14 Юни, 2021 15:31 11 142 18

Знаете ли, че: На мокър път сцеплението на автомобила с пътната настилка намалява 2 пъти

  • шофиране-
  • дъжд-
  • мокра настилка

Това влошава стабилността на колата и още повече на мотоциклет или скутер

Знаете ли, че: На мокър път сцеплението на автомобила с пътната настилка намалява 2 пъти - 1
Снимка: Shutterstock

При шофиране в дъжд сцеплението между колелата и пътя е силно нарушено. Това припомнят от Съюза на автомобилните инструктори. "Коефициентът на сцепление на МПС-та с мокри пътища намалява 1.5 - 2 пъти, което влошава стабилността на автомобил и още повече на мотоциклет или скутер", се съобщава още в превантивното предупреждение.

За целта експертите съветват шофьорите да спазват стриктно ограничението на скоростта, особено на опасни участъци от междуградски пътища. Освен това шофьорите трябва, ако е възможно, да избягват внезапна смяна на лентата и рязко спиране, винаги да включват мигачите, когато възнамеряват да завият, и да гарантират спазването на безопасна дистанция.

Преди пътуване в дъжд е необходимо да се провери работата на чистачките, електрическите системи и налягането в гумите. По-рано ви разказахме и колко опасно е шофирането в жегата. Факт е, че такова време притъпява вниманието, забавя скоростта на реакцията и води до по-голяма сънливост и следователно рискът от заспиване по време на шофиране се увеличава.

Освен това от Съюза на автомобилните инструктори обясняват на шофьорите защо дългото шофиране, водещо до умора, е опасно. Експертите подчертават и, че е необходимо внимателно да се следи здравословното състояние и незабавно да се спре при най-малките неразположения - слабост, световъртеж, главоболие и т.н.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ужас

    10 4 Отговор
    Толкова години карам в нарушение, оказа се че на всеки завой е трябвало да давам мигач.

    Коментиран от #8

  • 2 спецове

    21 1 Отговор
    Хайде сега да си посипете главата с пепел, понеже не споменахте че като първите капки дъжд разкалят прахоляха по пътя, сцеплението е като на лед.

    Коментиран от #4

  • 3 DrivingPleasure

    2 15 Отговор
    Аз не случайно казвам, че да караш лятото със зимна гума е по-опасно отколкото зимата с лятна!

    Коментиран от #17

  • 4 jар

    8 6 Отговор

    До коментар #2 от "спецове":

    Мокрите спирачни дискове също са сериозна предпоставка за удължен спирачен път но и това е спестено в статията.
  • 5 Someone

    13 0 Отговор
    Разбира се, че всеки знае, че сцеплението намалява значително при дъжд, особено, както каза колегата по - горе в самото начало, когато разкаля мизерията по БГ улиците... Въпроса не е да се знае, а да се съобразиш с това. За съжаление в повечето случаи никой не се съобразява и кара, както преди...

    Коментиран от #6

  • 6 Забелязъл съм

    15 0 Отговор

    До коментар #5 от "Someone":

    че при всеки дъжд на "Цариградско шосе" задължително става верижна катастрофа а по някога и 2-3.Според мен основните причини за това са слабата подготовка на водачите(особено онези с "купешките" книжки) и гумите които в повечето случаи са втора употреба или китайски.

    Коментиран от #9

  • 7 Като гост

    7 0 Отговор
    Браво, много полезна статия. За пръв път чувам това нещо и съм изненадан. Много ми е важно обаче да знам точно 1.5 или 2 пъти е по-малко. Ако може в проценти. Ха ха ха, смятат ни за пълни идиоти.
  • 8 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    6 0 Отговор

    До коментар #1 от "Ужас":

    Вчера ви броих....На кръговите в костинброд никой не дава мигачи,освен мен...Да не съм ДС,та да ви разбера,дали излизате,или въртите кръговото....А,тоя ремонт го правят от над 3месеца и нищо не е направено...участъка София-Костинброд!Ще тренираме каране в тунел........Асфалта ви е бърз и при дъжд става ХХлъзгав и опасен за спирачкаджии!Уж 4/4 карате па пак не можете.......
  • 9 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    10 2 Отговор

    До коментар #6 от "Забелязъл съм":

    Погледете асфалта,вижте горния слой ..Колко бързо се износва и тогава ще разберете основната причина,а тя е комбинация от Некадърност на водачите и Престъпно правене на пътища!

    Коментиран от #15

  • 10 Пламен

    7 1 Отговор
    Автора лъже, в България е 8 пъти . Справка-магистралите на Бойко!
  • 11 Иван

    4 2 Отговор
    Сцеплението намалява ама бях Ганьо си кара с зимните гуми лятото и през дъжда..и такв
  • 12 Име

    1 2 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Преди пътуване в дъжд е необходимо да се провери работата на чистачките, електрическите системи и налягането в гумите.

    Карам Тесла 3, кои електрически системи да проверя?
  • 13 В е л и к и я

    2 0 Отговор
    Ниска скорост , една две десети спаднете гумите и малко баласт отзад 20- 30 кг ако сте сам .. това е рецептата за дъжд ...
  • 14 Шамандура

    2 0 Отговор
    Шарката на грайфера на летните гуми е за мокър асфалт, когато завали слабо, и асфалта още не се е намокрил, е още по хлъзгаво. По бг пътищата на много места има течаща през средата на платното вода и дълбоки локви. За по безопасно шофиране при дъжд, освен по ниска скорост е необходима и по-голяма дистанция от предния автомобил, за да не ви пръска на стъклото.
  • 15 Шопландец

    1 0 Отговор

    До коментар #9 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Дълбоко виждащият, ти костинбродчанин ли си?
  • 16 зимни гуми

    1 1 Отговор
    Даже ако караш със зимни гуми на мокро време дори и зимата спирачния път е по дълъг отколкото с спирачния път с летни гуми. Единственото предимство на зимните гуми е на сняг и лед, на мокро са много зле, даже и през зимата. Това дължи на по-тесните каналчета на грайферите през които водата не може да се изхвърли бързо.
  • 17 Бръм

    1 1 Отговор

    До коментар #3 от "DrivingPleasure":

    Много минуси са ти наслагали, но мисля че си прав.
    Защото лятото със зимни гуми човек си кара нормално, без много да се съобразява, а аз поне, като карам с летни през зимата имам едно на ум ако температурата е ниска, че гумите са по-корави и колата е по-нестабилна и карам доста по-предоазливо. Имам предвид каране с летни гуми през зимата, когато са като последните няколко години и съм в район в който видяхме сняг на асфалта точно 2 дни.
  • 18 miko

    0 0 Отговор
    Вчера от Ямбол към София в пороя не забелязах.Колата лепнеше на 150....