За обществените поръчки в България се говори и пише много от години насам. За съжаление на цялото общество - не с добро. Не с даване на пример в положителен аспект. В края на изминалата седмица във Враца, имайки други задачи в Северозапада, реших и присъствах за първи път в живота си на една от процедурите, която съпътства всяка една обществена поръчка. А именно: отварянето на офертите. Е, очакванията ми за странности около обществените поръчки в България се потвърдиха.
За какво иде реч?
В община Враца искат да модернизират градския си транспорт, като част от процеса е и закупуването на нови, девет броя тролейбуси. Обикаляйки града и виждайки състоянието на текущите тролейбуси в град Враца, констатирах за себе си, че жителите на града определено се нуждаят от нови такива. За целта, на 13.12.2019 г. е открита обществена поръчка от управителя на ''Тролейбусен транспорт - ВРАЦА'' ЕООД, който е фактическият възложител. В обществената поръчка за деветте тролейбуса участват две фирми - ''Екселор Холдинг Груп'' ЕООД и ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД. В петък, 06.03.2020 г., Комисия, определена и назначена от възложителя, трябваше да отвори ценовите оферти на двете компании и респективно от това да бъде определен победител. Случи се обаче друго. Една от компаниите, ''Екселор Холдинг Груп'' ЕООД, бе отстранена от процедурата поради това, че според Комисията не отговаря на зададените технически параметри по конкретната обществена поръчка. Това означаваше не отваряне на нейната ценова оферта, поради което, казано на футболен език, се получи служебна победа за конкурентната фирма, в случая ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД. Дотук - нищо укорително. Така е преценила уважаемата Комисия, така е направила.
Къде е проблемът?
Проблемът идва от това, че преди началото на заседанието, от ''Екселор Холдинг Груп'' ЕООД са входирали писмо до Комисията, с приложен документ към него, което по-късно предоставиха и на медията ни. Въпросният документ доказва неизпълнение на обществена поръчка от ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД на 100% oт размера ѝ, факт, който умишлено е бил затаен от управителя на дружеството в най-важния документ, с който се доказва съответствието с поставените критерии за участие. Това означава, че съгласно предварително приетите от възложителя основания за отстраняване, на основание Закона за обществените поръчки, ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД е следвало да бъде отстранен. В Закона за обществените поръчки ясно е казано, че субект, за който е доказано, че е виновен за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до разваляне или предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора, може да бъде отстранен от участие в обществена поръчка. Да, законът не задължава възложителя да го отстрани, с оглед думата ''може'', но правилата, приети от именно от възложителя указват, че ''незадължителното'' по закон основание следва да се чете като ''задължително'' за участниците по въпросната обществена поръчка.
Писмото и документът:
На заседанието Комисията изгледаше видимо изненадана от новонастъпилото обстоятелство около единия от участниците. Неизпълненият на 100% договор с Министерство на отбраната не е деклариран, с което Комисията е поставена или в заблуда, или някак си не го е видяла при извършената задължителна проверка. Да, тя не е разследващ орган, но все ми се струва, че по определения ред трябва да проверява фирмите, които се конкурират в обществени поръчки на възложителя, от който тя е упълномощена да движи процеса.
А ако пък не съм прав в критиката си към уважаемата Комисия, то редно е законодателният орган, разбирайте Народното събрание, да помисли как процедурата по провеждането на обществените поръчки в България да стане максимално прозрачна и максимално не допускаща нередности.
Комисията отвори единствено ценовото предложение на ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД. Ако ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД бъде определен за изпълнител, на фирма с доказано 100% неизпълнение на договор за обществена поръчка ще бъде възложен договор, отново за обществена поръчка, за над 9 000 000 лева без ДДС.
Обнадеждаващото в цялата ситуация е, че председателят на Комисията г-жа Полина Христова се ангажира да разгледа, заедно с членовете на Комисията, новопостъпилото обстоятелство, а именно неизпълненият на 100% договор на ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД с Министерство на отбраната, като в неназован срок ще се произнесе по нововъзникналия за нея казус.
Остава въпросът: Как ще се произнесе?
Друг интересен факт е, че в момента тече друга обществена поръчка, отново във Враца, чийто предмет е: ''Доставка на оборудване за създаване на трансгранична точка за подобряване на капацитета на администрацията за преодоляване на кризисни ситуации и бедствия във Враца“ за над 4 милиона и половина лева. Зададените в тази поръчка критерии за подбор поразително много и леко притеснително приличат на критериите по посочената по-горе поръчка за тролейбуси. Интересното е, че всъщност ''новата'' поръчка не е никак нова, тъй е била пускана два пъти в миналото, но впоследствие многократно е спирана и прекратявана поради обжалвания, а след това е повторно публикувана, като винаги ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД е била сред участниците. Нещо повече, въпреки многократните спирания и прекратявания, скандалните критерии за подбор, и другите изисквания остават все така непроменени. Вероятно с мотив конкретен участник в процедурата да бъде определен за изпълнител.
От ФАКТИ сме в готовност да проследим развитието и крайното решение, а също така се надяваме, че законодателният орган ще обърне внимание и ще помисли за законодателни промени в посока на максимална прозрачност и строг контрол, който да възпира възможността за всякакъв вид порочни практики при обществените поръчки.
Предстои да видим дали възложителят ще проведе поръчката при спазване на закона и принципите за конкурентност, или ще стане пореден пример за недопустим и незаконосъобразен разход с публични средства.
П.П. Г-н Борисов знае ли какво правят неговите партийци? Ако не, то сега вече знае!