Две са към момента водещите версии за причината за катастрофата с автобуса на магистрала "Струма", при която загинаха 45 македонски граждани - техническа неизправност или човешка грешка. Това се разбра от изявление на главния прокурор на Северна Македония Любомир Йовески пред бТВ. По техни данни обаче автобусът е бил почти нов и с редовен технически преглед. Така по-вероятната версия за катастрофата, по която работят разследващите, е човешката грешка.
Не е нужно да си експерт, за да видиш какви са пътищата в България
От видео, публикувано от експерта по пътна безопасност Димитър Илиев, се вижда обаче, че няма предупредителен знак за отбивката, в която става катастрофата. Самата отбивка се намира в крива - тоест, радиусът на завоя крие нейното присъствие там и има възможност човек да се подведе накъде точно да поеме. А маркировката преди самата отбивка е износена и объркана. Затова, според експерта, е твърде вероятно шофьорът да се е подвел, че пътят продължава надясно, а когато е видял, че това е отбивка за място за почивка, да се е опитал да се върне на магистралата и да е минал през мантинелата. От видеото на Илиев става още ясно, че знакът, предупреждаващ за отбивката, е паднал още през май.
Това не означава задължително, че липсващата и объркана маркировка е причината за тежката катастрофа. Шофьорът може да се е разсеял, може да е заспал, може да е станало и нещо друго. И България, и Северна Македония се надяват истинската причина да излезе наяве. Не е нужно човек да е експерт като Илиев, за да види, че като цяло състоянието на пътищата в България е лошо, а пътната маркировка често или липсва, или е объркана, или дори си противоречи. Както каза пред ДВ председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка инж. Йонко Иванов, по скалата на европейските одитори ние сме на последно място по сигурност на пътищата.
Световната статистика сочи, че 90% от катастрофите са причинени от човешкия фактор. С други думи: когато има жертви и щети, почти винаги вината е на човека зад волана. Но и най-успешният модел за намаляване на смъртността на пътя - шведската концепция Vision Zero - не залага на създаването на някакво перфектно човешко създание, което винаги постъпва правилно. Швеция се фокусира върху моделирането на пътна система, която не позволява на шофьора да сгреши, а ако сгреши, нараняванията да не са тежки. И успехът е налице: смъртните случаи в Швеция за миналата година са 20 на милион. За сравнение: статистиката за България сочи 66,6 смъртни случаи на милион. Макар че в интерес на истината трябва да кажем и това: за последните 20 години смъртността на пътя в България е намаляла почти двойно, а държавната агенция за пътна безопасност започна процес по провеждането на одити за безопасност по пътищата. Опитът на Швеция показва, че в сферата на пътната безопасност няма нещо, което да е най-важно. Трябва да се работи с всички аспекти за спасяването на човешки животи - по-ниска скорост, по-добри пътища, по-добре обучени шофьори, повече безопасност на самите превозни средства.
Заради човек или заради системата?
Само че системата на пътната безопасност е част от системата на държавата. А в България тя сякаш почти липсва, защото изглежда превзета от частни и партийни интереси. Разбрахме го от разкритията на служебния кабинет - най-вече за схемите за строителство на пътища и чудовищната корупция при тях. Когато целта на един пътен проект е да се откраднат възможно най-големи суми, безопасността на пътя едва ли е приоритет. И още нещо: скоро не е имало репортажи за схеми за купуване на шофьорски книжки, но данните сочат, че през първото полугодие на миналата година 96 водачи, взели книжка през последните две години, са предизвикали катастрофи с 24 загинали. И така няма нищо учудващо, че България е мястото, където се случи този трагичен пътен инцидент. Има още много опасни участъци в цялата страна, а лошите пътища, зле подготвените шофьори, подкупните полицаи и счупената система за безопасност са резултат от корупцията и безхаберието. Корупцията убива. Съвсем буквално.
Автор: Георги А. Ангелов