Според изследване на екологичната организация ICCT, която стартира скандала за отработените газове през 2015 г., само 10 процента от дизеловите автомобили със стандарт за емисии на изгорели газове Euro 6 са толкова чисти на улицата, колкото и на хартия или в лабораторни тестове. Проучването е базирано на данни от различни служби и организации в Европа относно 541 дизелови коли (145 различни модела) с норми Euro 5 и Euro 6.
Средно Euro 6-дизелите произвеждат 4.5 пъти повече азотен окис (NOx), отколкото позволява стандартът, а 90% от тях надминават лабораторната граница, когато работят в реални условия.
Това все пак не е законно, след като стандартът за емисии на изгорели газове става меродавен за допускането в движение на новите превозни средства от септември. Освен това стойностите на отделяне на азотни оксиди все още могат да бъдат малко над пределно допустимите стойности.
Драстичните им прекрачвания обаче са причината, поради която въздухът в градовете е по-замърсен, отколкото ЕС позволява. Поради това съдилищата биха могли да принудят политиците да наложат забрани за движение.
"Резултатите потвърждават предишните констатации, но сега се базират на много голям брой тестове на превозни средства и по този начин позволяват да се направят изводи за средното поведение при отделяне на вредни емисии на отделните производители", казва изпълнителният директор на ICCT в Европа Петер Мок.
В бъдеще от ICCT ще изискват допълнителни независими тестове в реални условия на шофиране от автомобили на клиенти или под наем, но не и от коли, предоставяни от автопроизводителите.