Отидете към основна версия

1 250 28

Румяна Ченалова: Изборите бяха черно петно в политическата ни история

  • румяна ченалова-
  • избори-
  • фалшификации-
  • купен вот

Съвкупност от неправомерни и престъпни действия на различни правни субекти

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Последните проведени на 27.10.2024год. извънредни парламентарни избори не само показаха лавинообразно увеличаващите се системни нарушения в изборния процес и непълнотите в Изборния кодекс, но и бяха ужасяваща демонстрация на вече безцеремонни посегателства върху основно конституционно право – да избираш и да бъдеш избиран.

Това пише Румяна Ченалова за КритичноБГ.

Касирането на тези избори би подействало като щит и предупреждение срещу всички следващи опити за манипулиране вота на избирателите. В сряда изтича 15 дневния срок, в който органите по чл. 150 от Конституцията могат да сезират Конституционния съд и които учудващо мълчат.

Касирането на тези избори би подействало като щит и предупреждение срещу всички следващи опити за манипулиране вота на избирателите. В сряда изтича 15 дневния срок, в който органите по чл. 150 от Конституцията могат да сезират Конституционния съд и които учудващо мълчат.

Ето защо НГС „Съединение“ депозира до всеки от тях становище на базата на изготвен от мен анализ на нарушенията и въздействието им върху законността на изборите. Анализът частично бе ползван както от политически партии, така и от народни представители при изготвяне на исканията им до органите по чл. 150 от Конституцията и КС, като в становището анализа е в цялостния си вид.

Нарушенията могат да се квалифицират в следните групи :

1. Нарушения при формиране на избирателните секции и съставяне на избирателните списъци

2. Нарушения при формиране на съставите на СИК и замяната на членовете им

2.1. Нарушения при формиране съставите на СИК по чл. 91 и чл.92 ал.5 и 6 от ИК

2.2. Нарушения при извършване на замяна на членове на СИК по чл. 51 ал.2, чл. 72 ал.1 т.4 и 5 и чл. 91 ал.5 ИК

2.3. Нарушения, произтичащи от характера на решенията на РИК и ЦИК, постановени по реда на чл.53 ал.4 изр.2-ро и чл.70 ал.4 ИК.

2.4. Нарушения, свързани с прилагане указания на ЦИК

3. Нарушения, допуснати при гласуването

3.1. Нарушения при вписване в допълнителната страница към избирателния списък.

4. Нарушения при отчитане на изборните резултати от машинното гласуване и гласуването с хартиени бюлетини

​4.1. Нарушения свързани с видеонаблюдението

​4.2. Нарушения при отчитане на вота от гласуване с хартиени бюлетини и чрез машинно гласуване, вкл. отбелязани преференции

5. Нарушения при попълване на протоколите от СИК

​5.1. относно неудовлетворените контроли

​5.2. относно извършени в секционните протоколи поправки

5.3. Манипулиране на вота чрез прехвърляне на вот за една партия към друга партия

Фрапиращи са нарушенията при съставяне на избирателните списъци и образуване на избирателните секции. Избирателните списъци се съставят от общинскитеадминистрации по населените места, в които се водирегистър на населението, и се подписват от кмета наобщината.Избирателните списъци се съставят поотделно завсяка избирателна секция.

Фрапиращи са нарушенията при съставяне на избирателните списъци и образуване на избирателните секции. Избирателните списъци се съставят от общинскитеадминистрации по населените места, в които се водирегистър на населението, и се подписват от кмета наобщината.Избирателните списъци се съставят поотделно завсяка избирателна секция.

Избирателните списъци не се актуализират, а списъците за гласуване в други държави се съставят според постъпилите от български граждани писмени заявления. Каква е пречката дипломатическите ни и консулски представителства да получат информация за адресно регистрираните в други държави български граждани? Това би помогнало за създаването на МИР „ Чужбина“, за какъвто кандидат депутатите спират да говорят станат ли депутати.

Избирателните секции се образуват от кметовете на общини, като според чл.9 ал.2 от ИК в населените места сеобразуват толкова секции, колкото пъти числото 1000 сесъдържа в броя на избирателите .

По данни на НСИ към 31.12.2023год. населението на община Кърджали е 64 690 души, от които под 18г. са 10 066 или лицата с избирателни права са 54 624 лица. По правилата на чл. 9 ал.2 ИК броят на секциите следва да е 55.Явлението е масово и може да обясни констатациите , публикувани в социалните мрежи за над 800 секции фантоми.

В област Кърджали например са образувани общо 498 секции. По данни на НСИ, към 31.12.2023год. населението на област Кърджали е 146 562 души, от които избиратели 126 990, т.е. общия брой на секциите допустими за образуване на територията на цялата област е 127. Само за една от общините в област Кърджали обаче са образувани 157 избирателни секции – община Кърджали. По данни на НСИ към 31.12.2023год. населението на община Кърджали е 64 690 души, от които под 18г. са 10 066 или лицата с избирателни права са 54 624 лица. По правилата на чл. 9 ал.2 ИК броят на секциите следва да е 55.Явлението е масово и може да обясни констатациите , публикувани в социалните мрежи за над 800 секции фантоми.

Населението на община Момчилград е 15 038 души, като са образувани общо 51 секции, съответно назначени съставите на 51 СИК. Не е спазвано и правилото на чл.92 ал.4 , като броят на назначените членове на СИК надвишава допустимия. Така в с. Чайка и с. Неофит Бозвелиево, както и в други села в района с население под 500 души съставите на комисиите са 9 членни. Този незаконосъобразен начин на образуване на секциите и назначаване на комисиите води до недопустимо политическо влияние на парламентарно представените партии, а от друга страна поставя в неравностойно положение малките партии, които нямат финансова възможност да осигурят контрол чрез застъпници.

Скандални са нарушенията при формиране на СИК и замяната на членовете им. По волята на политическите субекти и без да са налице изискванията на чл.91 ал.5 вр. с чл. 51 ал.2 и чл. 72 ИК хиляди членове на СИК са били сменени, вкл. в изборния ден. РИК са разделяли квотата на ДПС наполовина за да удовлетворят и двамата председатели на ДПС , които поотделно са представяли списъци на членовете на СИК за една и съща партия. При обжалване на решенията на РИК, Централната избирателна комисия се е произнасяла с противоречиви и взаимноизключващи семотиви – веднъж, че няма значение кой от двамата председатели ще поиска замяната на вече утвърдените членовете на СИК тъй като интересите на партията били охранени, друг път – в обратния смисъл.

Парадоксалното обаче е, че независимо от мотивите при гласуване на решението в ЦИК не е формиран кворум и са постановявани решения за отхвърляне – т.е. може да сте прави, но ние решаваме. Квотния принцип при формиране на ЦИК изигра много лоша шега на българските избиратели.Вместо да получат справедливост получават отказ от правосъдие, както се изразява ВАС в едно свое решение от 2014г.

Твърди се, че видеозаписите нямали качеството на доказателство. Осъществяването на видеозапис е уредено в ИК като гаранция за прозрачно и честно отчитане на изборните резултати и данните в записите свидетелстват за масовите кражби, анулиране, прехвърляне на гласове от членове на СИК – обстоятелство поставящо въпроса дали и каква част от вота на избирателите е подменен и това не опорочава ли изцяло проведените избори.

Масово съставяните от СИК протоколи са некоректни – в контролните редове има несъответствия, извършените поправки на цифри и думи не са заверени съгласно Методическите указания на ЦИК. Липсата на изискуемите реквизити при поправките следва да води до неотчитане на поправените данни, респективно на обобщения резултат.

Прави впечатление, че при гласуването в чужбина, гласувалите са в пъти повече от вписаните в избирателните списъци. Възможността за дописване в избирателните списъци е уредена в ИК, като лицата, които са включени в списъците за гласуване извън страната, но са се явили да гласуват по постоянния си адрес, гласуват след представяне на документ за самоличност и декларация по образец от изборните книжа, че не е гласувал и няма да гласува на друго място. Очевидно е, че при провеждане на изборите на 27.10.2024 год. в чужбина, явилите да гласуват български граждани са в пъти повече от вписаните в избирателните списъци. Не е упражнен никакъв контрол по отношение на така проведеното гласуване – налице ли са изискуемите декларации , има ли двойно гласуване .

Така в секция № 321180608 с адрес: Турция, Истанбул, общ. Есенюрт 2 (Кърач) в списъка за гласуване са посочени 75 лица, като в изборния ден гласувалите са 322, от които 277 са включени в допълнителния списък. Видно от съставения от СИК протокол, всички избиратели са гласували машинно.Публично известен е факта, че сънародниците ни в Турция масово не владеят български език и това най – малкото поставя под съмнение кой точно и как е гласувал. ИК изключва за секциите в чужбина да се изготвя видеозапис, което правило има дискриминационен характер спрямо сънародниците ни в чужбина , тъй като не предвижда гаранции за контрол върху честното отчитане на изборния резултат.

При отчитане на вота членовете на СИК повсеместно са нарушавали правилата, разписани в Методическите указания на ЦИК – бюлетините не са отваряни една по една, не са показвани на присъстващите , вкл. пред камерата на записващото устройство, не е съобщаван вота на избирателя. Членовете на ЦИК са действали хаотично, няма протоколи за разпределение на функциите, действителни бюлетини умишлено са превръщани в недействителни .Налице са огромни разлики между броя на отчетените бюлетини от машинното гласуване и данните на изборните машини. Democratic Center Artificial Intelligence е публикувал на 02.11.2024 год. анализ извършен въз основа на данните от флаш паметите на машините и протоколите от СИК, при който са установили 781 случая на надписани гласове или неработещи флаш памети от машинното гласуване. В секция 013700020 например по време на записа се обявяват 20 бюлетини от машинно гласуване за ДПС-Ново Начало, след което се обявяват и колко са без и колко с преференции. 20 гласа са отчетени и от флашката на машината. В протокола обаче данните са изненадващо други. ДПС Ново-Начало вече има 37 гласа от машините. Същевременно други партии, като например ПП Величие, имат 0 гласа вместо 3, които са получили от машината. В Секция 013300014 по време на записа не се обявяват брой бюлетини от машинно гласуване за ГЕРБ-СДС. От флашката на машината са отчетени 42 броя гласове. В протокола обаче данните са други. ГЕРБ-СДС вече има 53 гласа от машините. Същевременно други партии, като например ПП-МЕЧ имат с един глас по-малко от отчетените от машините.

Всички тези нарушения както и масовото им извършване представляват грубо посегателство върху равното и пряко избирателно право, чийто смисъл, представен най-общо, се изразява в изискване за равнопоставеност пред закона, разбиране, последователно поддържано в практиката на КС (Решение № 6 от 2010 г.; Решение № 4 от 2014 г.; Решение № 10 от 2016 г.; Решение № 9 от 2021 г.; Решение № 10 от 2022 г. и др.). Конституционният императив обхваща забрана за дискриминация, както и недопускане на привилегии на основание изчерпателно изброените в чл. 6, ал. 2 от Конституцията признаци (Решение № 14 от 1992 г.).

Изборите от 27.10.2024год. са черно петно в политическата ни история. Те са съвкупност от неправомерни и престъпни действия на различни правни субекти, в т.ч. длъжностни лица , както и сигнал за тоталното овладяване на държавата от мафията. Независимо от това ще успее ли 51 НС да излъчи правителство или ще има нови избори, органите по чл. 150 са длъжни да сезират Конституционния съд защото нарушенията са толкова тежки и повсеместни , че опорочават изборния резултат изцяло и разрушават и малкото останало доверие в държавните институции.

В противен случай българите няма да гласуват- докато няма възмездие , наказани, уволнени, независимо от длъжност и ранг. Конституираният парламент е нелегитимен, а институционалната криза доведе до разпад на държавността. Нужен е рестарт чрез нови хора в цялата система, гарантираща изборните ни права. Нужен е нов Изборен кодекс и сурови наказания за неспазването му. Държавността е простреляна смъртоносно и само от Конституционния съд зависи съдбата и. Да се надяваме на мъдрост и морал.

В противен случай българите няма да гласуват- докато няма възмездие , наказани, уволнени, независимо от длъжност и ранг. Конституираният парламент е нелегитимен, а институционалната криза доведе до разпад на държавността. Нужен е рестарт чрез нови хора в цялата система, гарантираща изборните ни права. Нужен е нов Изборен кодекс и сурови наказания за неспазването му. Държавността е простреляна смъртоносно и само от Конституционния съд зависи съдбата и. Да се надяваме на мъдрост и морал.

Забележка: Анализът е предоставен от Румяна Ченалова на КритичноБГ и тя носи своята отговорност за достоверността на фактите и изводите в анализа!

Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 20 гласа.

Свързани новини