Шофьор разви 260 км/ч по Околовръстния път на София, а за капак снима "подвига" си и го сподели в социалните мрежи. Мъжът беше задържан, а автомобилът му спрян от движение. Установено беше, че по колата са правени подобрения, които обаче се оказват несертифицирани и незаконни. Ще се върнат ли полигоните, ЕС иска еднакви книжки, как ще карат хората над 65 години… Пред ФАКТИ говори Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.
- Г-н Иванов, 324 км/ч, 260 км/ч… На писта ли обърнахме пътищата в България и какво кара хората съзнателно да нарушават правилата за движение?
- Какво кара хората ли… Безхаберието на държавата по тази тема. Ясно, точно и кратко. Това е. Когато човек има адреналин, той трябва някъде да си го изкара. Подобен въпрос бихте ми задали, че напоследък се хващат все повече водачи след употреба или под въздействието на наркотици. Ние вече и не знаем точната формулировка. И държавата решава, че с увеличаване на санкциите това нещо ще се оправи. А защо не се помисли да се ограничи разпространението на дрога, примерно. Защо на тези хора, на които адреналинът им избива, не им се даде възможност на специално оборудвани за тази цел и обезопасени писти да могат срещу заплащане да изкара този адреналин от себе си. Нещото, което е провокирало тези хора да карат бързо, трябва да се обследва. Но тук проблемът е в това, че не се дава възможност на тези хора, които имат желание да управляват с висока скорост, някъде да показват своите възможности и на техния автомобил. Нямаме добре подготвени и обезопасени писти. Този въпрос е решен в доста европейски държави по този начин, но при нас има само смяна на едни министри, слагат се хора, които нито са в час с тематиката, с която ще се занимават, нито пък питат експертите.
- След всеки по-тежък инцидент говорим за нови санкции и промени в закона. И какво от това…
- Вие сам отговаряте. И какво от това! Свидетели сме на това през последните години. Просто никой не прави диагностика на проблема. То е като при едно заболяване. Вижда се откъде тръгва, а не се лекува постоянно заболяването. Търси се причината на това заболяване, за да бъде ефективно лечението. А ние по темата за пътна безопасност работим от ден за ден. Днес ние живеем в различно време, ако го сравняваме с преди 30 години. Тогава нямаше такива бързи автомобили, нямаше филми „Бързи и яростни“ и тем подобни. Преди 15 години пистата на Божурище беше пусната за такива състезания и за такива хора всяка събота и неделя, за да могат те да отида да карат. Тогава нямаше такива ежедневни случаи, нямаше снимки, нямаше фотоси, нямаше селфита. После стана така, че пистите и летищата се дадоха на разни хора, за да печелят пари. Сега някои ги наричат писти, други полигони… Сега целта е определени хора да печелят. А хората явно имат нужда да „изпуснат парата от тенджерата“ някъде.
- Споменахте полигони. Ще се връщат ли в учебните планове…
- Преди година и половина в редовното правителство дойде един министър, който каза, че ще прави 30 полигона, щеше да прави три моста на река Дунав, два тунела под връх Шипка, щеше да пуска жп линия до Етрополе. Сега имаме министър, който е бивш автомобилен състезател, и каза, че щял да връща полигоните. Ми то и сега има упражнения на полигон. Има ги за „А“, „В“ и „С“ категории. Първите 8 часа кормуване се дават на полигон, но думата в Наредбата е „площадка“. Просто този човек, който е министър в момента, трябваше да знае, че и сега има часове по кормуване. Той е автомобилен състезател, все пак. После се поправи, че на тези полигони – каквито има в Германия, в Австрия, в Италия, ще се надграждат умения. С други думи водачите ще се обучават как да управляват при заледявания, аквапланинг и т.н. Ще кажа, че и сега полигоните се използват, за да се придобият определени категории – и при любителските, и при професионалните. Ние нямаме държавна стратегия и мислене по темата за пътна безопасност. Имаме само санкции и наказания.
- Какво седи в основата на това, че няма ден, в който да не говорим за катастрофи?
- Много неща са в основата, но тук искам да кажа нещо друго за едни български евродепутатчета, които може и да нямат шофьорска книжка… Нека припомня първо нещо. Преди години един депутат, който бе шеф на Комисията по транспорт в парламента, а нямаше книжка, измисли най-голямата тъпотия, въвеждайки абсолютното право на пешеходците на пешеходна пътека. И вече 7 години, откакто това е въведено, ние имаме увеличаващи се пътно-транспортни произшествия по вина на пешеходци на пешеходна пътека. Та тези евродепутатчета сега трябва да знаят, че в момента има три лъча на изменения на директиви на ниво ЕС. Първото е уеднаквяване на критериите за обучение във всички страни от съюза. Това би могло да стане много трудно. Част от това уеднаквяване е да се кара с придружител, както е в немската система. Тази касапница, на която сме свидетели, се дължи на няколко неща. Едното са лошите пътища, лошата маркировка и организация на движение на пътя и най-лошата дисциплина на хората между 18 и 24 години. Но също така тук е важно и отношението на родителите към младите водачи, защото те също стават обучители. Понеже ние в школите учим едно, а после всеки един родител учи на агресивното поведение на пътя, неспазване на правилата и така се заличава нашето обучение в школите.
- В същото време чуваме и как ще има промени в обучението на ниво ЕС?
- Европейската комисия реши, че ще въведе единно обучение, което няма как да се случи. Тук говорим за обучение, което започва на 15, 16 години, с предварително взимане на свидетелство, с каране с придружител и т.н. Друго, което разбуни духовете, е уеднаквяването на шофьорската книжка. И това няма как да се случи. ЕС имаше програма да се намалят жертвите на пътя до 2020-а с 50%. Не стана. Сега се въвежда „визия 0“ до 2050-а. И това няма как да стане. Същата катастрофа ще стане и с електрическите коли. Мода и бум, а сега, когато видим как и къде ще се изхвърлят батериите на тези автомобили, ще почнем да мислим различно. Къде ще се съхраняват тези батерии, как ще се съхраняват.
- Коментират се и кодове, които ще се записват в книжките…
- Обсъждат се ограничения на хората над 65 години да шофират, след като се разпределят по кодове. Вие - като млад човек, трябва да знаете, че тази система с тези кодове я има от много време и кодовете са над 100. Тези кодове ви дават възможността, ако имате кокоша слепота, да имате право да шофирате в определен период от време, ако сте над 80 години и сте в определена група да може да карате в радиус от 30 километра, за да може човекът да си пазарува. У нас има два кода – за автоматик и шофиране с ремарке. Просто никой не се замисля какво предлага, но дайте да увеличаваме наказанията и глобите. Ще въвеждаме психологичен тест!? А този депутат, който го предлага, знае ли, че психотест в ЕС се прави само когато имаме тежко ПТП или карате под въздействие на дрога за втори път! Или над определена възраст ще минаваме на тест през 6 месеца... И тези наши евродепутати, където ги гласуват тези неща безропотно… Затова ние казваме, че е важно да има така нареченото продължаващо обучение. И на всеки 10 години да се минава на опреснителен курс. Сега какво е в Европа. Живееш в Нидерландия, пушиш марихуана, защото там е разрешено, идваш в България, спират те, даваш положителен тест и оставаш без книжка за целия ЕС… Защо е това? Караш под въздействието на или просто в организма ти откриват следи от… Кое от двете е вярното? При алкохола е ясно – под въздействие на. Или друго. Караш в Германия по магистралата, където няма ограничения, правиш клип, пускаш го и в България ти вземат книжката. Защо? От колко време с вас си говорим, че трябва да се промени и учебната документация. От година и половина чакам някакво решение, а в същото време се прокарват лобистки текстове на хора, които никога не са обучавали и един човек. И се крият по кабинетите си като мишки. Ще връщат полигона… Ми то и сега има шофиране на полигон. Въпроси много, а отговори…
Отидете към основна версия
23 Февруари, 2024 13:20 4 685 24
Какви нови правила от ЕС може да има при шофьорските книжки! Йонко Иванов пред ФАКТИ
Ние нямаме държавна стратегия и мислене по темата за пътна безопасност, казва експертът
Снимка: Факти.бг/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4 от 22 гласа.