради това едно обсъждане би било много по-полезно и безопасно за решаването на проблема.

Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 18 гласа.

Свързани новини