“Проблемът с пътищата в България е от много години. Той не е от днес. Всички ние сме свидетели на некачествено ремонтиране и поддържане на пътищата от много години. След 2018 година (б.р. катастрофата край Своге) всичко това стана много явно”.
Това заяви в интервю за ФАКТИ инж. д-р Богдан Милчев, председател на Института за пътна безопасност. Вчера Институтът излезе с призив да бъде създаден Консултативен съвет към министър-председателя на Република България Кирил Петков, който съвет да извърши последващ контрол върху договорите между строителните фирми и българското правителство. Според ИПБ тези договори са “спорни”.
"Служебното правителство започна промяна - осветли договорите, показа какво се случва. Министър Комитова имаше силно желание, а заедно с нея и министър Рашков имаше голямото желание да осветлят и покажат всички проблеми и недъзи при строежа и ремонта на пътища.
Изведнъж в редовното правителство тази линия не се продължи. От една страна, редовното правителство дойде с идеята, че ще продължат промяната, от друга страна, сега сме свидетели как всичко трябва да се плати на строителните фирми, които да продължат да строят постарому. От страна на “Продължаваме промяната” има желание това да се промени, но те не могат да го променят, докато Министерството на регионалното развитие и благоустройството няма желание да го промени, а те нямат влияние върху това министерство. В момента всички ние сме заложници на политическа разправия между “Има такъв народ” и останалите коалиционни партньори. Макар и тази разправия още да не е ескалирала, ескалация предстои. За никого не е тайна, че ИТН са Троянски кон в тази коалиция. Рано или късно те ще разтурят тази коалиция, защото са подвластни на други сили. Понеже г-н Трифонов много често казва: “Дайте доказателства”, най-голямото доказателство е поведението на неговия министър (б.р. Гроздан Караджов)”, каза още Богдан Милчев.
“Този министър, вместо да организира нови обществени поръчки, вместо да е приключил с ревизиите и с всичко останало, четири месеца той говори само за ревизии. Преди това девет месеца служебното правителство също правеше ревизии, само че на настоящия министър ревизиите на служебното правителство не му харесаха и реши да прави нови ревизии, които да изперат проблемите, създадени от ГЕРБ в миналото. Това е ясно за всички хора, които сме в този бранш - нарисувано ни е. На всичко отгоре, те спекулират с пътната безопасност, защото казват, че не ремонтираме пътищата и пътната безопасност е застрашена от това. Пътищата бяха ремонтирани толкова мърляво, че България десет години е на последно място по пътна безопасност. Заявявам следното - долу ръцете от пътната безопасност на политиците, които искат да напълнят сметки на разни строители и политически партии, под предлога, че ще оправят пътната безопасност”, категоричен е той.
“Това, което трябва да се направи и което за мен е най-важно, е българският министър-председател, ако той наистина иска да продължи промяната, нека допусне извънсистемния контрол. Министър Караджов отказва да допусне извънсистемния контрол. Това означава независимите експерти законово да имат достъп до информация, до договори, до случващото се, включително и до самите строителни площадки, на които предстоят да се правят ремонти. През 2019 година преобличахме експерти на Института за пътна безопасност като работници, нощно време те влизаха на площадките и констатираха нередности по ремонтите. Когато разбраха какво правим, наеха охранителни фирми, които да пазят строежите. Разбирате ли колко безумна е цялата история? А министър Караджов отказа да работи с Института за пътна безопасност и изобщо с неправителствения сектор”, посочи още Богдан Милчев.
На фона на това, след като ГЕРБ, ДПС и ИТН гласуваха “против”, Народното събрание вчера отхвърли Проекта на решение за предприемане на действия във връзка с констатирана опасност от настъпване на невъзможност за Агенция “Пътна инфраструктура” за осъществяване на дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа. Сред действията се предвиждаше АПИ да изплати от бюджета си за 2022 година 50% от задълженията си към строителните фирми, които имат сключени договори за ремонт и поддръжка на републикански пътища. Премиерът Петков съобщи, че предлагат да бъдат разплатени над 600 милиона лева на пътностроителните фирми, като предложението беше внесено от група народни представители от “Продължаваме промяната”. Както стана ясно, то беше отхвърлено.
Попитан за коментар, Богдан Милчев посочи: “Не беше гласувано, защото ИТН саботират процесите, тъй като поведението им се осветли прекалено много - стана ясно, че ИТН се явяват адвокати на строителните фирми. Нямам нищо против строителните фирми, те не са виновни - те са работили в такава политическа среда, само че не съм съгласен политическата среда да продължава да бъде същата. Нали затова дойдоха новите управляващи - за да променят политическата среда? Не става въпрос дали трябва да им се плати или не. Става въпрос, че след като имаме спор между държавата и строителите по отношение как строят строителите, какво пречи на държавата, докато се реши този спор, да организира други обществени поръчки? В бюджета за тази година има достатъчно пари да се ремонтира. След като договорите са спорни, след като са надвишавани, след като има проблем, защо поставяме обществото в изпитание в продължение на 4 месеца? Според мен - съвсем умишлено, за да ни изнудят да бъдат платени над 1 млрд. лева на строителните фирми.
Ако строителните фирми за година и няколко месеца действително бяха похарчили над 1 млрд. лева за поддръжка на нашите пътища, нашите пътища щяха да са станали като германските. Никой не вярва на това. За да бъде доказано това, което всички вече знаем, настояваме премиерът Петков да създаде Консултативен съвет по темата към себе си, за да даде възможност на неправителствени организации, на граждани, на независими експерти - включително българи, които работят в чужбина, са готови да се включат в този съвет, за да може за няколко седмици наистина да стане ясно какво се случва. Министър Караджов няма да е човекът, който ще осветли порочните практики на ГЕРБ”.
Както от ФАКТИ съобщихме вчера, Министерство на вътрешните работи публикува и обяви за обществено обсъждане своя проект за промени в Закона за движението по пътищата. Попитан за коментар по проекта, преди Институтът за пътна безопасност да излезе с подробно становище, Богдан Милчев отговори следното: “Посоката е вярна. Личи си, че държавните експерти, които са работили по проекта, са следили медиите, защото това са неща, които от Института за пътна безопасност сме казвали - и за намаляване на скоростта на магистралите, за повишаване на глобите, и то не толкова повишаване, колкото регулиране на санкционния режим. Тези промени сами по себе си обаче няма да допринесат да се подобрят проблемите по пътищата. Необходимо е да се извършат още много промени, тези не са достатъчни”.
“В момента искат да ремонтират отново стария компрометиран Закон за движението по пътищата, докато ни е нужен изцяло нов закон - с нова философия и ново разбиране за пътната безопасност. Това означава не толкова да мислят как да санкционират шофьора, а как да създадат механизми, с които институциите, които са отговорни да управляват пътната система, да я управляват по-качествено”, завържи Богдан Милчев.