От много време насам автомобилите имат основно два типа скоростни кутии - механични и автоматични. В повечето случаи за превключване на предавките, независимо дали колата е с автоматична трансмисия, или с механична, се използва стандартен лост, разположен в хоризонталната част на централната конзола. При механичните скоростни кутии се използва Н-образна схема, а при автоматиците - т.нар. "коридор", който в повечето случаи има следния порядък: паркинг, задна, неутрална, директна и една или две по-ниски предавки.
При съвременните автомобили обаче електрониката навлиза все повече и повече и конструкторите спокойно могат да експериментират с различни начини за превключване на автоматичните трансмисии. И докато при механичните скоростни кутии нещата не се променят, при автоматиците се появяват някои доста странни способи за превключване на предавките. Сега ще ви покажем някои от тях.
БутониСхемата съвсем не е революционна и иновативна, но се използва и днес при някои модели. Бутони за превключване на автоматични скорости има още през 50-те години на миналия век, когато по тази идея се увличат марки като Chrysler, например. Инженерите на Edsel пък дори пробват да разположат бутоните на волана. В средата на ХХ век модата на бутоните е кратка, но сега копчетата се завръщат с модели на Aston Martin, Lincoln, Acura, Alfa Romeo, Ferrari, GMC и дори Honda.
"Скоростна топка"Подобно изобретение, което заменя класическия скоростен лост, се появява с дебюта на второто поколение Toyota Prius. На практика това е модернизиран вариант на стандартната схема, при който от скоростния лост е останала само горната му част - т.нар. топка, а коридорът е покрит. Благодарение на електрониката рамото на лоста става излишно и е достатъчно въпросната топка да се премести със сантиметър напред или назад, за да се извърши превключването от един режим на друг.
Неподвижен в основата си лостТози своеобразен джойстик е наличен във всички нови BMW-та с автоматични трансмисии с изключение на М-моделите. Впоследствие и General Motors започна да използва подобен превключвател при моделите си Buick LaCrosse и Chevrolet Bolt. Схемата представлява съчетание от познатите ни рефлексни движения и футуристичен дизайн, но човек трудно разбира на какъв режим е в момента. За да стане ясно, е необходимо да види индикациите на арматурното табло.
Въртящ се бутонВъртящата се шайба навлиза в автомобилния свят с появата на Jaguar XF. След време подобна схема на превключване на автоматичните скорости се появява и при Ford и Chrysler. Способът определено е иновативен, но е доста различен от стандартния и много клиенти не са доволни от него, защото често се получават обърквания при избирането на определен режим.
Лост от кормилната колонкаСпособът е познат от много години, но в момента е най-разпространен при автомобилите на Mercedes-Benz. Сегашната система обаче е доста по-различна от тази на старите американски всъдеходи. Лостът на новите Mercedes-и не е по-голям от този на лостчетата за включване на чистачките или на пътепоказателите и освен това винаги се връща в първоначалното си положение, тоест не се мести в основата си. В Mercedes-Benz не се придържат към стандартната P-R-N-D схема. Директната предавка е чрез натиск надолу, а паркинг се включва от бутон. Като цяло схемата е подобна на тази при BMW, но разположението е друго.
Селектор i3Селектор i3 се нарича системата за превключване на предавките при новото електрическо BMW i3. Този странен елемент е разположен на кормилната колонка под ъгъл, като може да се върти напред и назад подобно на въртящ се бутон. Подобна схема за превключване на предавките няма в нито един друг автомобил. Явно баварските специалисти са искали чрез този способ да подчертаят футуристичното излъчване на модела. И определено са успели, но първоначалното объркване е голямо.
Поставете оценка:
☆
☆
☆
☆
☆
5
Оценка 5 от 4 гласа.