Когато председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен представи забележителния пакет за възстановяване на ЕС в отговор на коронавирусната криза, това бе сочено като исторически момент. Планът беше амбициозен: 750 милиарда евро, финансирани от съвместно издаден дълг, трябваше да дадат на страните от ЕС допълнителна огнева мощ, за да подхранват икономическото им възстановяване и да им помогнат в най-голямата криза от Втората световна война насам, пише евродепутатът Педро Маркес в материал за европейската редакция на Politico, цитиран от агенция "Фокус".
Пакетът - който възлиза на около 9 процента от БВП на ЕС - е сравним по размер с първоначалния пакет за възстановяване, съставен от правителството на Съединените щати, което мобилизира сума, еквивалентна на 10 процента от неговия БВП. Благоприятните сравнения обаче свършват дотук. Докато ЕС все още се чуди как да отключи договорените пари, така че те най-накрая да могат да бъдат изплатени, Вашингтон вече е дръпнал много напред. Най-новият пакет за стимулиране на президента на САЩ Джо Байдън – Планът Байдън - е третият законопроект за стимулиране на правителството и той увеличава федералната подкрепа за икономиката до повече от три пъти европейския отговор. Разбира се, несъответствието в плановете за възстановяване може отчасти да се обясни с разликите между двата модела на управление - САЩ е федерална държава, докато ЕС е съюз на независими държави.
И все пак, има и очевидна разлика в амбицията на реакциите на САЩ и ЕС, дори и след като вземете предвид националните мерки, въведени от европейските държави върху парите в ЕС. Отговорът на САЩ не само е много по-голям. Може би по-важното е, че достигна до реалната икономика много по-бързо. Това е така, защото големи части от неговия стимул са под формата на директни плащания на домакинствата, докато други мерки имат непосредствено въздействие върху доходите на гражданите и в резултат на това при търсенето. Стимулационният чек от 1400 долара, който всеки възрастен трябва да получи съгласно плана на Байдън, ще бъде третият такъв чек, който те ще могат да осребрят от началото на пандемията. Междувременно на европейско ниво преките трансфери на гражданите не само изглеждат табу, правилата са създадени по начин, който предотвратява използването на повечето пари за възстановяване на ЕС на място сега, когато това е може би най-необходимо. В резултат на това ОИСР изчислява, че мерките за възстановяване, предприети от САЩ, ще имат положително въздействие от 3,8% от БВП за следващите 12 месеца, считано от април. За разлика от това въздействието на фонда за възстановяване на ЕС се оценява между 0,5% и 1% от БВП.
Още по-лошото е, че прогнозите показват, че нивото на европейска подкрепа за икономиката може да се окаже недостатъчно. Дори ако Европейската централна банка беше бърза и смела в своя отговор на кризата (и дори да има повече, което може да направи през следващите месеци), паричната политика има своите граници. А що се отнася до фискалната политика, ЕС има проблеми и тук. ЕС трябва да разположи повече ресурси на място точно сега, а не само в дългосрочен план. Тъй като разпространението на ваксините набира пара и ние се освобождаваме от блокирането, трябва да гарантираме, че компаниите запазват работните си места и продължават да имат клиенти, особено след прекратяване на подкрепяните от правителството схеми за съкращаване. Това означава, че се нуждаем от силен пакет от стимули, който незабавно да оживи икономиката. ЕС трябва да изпрати силен сигнал до националните правителства, че те трябва да продължат да подкрепят своите икономики и да гарантират, че парите на ЕС ще достигнат целта си за няколко месеца, а не години.
Но има още по-добър начин да се гарантира, че средствата за възстановяване осигуряват необходимия стимул: Ако се използват месеците, необходими за одобряване на националните планове за възстановяване, за да се намери начин да се изплатят 1000 евро на всеки безработен, възрастен човек и родител. Директните плащания няма да бъдат сребърен куршум, но те биха предоставили на икономиката така необходимата помощ - но, ако ЕС успее да преодолее табуто си. И защо не? Блокът влезе в историята миналата година със сделката си за възстановяване. Със сигурност може да го направи отново по този по-малък, но също толкова важен начин. Педро Маркес е член на Европейския парламент на Социалистите и вицепрезидент за Новата зелена сделка и комуникациите на групата.