Единственото възможно решение в енергетиката е да спазваме препоръките на Европейската комисия и Световната банка, заяви икономистът Красен Станчев пред Факти.бг. Не защото тези препоръки са кой знае колко умни, а защото са единствените възможни в сегашната ситуация.
Продължаваме дискусията за състоянието на българската енергетика и причините за това състояние.
Има ли основание да бъдат отнети лицензите на енергийните дружества?
Не, няма такова основание. Статутът на тези дружества е определен от договора за приватизация, а договорът за приватизация е определен от закона. Тези дружества нямат нещо, което да са си измислили сами по себе си. Те имат постоянни проверки от февруари 2012 г. досега. Тези проверки нищо не откриват. Задълженията им по закон са, че те трябва да вземат електроенергията от един и да я доставят на друг. Те са нещо като пощальони, като разбира се, системата е по-сложна.
Дружествата дължат пари на НЕК, съответно и НЕК им дължи пари, те си прихващат част от сумата. Това нормална практика ли е, съгласно закона?
Да, това е нормална практика. По този начин, по който е извършено прихващането, то е законно. Ако някои политици твърдят, че това не е законно, това означава, че те поставят над всички играчи на пазара държавната фирма, която е доведена до фалит от държавното управление.
Говорим за НЕК...
Точно така. НЕК не изпълнява закона и не публикува годишния си отчет. Ние не знаем какъв е отчетът на НЕК за 2012 г. Поне до четвъртък (10 април 2014 г.-бел.ред.) го нямаше никъде. Всички останали могат да спазват закона и да си публикуват отчетите, те не могат... И тъй като те не са го публикували, никой не знае какво става в енергетиката...
Ако енергийните дружества платят тези станали митични 350 млн. лева, ще се реши ли проблемът на НЕК и българската енергетика?
Ако се върнем към тези 350 или 340 милиона лева, които притесняват в момента системата, трябва да се каже следното:
Първо. Ако не бяха намалени цените изкуствено през средата на миналата година, нямаше да има проблем с тези пари, най-вероятно. Или проблемът би бил много по-малък.
Второто важно нещо. С тези 350 милиона, както и с въвеждането на допълнителни такси, които са си данък, за електроенергията добивана от възобновяеми източници (т.нар. ВЕИ), не се решава проблема в енергетиката.
Трето. 340-350 милиона са някъде около 10% от това което е проблем на разплащателната система в енергетиката. Така че, дори и да ги вземете от някъде, те няма да решат проблема.
Четвърто и не по-малко важно нещо. Дори и да се отнемат лицензи, тези 350 милиона лева няма откъде да се появят. Това че се сменя собствеността, не означава, че се раждат пари.
Не мога да не Ви задам въпроса, професионално ли се управлява българската енергетика?
Не мисля че има смисъл от така зададен въпрос, след като отговорът е очевиден. Разбира се, че не се управлява професионално. И проблемът е в политиците, не в хората, които управляват ДКЕВР. Доказателство за това са и седемте смени на ръководството на регулатора за последната година. Това означава, че проблемът е системен. Хората разбират, че така не може и просто напускат. Или не искат да правят нещо, което се иска от тях.
Май няма смисъл да Ви питам независима ли е ДКЕВР...
При толкова много смени, каква може да бъде независимостта? При вземане на страна, каква може да бъде независимостта? Да не говорим, когато политически и държавни органи взимат страна. Едва ли не първата дейност на новия главен прокурор, след неговото избиране, беше да отиде да проверява енергоразпределителните дружества. Какво разбира прокуратурата от тези неща? Защо трябва да ги проверява ДАНС, защо данъчните им висят 18 месеца непрекъснато? Това е милиционерско управление на търговски дружества или на търговски отношения.
Какво се крие зад всички тези действия на управляващите? Да не би да се цели одържавяване на ЕРП-тата? Или смяна на собствениците?
Дори и да се одържавят, какво ще се случи? Ще се появят ли пари в системата? Не е ясно какво ще стане. Аз подозирам, че няма някаква особена тактика. Има правене на социална политика чрез тарифите за електроенергия. Има умишлено водене на НЕК към фалит от 2006 г. насам. Има кръстосано субсидиране на предизборни нужди. Това е видно по отчетите за разпределянето на товарите в енергийната система. Тази зима, която е относително топла, единствените, които работят сякаш е минус 20 градуса са когенерациите на топлофикациите. Всички останали производители работеха според климата – с малко натоварване. А знаем, че при когенерациите е най-скъпа тарифата – около 30 стотинки на квтч. Това е два пъти по-скъпо от тарифите на ВЕИ-тата.
Но за това се говори малко...
То не е сложно. Трябва да се отворят отчетите на Енергийния системен оператор и да се видят какви са товарите.
Какво мислите за методиката на определяне на цените? Кой носи отговорност за това?
Това не са цени. Цени има тогава, когато с Вас се договорим колко ще струва това, което ще ми продадете. Дали изобщо ще го купя и на каква цена.
Когато обаче някой седи в някакъв кабинет и казва това струва еди-колко си, това не е цена. Това е оценка. Каквато и методика да направите, когато има административно определяне на разходи, тя не може да бъде цена в този смисъл.
Т.е., единствено свободният пазар ще реши проблема?
В крайна сметка, да. Но свободният пазар нарочно не се въвежда от 2000-та година насам. Либерализацията, припомням, се появи за първи път в Енергийната стратегия от 2000 г., в очакване на членството ни в Европейския съюз.
Защо не се въвежда обаче?
Не се въвежда за да може НЕК да има привилегировано положение в системата. И да сключва дългосрочни договори. Тук именно има много изгодни договори за тези, които управляват страната. Това се наблюдава от февруари 2002 година, когато беше възроден проектът „Белене” до ден днешен.
Искате да кажете, че няма визия и стратегия за енергетиката в страната?
Напротив – има. Само че тя не е за развитие на енергетиката, а за поддържане на енергийната система в положение да е дойна крава за тези, които управляват страната. Това е стратегията.
Няма ли в един момент всичко да се срути и всички ние да платим цената?
Ще се срути. То не е за първи път. Страната се е срутвала няколко пъти. България фалира на три пъти по времето на комунизма и веднъж през 1997 г., следствие на управлението от 1995-1997 г. Сега същото ще се повтори с енергетиката.
Въпреки наличието на валутен борд?
Валутният борд не действа в енергетиката. Той има доста косвено отношение към нещата, които се случват там. Валутният съвет в енергетиката прави прозрачна системата – кой пие, кой плаща и как бюджетът прехвърля пари или влияние.
Не сте оптимист за ситуацията?
Най-вероятно, според мен – до изборите ще се поддържа състояние на неопределеност. След това ще се вдигнат цените.
Какво би било едно дългосрочно решение на проблемите в българската енергетика?
Такова решение има. Европейската комисия и Световната банка го предложиха миналата година и през миналата седмица беше потвърдено от еврокомисаря по енергетиката.
С тази разлика че от миналата година досега, мина много време. И вместо 300-400 милиона, което би струвало това решение миналата година, днешната му вероятна цена ще е около 2 милиарда лева. Защото са сключени нови дългосрочни договори, вървят преговори за 7-ми блок на АЕЦ „Козлодуй”, което няма никакъв смисъл и се въвеждат допълнителни привилегировани играчи в енергийната система като „Южен поток” и Газпром, които да изсмукват ресурса на БЕХ.
С една дума, да спазваме препоръките на ЕК и Световната банка?
Да. Не защото тези препоръки са кой знае колко умни, а защото са единствените възможни.