Отидете към основна версия

24 571 10

Най-запомнящата се катастрофа на Илия Царски

  • илия царски-
  • рали-
  • шампионат-
  • състезания

Илия Царски за състезанията, несполуките и още нещо (част 2)

Снимки: Facebook

Представяме ви втората част от интервюто с автомобилния състезател Илия Царски, което той даде специално за Факти.бг


Защо заложихте на автомобила Mitsubishi Lancer Evo9?

Тази марка и по-специално моделите Evolution се доказаха, като много добри автомобили. Моят тим „Автоцар”, който е един от най-добрите в България,  промени изцяло автомобила и от него са останали изключително малко основни елементи. Имам предвид, че колата е направена на основата на Evo9, но всичко вътре е променено.Самата серия автомобили Mitsubishi Evolution е направена за автомобилни състезания и на мен лично ми харесват, защото са много издържливи и най-вече са подходящи за това, което правим.

Имате дългогодишен опит като състезател, което означава, че сте имали и не малко произшествия на трасето, кое от тях бихте определили като най-запомнящо?

Състезател без катастрофи е като ученик без двойка. Едно от най-запомнящите се произшествия е през 2010-та година на 29-ти март, във Велико Търново, когато един мой колега ме блъсна отзад, колата се завъртя, защото беше мокро и със 180 км. се врязах в един стълб.  Първо – шокът беше много голям, второ – колата тотално се смачка и трето – продължаваме да се съдим със застрахователи, които успяват по всевъзможен начин да подкупват съдиите и да не плащат. Ако трябва да съм честен, в момента подготвям документите за Върховен съд и евентуално ще жалвам и в Стразбург, защото, типично за България, всеки търси някакви начин да не плати.

Променил ли се е по някакъв начин, към добро или лошо, през последните години планинският рали шампионат?

Промяната за добро, се състои в това, че стартират много сериозни автомобили със страхотни пилоти. Не е добре, че лошите трасета не стават по-дори, а напротив – пропадат още повече, което е и предпоставка за много инциденти. Надявам се, тази година Българската федерация да направи оценка на тези маршрути и догодина да останат само най-добрите от тях. Говоря за трасетата, които отговарят на изискванията и които са добре обезопасени, защото безопасността на пилота, при евентуално излитане е най-важна. Някои от изискванията са да бъде чист асфалта, не трябва да има дупки по пътя и да има мантинела, която при излизане от трасето, да предпази пилота от пропадане в някоя пропаст. Едни от необезопасените трасета в България са тези в Габрово и Пещера. Но да не гледаме само негативно, защото има и много добри маршрути, като тези в Благоевград, Сливен, Кюстендил, Панагюрище и Бузлуджа. Има трасета, които са класически, с много добра настилка, като някои от тях, могат съвсем спокойно да претендират, да станат част от Европейския шампионат. Моят клуб възнамерява да предложи догодина да се направят някои от състезанията на една и съща писта два пъти, защото е важна безопасността и публиката най-вече.

Има ли много чуждестранни състезатели, които идват да се състезават в България?

Да, има чуждестранен интерес. Преди две години, тук се състезаваше един италиански пилот, който взе участие в българския пистов шампионат. В планинските състезания се включват гърци, сърби и македонци, като на трасето в Благоевград има особено сериозен интерес от гръцка страна.

А Вие състезавате ли се в чужбина?

Не, участвам само в българския шампионат. Тази година имахме идея да се включим в две състезания, в кръг от Европейския шампионат, но това зависи от нашите рекламодатели, в смисъл такъв, къде би могло да представлява най-голям интерес за тях. На този етап сме само в България, защото тук имаме 16 състезания, които са предостатъчни… просто нямам физическа и финансова възможност за повече, защото както казах този спорт е един от най-скъпите.

Имате ли идол от световноизвестните състезатели на когото симпатизирате?

Имах във Formula 1 - Сена, на когото се възхищавах много, но вече не е сред живите. От рали състезателите -  Макинен, Карлос Сайнтс и всички други светила от този спорт.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини