Отидете към основна версия

9 464 23

Комбинацията износени гуми и дъжд

  • nokian tyres-
  • гуми-
  • дъжд-
  • аквапланинг

Есента настъпи и миналата седмица ни показа колко дъжд може да предложи, а в планинските проходи дори и сняг. Вече се стъмва по-рано, а проливните дъждове са нещо обичайно. За жалост в България това означава наводнени пътища, а липсата на маркировка допълнително затруднява шофьорите.

Налице са всички предпоставки за възникване на най-опасната ситуация на мокър път – така нареченият аквапланинг, когато автомобилът за известно време става неуправляем и шофьорът се превръща в зрител. Единствено превенцията може да ни предпази от опасните последствия при аквапланинг. Когато вали, две неща са от първостепенно значение: скоростта на движение и състоянието на гумите.

Рискът от аквапланинг е най-висок в коловозите и кривите, където между гумата и пътя може да има няколко сантиметра вода. Въпреки това, можете да карате безопасно при дъждовно време, стига да имате предвид няколко основни неща. Ето и съветите на Nokian Tyres по темата.

Когато вали, две неща са от първостепенно значение: скоростта на движение и състоянието на гумите. Когато по пътя има много вода и вашите гуми са износени, първо трябва задължително да намалите скоростта.

Дори и с добри гуми опасността от аквапланинг е реална; износените гуми правят аквапланирането почти неизбежно. В теста на финландското списание за гуми Tekniikan Maailma висококачествена лятна гума в добро състояние започва аквапланинг по права линия при движение с 80 км/ч, когато на асфалта има 6 мм вода. Износена лятна гума започва аквапланинг още при скорост от 70 км / ч. Зимните гуми се представят дори по-лошо при такива условия.

Големите изисквания към гумите през есента
Хората често доизносват летните си гуми през есента и купуват нови през пролетта, въпреки че предимствата на комплект нови гуми са най-осезаеми през есента.

Дълбочината на протектора на нова лятна гума е около 8 мм. Законът позволява шофиране на гуми с дълбочина на протектора от 1.6 милиметра, но всъщност такива гуми вече не са безопасни. Гумите трябва да се сменят, когато дълбочината на протектора е близо до четири милиметра. Когато има по-малко протектор, поведението на мокро се влошава драстично. Също така, налягането на гумите оказва огромно влияние върху поведението на автомобила при дъждовно време. Проверката на налягането редовно е силно препоръчително, тъй като прекомерно ниското налягане увеличава риска от аквапланинг и влияе негативно на поведението на гумите.

Превенцията е ключът
Аквапланирането се случва, когато между гумата и пътя има слой вода. Усеща се точно като плъзгане върху вода. Колата вече не реагира на волана, тягата се губи, а водачът усеща, че няма контрол върху автомобила. Неуправляем автомобил означава животозастрашаваща опасност за пътуващите и околните.

Ако аквапланирането се случи въпреки всички предпазни мерки, важно е да останете спокойни и да реагирате правилно. Натиснете съединителя, освободете педала на газта и дръжте стабилно волана. Не въртете волана панически наляво и надясно, тъй като при аквапланинг колата няма да реагира, а когато гумите намерят сцепление с пътя колата ще потегли в неизвестна посока.

Съвети за безопасно шофиране при силен дъжд
1. Намалете скоростта на движение
2. Не шофирайте в коловозите с вода, където рискът от аквапланинг е най-висок
3. Карайте с гуми, които са в добро състояние и имат дълбочина на протектора най-малко 4 мм
4. Проверете налягането на гумите
5. Ако се появи аквапланинг, останете спокойни, натиснете съединителя и дръжте волана стабилен

Как да реагираме на аквапланинг
• Останете спокойни!
• Натиснете съединителя докрай и махнете крака си от педала на газта, за да намалите скоростта.
• Не завъртайте волана от една страна на друга; вместо това, насочете го в посоката на пътя или кривата на завоя, докато се възстанови сцеплението.
• Не спирайте и не ускорявайте по време на аквапланинг, тъй като това ще намали допълнително сцеплението.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.

Свързани новини