Специализираната прокуратура е образувала досъдебно производство за организирана престъпна група, в която евентуално имат участие длъжностни лица от Българската агенция за инвестиции. Изискани са документи от Българската агенция за инвестиции, Министерство на икономиката, Министерство на правосъдието и Дирекция “Миграция” при Министерство на вътрешните работи. На ДАНС е възложено да извърши проверка за всеки отделен случай на придобиване на българско гражданство чрез инвестиции - т. нар. “златни паспорти”. Това стана ясно по-рано днес от брифинг на Специализираната прокуратура.
“Преди своето закриване Специализираната прокуратура се е самосезирала и е образувала досъдебно производство по сигнал за придобиване на българско гражданство чрез инвестиции срещу организирана престъпна група. Tова разследване ще е поредното фиаско на спецправосъдието”, написа адв. Петромир Кънчев от Инициатива “Правосъдие за всеки” във Facebook.
Защо - от ФАКТИ разговаряхме с него.
“На всички ни е ясно, че предвид закриването на специализираната прокуратура, сега - за пореден път, тя се активизира. Този път обаче дори няма проверка. Обикновено след постъпването на сигнал, тяхното поведение е да образуват проверка и едва когато има законен повод и достатъчно данни, както се изисква от Наказателно-процесуалния кодекс, за да се образува едно производство, то се образува.
Те казват, че производството е срещу организирана престъпна група, но едновременно с това - срещу неизвестни лица. Как знаят, че са група, а не един човек, коя е тази група и институциите, отговорни за процедурата за предоставяне на гражданство, влизат ли в тази група или това са адвокати, или други хора?”, попита той.
“Съветът по гражданството е колективен орган към Министерството на правосъдието, който дава мнение по молбите и предложенията, свързани с българското гражданство. В него участват различни институции - ДАНС, МВР, МРР, МТСП, МП, МЗ, МВнР, Държавната агенция за българите в чужбина и други. Всички те дават становища. Ако гражданството е давано на китайци, представители на китайските служби, ДАНС е тази, която проверява това. Те непрекъснато провеждат обмен за такива лица с партньорските служби.
Получаването на гражданство у нас отнема толкова много дреме - 2-3 години, защото лицата се проверяват от много институции. Извършва се масивна проверка от множество органи. Сега идва някакъв сигнал спрямо новите управляващи, но най-вероятно - понеже процедурите са много дълги, това се е случвало при предишните правителства, не е започнало днес. Няма как днес да подадеш документи и след седмица да получиш гражданство”, посочи той.
“Твърдя, че тези действия на специализираната прокуратура са показни, защото са могли да ги предприемат откакто съществува специализираното правосъдие. Вместо това ситуацията се появява днес. Въпросът е, че не казват нито по кой текст от НК е престъплението, нито кои са тези хора - хора от системата или хора извън системата. И може ли това да стане, ако няма съдействие на хора от всички институции, които вече изброих? В случая част от разследването ще бъде възложено на МВР и ДАНС. Те ще трябват да разследват свои служители. Дали това нещо ще стане?”, коментира юристът.
Попитан дали предвид повдигането на темата за “златните паспорти” от ДПС, можем да говорим за координирани действия със специализираната прокуратура, той отговори: “Разбира се. ДПС е единствената политическа партия, която е “за” запазването на специализираното правосъдие. Съответно им “пускат” работа, за да се каже: “Ето, ние сме полезни”. Предвид активността на главния прокурор, включително ходейки в Брюксел и обикаляйки българските институции - премиер, Народно събрание и т.н., с цел да запази специализираното правосъдие, цялото това нещо е част от един сценарий да се запази или поне да се отложи закриването на спецсъда”.
“Забавянето цели докато настоящето ръководство на прокуратурата е на тези позиции, да има по-дълго този инструмент, защото специализираната прокуратура е инструмент за удар срещу неудобни и изчистване на “наши” хора. Специализираната прокуратура и съд са били много успешни в това. Реалните резултатите, които имат, са изключително ниски”, посочи още адв. Кънчев.
“От “Правосъдие за всеки” много пъти сме казвали, че с последните изменения, с които на специализираната прокуратура бяха вменени и делата от Европейската прокуратура, и делата за организирани престъпни групи, и делата за престъпления по високите етажи на властта, имаме сечение специализация по предмет и специализация по вид лица. Венецианската комисия е дала становище, че има всички предпоставки да се счита, че това може да е извънредно правосъдие, каквото по нашата Конституция не може да има. В началото не е било така, но с последните правомощия, които са им дадени, спецправосъдието става една огромна структура, която дава още по-голяма власт на главния прокурор и прокуратурата да преценява с кого да се саморазправя и кого да покрива”, каза още той.
“Това са доводите за закриването на спецправосъдието както на управляващата сега коалиция, така и на много неправителствени организации, включително и на Съюза на съдиите, и на нас от “Правосъдие за всеки”, и на Българския институт за правни инициативи. Всичко обаче започна от Венецианската комисия, които даваха такива становища. Тяхната препоръка е с цел специализация в прокуратурите и съдилищата у нас, но не и специализирани органи, каквито впоследствие се създадоха”, завърши адв. Петромир Кънчев.