Отидете към основна версия

2 559 1

Грожан: Не знам как не загубих съзнание при такъв сблъсък, но това ми спаси живота

  • haas-
  • формула 1-
  • ромен грожан-
  • катастрофа

Французинът като по чудо оцеля след като се вряза в мантинелите с близо 220 км/ч на старта на първото състезание на „Сахир“

Снимка: БГНЕС

Бившият пилот на Haas във Формула 1 Ромен Грожан смята, че могат да се научат важни уроци от неговата зловеща катастрофа на старта на Гран При на Бахрейн миналия месец.

Французинът като по чудо оцеля след като се вряза в мантинелите с близо 220 км/ч на старта на първото състезание на „Сахир“. Този удар буквално разкъса колата на две, което предизвика разлив на гориво, което се възпламени по доста впечатляващ начин. Състезанието бе прекъснато моментално за близо 80 минути, а Грожан излезе от своя унищожен болид в рамките 28 секунди след инцидента.

След инцидент френският състезател пропусна последните два уикенда за сезона, тъй като получи изгаряния в областта на ръцете. Самият той все още не може да си обясни как не е загубил съзнание след толкова сериозен сблъсък.

„В сблъсък със сила от близо 60G трябва да загубиш съзнание. Трябва да загубиш съзнание дори да е за само няколко секунди. Не трябва да си толкова концентриран и осъзнаващ ситуацията както бях аз. Разбира се, фактът, че не загубих съзнание ми спаси живота. Въпреки това искам да разберем чрез изследвания как можем още да подобрим безопасността в областта на главата, за да сме сигурни, че пилотите ще остават в съзнание и ще са способни сами да излизат от своите автомобили при подобни инциденти“, заяви Грожан във видео публикувано в социалните мрежи.

От Международната автомобилна федерация (ФИА) обявиха веднага след края на Гран При на Бахрейн, че ще проведат подробно разследване на инцидента. Те ще търсят причината за разлива на гориво, който доведе до първата подобно експлозия във Формула 1 от катастрофата на Герхард Бергер в Гран При на Сан Марино през далечната 1989 година.

„Има много неща, които могат да се научат от всеки инцидент. В моя случай бяхме късметлии, че съм жив и помня всичко. Не съм сигурен, че това да помня всичко е добре, но това е фактът“, продължи Грожан, който все още е с бинтована лява ръка близо месец след инцидента.

Една от причините за неговите сравнително леки контузии са въведените през последните години подобрения по сигурността във Формула 1. Последното от тях бе новите гащеризони, които биват използвани от пилотите. Те трябва да издържат на огън с 10 секунди повече от използваните до края на 2019 година. Другото ключово нововъведение е „ореолът“, който предпазва главите на пилотите и реално той проби металната мантинела, предпазвайки главата на Грожан.

„Без „ореолът“, за чието въвеждане не е тайна аз бях твърдо против, нямаше да съм тук днес. Мисля, че това е най-голямото нововъведение от гледна точка на сигурността през последните години. Новите гащеризони, които издържат с 10 секунди повече при огън. Правилата казват 20 секунди, аз седях 28 и се разминах само с леки изгаряния. Здравината на шаситата се подобрява всяка година, и монококът остана цял, което ме предпази. Ако шасито се беше счупило нямаше да мога да изляза, защото щях да бъда заклещен, може би със счупени крака и нямаше да мога да съм тук. Сигурността е на високо ниво, но не трябва да спираме да я подобряваме“, завърши Грожан.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 5 гласа.

Свързани новини